Sensus Navigatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6864
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik sluit me aan bij de 2 voorgaande wijze posts.
No need for it to go in any further…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

teebee schreef: 07.08.2021 - 10:42 No need for it to go in any further…..
..wel graag als er goeie tips zijn over het gebruik van sensus..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Net terug van Oostenrijk heen en weer. Wat heb ik "geleerd"? Als je Waze gebruikt (via Android Auto), houdt de auto geen rekening meer met hoe de batterij het beste gebruiken en wordt deze direct helemaal leeg gereden. Waze en Google maps gaven geen andere route of eerder informatie mbt files op de terugweg gisteren. Sensus stelde een wijziging in de route voor, eerder dan Google en daarmee vermeden we uiteindelijk een flinke file (zagen we later op Google en hoorden we via de radio). Ook de lengte van gele of rode stukken op de kaart waren akelig acuraat. Zou de RTTI in Duitsland beter zijn dan in NL?

Mijn vrouw kan er niet aan wennen om op de bestuurdersdisplay te kijken naar de aanwijzingen mbt welke strook of afrit te pakken en blijft in de middenconsole kijken, ook de gesproken aanwijzingen (rechts afslaan en links aanhouden) vind ze verwarrend (waar ik het juist prettig vind om twee aanwijzingen in 1 keer te krijgen).

Als laatste, het lukt mij niet om tankstations of andere POI op het scherm op de middenconsole te krijgen, alleen in de bestuurdersdisplay. Dat vind ik een gemis.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Wij hebben gisteren een mooi vergelijk gehad tussen Sensus en Google Maps. We zitten nu in een huis ergens in niemandsland in Toscane. De Sensus bracht ons er foutloos heen. De schoonfamilie, ook met een V90 maar meer vertrouwen hebbende in Google Maps kwamen echter midden in het weiland voor een dicht hek te staan..
Bestudering van Google Maps bracht het probleem aan het licht: Google "kent" de oprijlaan (de groene lijn) maar deels en verzint een niet-bestaande weg (de rode lijn) door het weiland er maar bij.
Het was voor hen overigens niet de eerste keer dat dit ze overkwam, ze hebben met dank aan Google al meerdere urenlange tripjes door weilanden gemaakt.
(En het weggetje heet ook niet Strade Provinciale Vecchia Aretina, maar dat terzijde).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Zelfde heb ik ook gehad in Italie, maar dan net andersom.
Sensus stuurde me een weg in waar ik door een rivier moest ( maar niet gedaan😜) en GM de juiste weg.
Er zullen altijd verschillen blijven bestaan.
Ook ervaring dat Waze en TomTom je soms vreemde routes laat doen.
Zelf redelijk tevreden met Sensus, maar merk wel dat verkeersinfo laat komt of niet.
Vandaag wat rond gereden en kwam bij weg uit die later opgebroken is, aangegeven door verkeersborden.
Test gedaan tussen Sensus en TomTom. TomTom perfect navigatie, Sensus wou me over de wegafsluiting hebben, niet bekend dus.
Maar een abbo bij TomTom genomen en gebruik beide tegelijk indien nodig.
Eerst TomTom opstarten en daarna Sensus kan je beide gebruiken en zo nodig keuzes maken.
Verkeersinfo kan belangrijk zijn als je lange afstanden maakt of veel op de weg bent .
Sensus is in mijn beleving niet de beste keuze.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Daf88 schreef: 08.08.2021 - 14:21 Net terug van Oostenrijk heen en weer. Wat heb ik "geleerd"? Als je Waze gebruikt (via Android Auto), houdt de auto geen rekening meer met hoe de batterij het beste gebruiken en wordt deze direct helemaal leeg gereden. Waze en Google maps gaven geen andere route of eerder informatie mbt files op de terugweg gisteren. Sensus stelde een wijziging in de route voor, eerder dan Google en daarmee vermeden we uiteindelijk een flinke file (zagen we later op Google en hoorden we via de radio). Ook de lengte van gele of rode stukken op de kaart waren akelig acuraat. Zou de RTTI in Duitsland beter zijn dan in NL?

Mijn vrouw kan er niet aan wennen om op de bestuurdersdisplay te kijken naar de aanwijzingen mbt welke strook of afrit te pakken en blijft in de middenconsole kijken, ook de gesproken aanwijzingen (rechts afslaan en links aanhouden) vind ze verwarrend (waar ik het juist prettig vind om twee aanwijzingen in 1 keer te krijgen).

