V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?

rkr
3rd Gear member

waal70 schreef: 11.03.2022 - 16:19 Ik heb een “willekeurige” ELM327 obd dongel gekocht. Met WiFi ondersteuning, voor de verbinding met je telefoon. Op marktplaats voor 10-15 euro. Zoeken op “OBD WiFi” is vaak al genoeg. Via China voor wsl veel minder. Zijn die karakteristiek zwart/oranje doosjes.

De app die ik erbij gebruik is “Car Scanner”, die is gratis op de App Store. Deze app omdat deze het connectieprofiel “Volvo 2014+ VEA (not SPA)” heeft, waarmee de oliepeilsensor voor onze motoren is uit te lezen.

EDIT: het motornummer kun je vinden door de afdekplaat aan de bovenkant van de motor te schroeven met de plastic Torx-dingen, je ziet dan een zwart plaatje met witte letters met daarop je motortype (bij mij B4204T11) en daarachter het “serienummer”
Hallo Waal70,
Ja, prima. Gelukkig is mijn motornummer 156XXX. Dus gemodificeerd, hoop ik.
Wat kun je nog meer zien/uitlezen met dongel en car scanner? Ik ben op dit moment met VDash bezig maar voor de meeste uitlees- of aanpasmogelijkheden moet je toch (bij)betalen, of zie ik dat verkeerd? Ik mis eigenlijk ook wel een gedegen handleiding.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
waal70
2nd Gear member

Yep, 156xxx is ruim ná begin van nieuwe schraapveren en zuigerontwerp. Wat er precies veranderd is, wordt op dit youtube-filmpje aardig toegelicht:

Deze dongel en app-combi kan vooral veel uitlezen. Vaak zijn veranderingen of resets betaalde functies, zo ook in VDash. Volgens mij mag je in VDash wel van alles gratis zien, aanpassen gaat geld kosten. Ik moet zeggen dat ikzelf wel een beetje over de hype heen ben van alles in de gaten houden (misschien toch de leeftijd ;) ). Ik zie in deze app schermen vol sensoren, van fuel trim tot turboregelklep, van benzineniveau tot draaiuren motor. Ben hier nog geen betaalde functie tegengekomen, dat is misschien toch bij de andere functies zoals codes resetten of gedurende een rit loggen.

Voor het echt diagnostische werk val ik toch terug op de VIDA/Dice combinatie (of de garage). Maar zoals gezegd; even snel het oliepeil controleren 's ochtends na een nacht stilstand om te kijken of die van mij "aan de beurt is", werkt het prima voor. En nu dus vooral als geruststelling. Momenteel ben ik met een experiment bezig om te kijken of de ECO+ stand misschien invloed heeft op het olieverbruik.
eta76
4th Gear member

Mijn V90 diesel van 2018 is zojuist gereviseerd, niet iedereen / bijna niemand heeft hier last van maar je vind er toch ook wel weer genoeg info over. Ik had dus pech.
Er lijken twee oorzaken:
- Probleem van de olieschraap veren, volgens mij kunnen deze aankoeken door roet vorming en misschien ook wel de stijfheid. Dit is denk ik de genoemde modificatie.
- Te zwakke zuigerveren en dus compressie verlies, misschien hebben juist de latere modellen dit, ivm milieu eisen, en daarom hebben we er nog niet heel veel van gehoord.
Revisie bedrijf had heel veel audi's/VW's vanaf 2008, maar recentelijk toch ook steeds meer volvo's.

Mij is verteld dat mijn zuigerveren te zwak waren, en dat bij de verbranding er druk verloren gaat langs die zuigerveren. Drukverlies in verbrandingskamer komt in het carter, waar dan door te veel druk er olie door de carterontluchting naar de inlaad gaat, waar de olie wordt verbrand.

