Aftermarket intallaties

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Goedemiddag,

Ik ben al enige tijd aan het kijken naar Volvo C30's en dan vooral de 1.8 of de 2.0 motoren, eerste versie, dus nog van voor de facelift. Er zijn verschillende auto's op de markt maar niet elke auto die ik vind heeft de specs die ik zoek. Soms vind je een 1.6 die alle dingen heeft die ik wil, maar de volgende is een 1.8 of 2.0 die wat karig is uitgevoerd. Om nog maar over de BLISS optie niet te spreken, want die lijkt helemaal op geen enkele C30 te vinden zijn. Ik heb gehoord dat 1 op de 50 C30's hiermee is uitgevoerd, dus deze zijn bijna niet te vinden.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik de 2 vragen en het zou geweldig zijn om te horen of iemand hier ervaring mee heeft.

1. Is het mogelijk om een multifunctioneel stuurwiel te plaatsen mocht de auto die ik koop dit niet hebben. Ik zie veel die bijvoorbeeld de "telefoon opnemen/ophangen" niet hebben. Is dit een dure grap om dat later alsnog in de auto te installeren?

2. Omdat wij in de nabije toekomst een hond willen, waar we uiteraard bescherming voor de bekleding zullen aanschaffen, willen we lederen bekleding. Ook dit zit niet altijd in de auto's die we vinden. Soms zie je wel eens lederen set voorstoelen en achterbank uit donor wagens te koop staan dus dat zou een goede uitkomst zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Is zo'n installatie een aderlating? Want ik weet ook dat er in de stoelen airbags zitten die moeten worden aangesloten. Het liefste zouden we een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel hebben.

3. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij de 1.8 of 2.0 C30 van de eerste generatie?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Mau
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ze lusten nog weleens een slokje olie en draaien best wat toeren op de snelweg. Vooral die eerste serie waar je naar kijkt en met name de 1.8 zijn vaak olieboten.

BLIS op de C30 is er zeker, maar heb ik tot nu toe enkel bij de vijfpitters gespot, wel zeldzaam inderdaad.

Handbediende stoelen kun je als het goed is zo vervangen. Elektrisch bedienbare zijn wat lastiger. Ik durf zo niet te zeggen of de bedrading altijd al voorbereid ligt en de memory functie zal ook software voor nodig zijn.

De afzonderlijke functies in het stuurwiel zijn los toe te voegen (knopjes), hoef je geen ander stuur voor te plaatsen. Wel software laten laden. Autotelefoon moet je ook oa. nog een simkaartlezer en antenne hebben en je waterfall heeft dan een Phone knop. Werkt ook nog op 2G en dat is niet altijd even geweldig qua ontvangst. Daarnaast zul je de software waarschijnlijk buiten de dealer moeten zoeken.. Je kunt dan beter een Parrot of iets inbouwen. 😉
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Beste Volvo440special,

Hartelijk dank voor je reactie, daar kan ik zeker mee uit de voeten. Ik wist niet dat de 1.8 veel olie gebruikt, waar zou dat aan schelen dan? En hebben ze het allemaal en waarom de 2.0 minder?

Het is uiteraard logisch dat een handbediende stoel makkelijker te vervangen is dan een elektrische, even kijken of iemand kan vinden of inderdaad de voorbereiding er al in zit. Maar je zegt dus dat het geen probleem zal zijn met de de airbags die in de stoel verwerkt zitten?

En wat betreft het stuur, ik zie veel van dit soort sturen (zie foto) en daarbij lijkt het niet dat er zo maar een knopje bijgeplaatst kan worden.

Sorry voor alle vragen, dit wordt m'n eerste auto dus ik ben een leek.met dit soort dingen, maar alle info is welkom!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

De olieschraapveren koeken vaak vast bij die blokken. Komt ook veel voor bij de Fordjes en Mazda's uit die tijd. Draait veelal uit op een deelrevisie. De vijfcilinders hebben hier over het algemeen een stuk minder last van.

Qua airbags zie ik geen probleem. Zolang je maar zorgt dat de accu losgekoppeld is tijdens het vervangen van de stoelen.

Een kaal stuur heeft 2 zwarte blindkapjes zitten. Die kun je weghalen en de knoppen monteren.
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Vier jaar een C30 gereden uit 2008 met een 2 liter Ford motor,en nooit last gehad van olie verbruik.
Als je maar geregeld de olie ververst,ik deed dat elk jaar of om de 10.000 kilometer.
Die long life beurten zijn soms te lang,vooral als je veel korte ritten maakt.
Wat betreft het stuur,is zo als Volvo444 zegt,plaatjes eruit en knoppen erin.
Ik rij nu een S60,daar was de chroomlijst van beschadigt die heb ik vervangen door de airbag te verwijderen.
Als die eruit is,kan je nog gemakkelijker bij die knoppen.
omzetten en laten inleren.
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

@volvo440special en @Henk701, hartelijk dank voor jullie nuttige informatie. Ik zal het zeker meenemen wanneer ik binnenkort wat proefritten wil gaan maken. Fijne zondag nog toegewenst!
Vampire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.04.2018 - 12:17
Locatie: Maastricht

Volgens mij zitten alle opties die je zoekt in de 'Sport' versies - behalve BLISS en de elektrische bestuurdersstoel. Dat is een vrij luxe uitgevoerde C30 met 1.8 liter motor. Als je die eruit filtert in je zoektocht, zit je sowieso goed.

Ik heb er zelf zoeentje. Nu 225.000 km op de teller staan, en hij verbruikt ongeveer een halve liter olie op 10.000 km.
N=1, maar ik kan het hoge olieverbruik dus niet beamen.

Dat 'ie veel toeren maakt boven 100 km/h kan ik dan weer wel beamen. 130 is eigenlijk oncomfortabel voor lange afstanden, imho. 100 op de cruise control is goed te doen.
C30 1.8 Sport (2008) Stone Black
V40 1.9 T-4 Exclusive (1998) Midnight Metallic
C30 1.8 Sport (2009) Cosmic White
Plaats reactie

Terug naar “C30”