V90 D3
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Eng ... re#D4204T9

Met heel rustig rijden leek ik olie verbruik wat in te kunnen dammen, maar niet heel veel in vergelijking met normaal rijden.. Bij vaak veel vermogen vragen (hogere druk in verbrandingskamer) was het olie verbruik een stuk hoger.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Jelmer de Jong
6th Gear member

Wat was de uitslag van de compressietest?
eta76
4th Gear member

Jelmer de Jong schreef: 14.03.2022 - 21:24 Wat was de uitslag van de compressietest?
Had ik ook graag willen weten, ik weet niet of ze dit vooraf/achteraf gedaan hebben. Verschil in zuigerveer spanning was iets waar ze meer over spraken. Ik kan nog wel eens mailen, of ze dat hebben gedaan.
Ik heb een mailtje gestuurd :-)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
eta76
4th Gear member

Ze meten al een tijdje niet meer. Maar komende week zou er een Volvo langs komen voor revisie, dus hij zou de vóór en ná meting dit keer weer eens uitvoeren en terug koppelen.
Geen idee of het heel veel scheelt. Als je echt heel veel verlies zou hebben, dan zou je na één stoplicht sprintje al direct al je olie uit je blok geblazen hebben :-D
Kees Jan
2nd Gear member

Ik denk dat een compressietest weinig verschil laat zien omdat het probleem in de olieschraapveren zit en niet in de compressieveren.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
eta76
4th Gear member

Dat dacht ik eerst ook. Het verbaasde het revisie bedrijf dat je inderdaad enkel over de schraap veren wat hoort, maar dat ze beide een probleem zijn.
Misschien omdat visueel de schraap veren eerder opvallen, wegens olie/roet aanslag, terwijl de compressie zuigerveren enkel slap zullen aanvoelen.
rkr
3rd Gear member

Ik ben ook echt niet blij met allerhande ‘met de haren erbij gesleepte’ technische aanpassingen om de uitstoot koste wat koste omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld het (door mij gehate) startstopsysteem en de EGR. Ik vraag mij af hoe de vervuiling op de kleppen bij een direct ingespoten motor gereinigd kan worden. Een en ander om de interne vervuiling iets tegen te gaan. Zou een goedje bestaan dat ingespoten kan worden bij stationair lopende motor? Ben benieuwd naar jullie reacties!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
flevodirk
4th Gear member

Leuk te lezen dat je ook bezig bent om je mooie V70 goed te houden/ langer in wilt rijden. (Ik heb je topic gezien van je nieuwe kar, prachtig intereur trouwens..)
Ik wil ook graag lang blijven doen met mijn V70 T4 uit 2016. (Volgens de dealer ook een Polar+).

Wat kan je doen om zo’n moderne (direct ingespoten) motor goed te houden?
Ik denk:
- vaak de olie wisselen, niet om de 30.000 km dat is echt te veel, maar om de 10 a 15K. Zo houd je de “onderkant” dwz het blok redelijk schoon. Dit om issues van de olieschraapveren tegen te gaan, zie topics op Swedespeed hierover, meestal de T5 overigens, maar is in de basis zelfde blok.
Bij elke oliewissel goed ik een cleaner in het blok en laat hem 15 minuten lopen en dan eruit- nieuwe olie + filter erin.

- dure benzine tanken! Oeps moeilijk in deze tijd. Ik gooide alleen nog maar 98 in de tank, 0% ethanol spul. Maar tot een aantal weken geleden.. toen werden de prijzen me te hoog.. maar ik ga weer terug zodra dat financieel kan.

- denk aan reinigen vh blok. Je hebt walnut blasting, dit ga ik ook om de 2 a 3 jaar doen, dus 2x in totaal, is vrij duur.
MMTS biedt air-intake reiniging aan. Had ik goede ervaringen mee, doe ik willicht deze zomer.. TPR biedt waterstof reiniging aan, dit heb ik na aanschaf al laten doen. Effect weet ik niet om eerlijk te zijn.
- sommigen gebruikeb Seafoom voor reinigen, ken ik zelf niet.

Flesjes in de tank lijkt mij niet zo zinvol, alleen leuk voor de inhjectoren, te reinigen, dan geen probleem. Maar de rest wordt niet veel schoner vanwege de directe injectie.

O ja, ik deelde je aversie tegen start-stop. Bij het parkeren (elke dag) moet ik achteruit insteken. Dus gooide S/S de motor uit zodra ik de automaat in R zette, om vervolgens direct weer aan te gaan,: niet fijn. Dus heeft Rica het voor mij permanent uitgezet, heerlijk, beste keuze ever!
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Ferrari
5th Gear member

Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
rkr
3rd Gear member

Ferrari schreef: 02.04.2022 - 11:30 Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
Zal ik onderzoeken. Dank je voor de tip!
2006-2022:

Vanaf 2022:
rkr
3rd Gear member

flevodirk schreef: 02.04.2022 - 08:59 Leuk te lezen dat je ook bezig bent om je mooie V70 goed te houden/ langer in wilt rijden. (Ik heb je topic gezien van je nieuwe kar, prachtig intereur trouwens..)
Ik wil ook graag lang blijven doen met mijn V70 T4 uit 2016. (Volgens de dealer ook een Polar+).

Wat kan je doen om zo’n moderne (direct ingespoten) motor goed te houden?
Ik denk:
- vaak de olie wisselen, niet om de 30.000 km dat is echt te veel, maar om de 10 a 15K. Zo houd je de “onderkant” dwz het blok redelijk schoon. Dit om issues van de olieschraapveren tegen te gaan, zie topics op Swedespeed hierover, meestal de T5 overigens, maar is in de basis zelfde blok.
Bij elke oliewissel goed ik een cleaner in het blok en laat hem 15 minuten lopen en dan eruit- nieuwe olie + filter erin.

- dure benzine tanken! Oeps moeilijk in deze tijd. Ik gooide alleen nog maar 98 in de tank, 0% ethanol spul. Maar tot een aantal weken geleden.. toen werden de prijzen me te hoog.. maar ik ga weer terug zodra dat financieel kan.

- denk aan reinigen vh blok. Je hebt walnut blasting, dit ga ik ook om de 2 a 3 jaar doen, dus 2x in totaal, is vrij duur.
MMTS biedt air-intake reiniging aan. Had ik goede ervaringen mee, doe ik willicht deze zomer.. TPR biedt waterstof reiniging aan, dit heb ik na aanschaf al laten doen. Effect weet ik niet om eerlijk te zijn.
- sommigen gebruikeb Seafoom voor reinigen, ken ik zelf niet.

Flesjes in de tank lijkt mij niet zo zinvol, alleen leuk voor de inhjectoren, te reinigen, dan geen probleem. Maar de rest wordt niet veel schoner vanwege de directe injectie.

O ja, ik deelde je aversie tegen start-stop. Bij het parkeren (elke dag) moet ik achteruit insteken. Dus gooide S/S de motor uit zodra ik de automaat in R zette, om vervolgens direct weer aan te gaan,: niet fijn. Dus heeft Rica het voor mij permanent uitgezet, heerlijk, beste keuze ever!
Helemaal mee eens, Flevodirk. Tank alleen maar VPower, en oliewissel is bij mij bij een dikke 10.000 km. Niet langer dan een jaar. En idd. gebruik ik ook Motor Cleaner van LIqui Moly. Zouden we op de een of andere manier de EGR-vervuiling inde gaten kunnen houden, of betekent dat (teveel) sleutelwedstrijd? Ga proberen de S/S uit te zetten via de VDash. Heb van het weekend de transmissieolie verwisseld. Wil ik elke 100.000 km. bijhouden. En zo proberen we het motorgedeelte zo schoon mogelijk te houden, toch?
2006-2022:

Vanaf 2022:
PGV90
6th Gear member

Ferrari schreef: 02.04.2022 - 11:30 Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
Maar dan wel de Forte versie voor benzine motoren neem ik aan met een T4.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”