Als laatste, het lukt mij niet om tankstations of andere POI op het scherm op de middenconsole te krijgen, alleen in de bestuurdersdisplay. Dat vind ik een gemis.
Inmiddels de handleiding (beter) gelezen, de POI komen in beeld bij de "juiste" mate van inzoomen. En inderdaad, er komen tankstations bv in beeld als ik wat verder inzoom op de middenconsole. Ik zou ze juist ook wel willen zien langs mijn route (niet in een in lijst, maar op de kaart).
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..wat mij het beste bevalt:
- Nieuwe bestemming ingeven via VOC (dan gebruik je in wezen Google Maps voor het ingeven van de locatie)
- Soms, bij twijfel, even Google Maps op telefoon bekijken voor route i.v.m. wegafsluitingen en route in buurt van bestemming
- Navigeren met Sensus
- ..en toch op de borden letten.. :)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Verschil in navigatie, tussen apps en bv. sensus (of welk ander ‘af-fabriek’ systeem) zal zeker ook met de actualiteit, kwaliteit en vooral ook beschikbaarheid van het kaartmateriaal te maken hebben. En dan bedoel ik niet of je zelf wel de meest recente update hebt, maar wat de leverancier aanbied. Kan best zijn dat Google elk jaar data inwint (zelf rondrijdt net camera-auto’s of afneemt bij andere partij) maar dat of Google dat (nog) niet (gratis) in Maps laat zien (eerst terug verdienen aan betalende afnemers) of dat dat door b.v. Volvo niet afgenomen wordt/is (b.v. te duur, te weinig ‘update-waarde’ t.o.v. kosten, niet compleet etc.). Dat alleen al zorgt voor mogelijk verschil in routes.
Voor de actuele verkeersinfo is de kwaliteit van de aanbieder per land/regio van belang. In Italië is dat wellicht heel anders als in Duitsland of Oostenrijk. De oude RTI in onze XC70 crashte bv. altijd in Italië als de verkeersinfo aanstond, puur door de omvang van het aantal meldingen. De sporadische keer dat het werkte in Italië stonden daar sterk verouderde files (van dagen eerder) nog in.

Overigens heb ik het geluid van de navigatie eigenlijk nooit aan staan, vind ik prettiger en dat zorgt er in mijn beleving voor dat ik wat beter anticipeer op de navigatie, ben er iets bewuster mee bezig en let beter op de borden. Wel vind ik dat het per land toch net ff anders werkt, bv. de momenten van navigatieaanwijzingen, naar dat geldt net zo goed voor de fysieke borden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1232
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Wanneer kunnen we weer adressen via VoC agenda pushen naar de Sensus?
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Net terug uit Italie. Zowel op de heen- als terugreis de Sensus navi gebruikt en die heeft me netjes om grotere verkeersopstoppingen in Duitsland geleid. Althans dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Maar de files waar we omheen werden geleid werden ook gemeld bij de verkeersinformatie op de radio. Of de alternatieve route die we kregen voorgeschoteld dan ook echt tijdswinst heeft opgeleverd is lastig te bepalen maar in ieder geval konden we blijven rijden en zijn we met de caravan ook niet over onbegaanbare paden gestuurd. Ook in Italie zelf (grote steden, secundaire wegen, klein plaatsjes) ben ik niet voor verrassingen komen te staan. Heb stembegeleiding van de navi op "gemiddeld" staan en dan is het altijd wel duidelijk hoe je moet rijden (op "vol" vind ik het allemaal een beetje teveel). Een extra voordeel is dat Sensus ook waarschuwt voor vaste flitspalen (heb voor de zekerheid Flitsmeister ook altijd nog aan staan).

Een ding wat me niet bevalt aan de Sensus navi is het kleurengebruik om de intensiteit van de files aan te geven op het hoofdscherm. Ik ben kleurenblind (eigenlijk kleurenzwak, zie wel kleur maar onderscheid maken is soms wat lastig) en blijkbaar kun je op het hoofdscherm a.h.v. kleuren zien hoe de intensiteit van de files is. Ik zie alleen de zwarte lijntjes (die in het echt blijkbaar rood zijn) voor waar het echt heel langzaam gaat. De overige kleurtjes kan ik niet onderscheiden. Het zou wel fijn zijn als er verschillende skins zouden zijn of dat er iets met arcering oid werd gebruikt. Is overigens niet specifiek iets van Sensus. Meerdere navi systemen houden hier geen rekening mee.

Voor mij voldoet Sensus dus prima. Is het het ultieme/perfecte navigatiesysteem? Dat denk ik niet. Google Maps en Waze (gebruik ze beide ook) hebben ook zo hun voor- en nadelen waardoor ik persoonlijk niet kan zeggen dat 1 van die 3 er bovenuit steekt.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3041
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik heb Sensus altijd in gebruik en werkt meer dan prima,
Maar daarnaast ook nog Google maps op een telefoon om routes en opties te vergelijken. Tevens ook nog ouderwetse autokaart in de auto (Duitsland, Noord Italië) voor overzicht en voor leuk.

Al vele jaren naar Italië via Zwitserland, vaak de A61 terwijl navi de A3 wil (niet dit jaar wegens afsluiting) en niet de Gothard tunnel maar de pas, en dan moet je het systeem dus overrulen en negeren als je terug naar de oude route gestuurd wordt.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6864
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Voor je eigen gemak kan je ook zelf je route samenstellen (toevoegen van ‘tussenstops’ / ‘via’). Zo’n route kan je ook bewaren voor hergebruik.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Ook hier net weer terug vanuit Italië, ruim 4.500 km gereden, volledig op Sensus. Dat is ons prima bevallen en heeft ook nooit voor verrassingen gezorgd. Op de heenweg net voorbij Milaan zag Sensus een flinke file, die ik zelf niet zag, en ook niet op Google Maps, dus ik reed eigenwijs door. Dat hadden we beter niet kunnen doen en het alternatief van Sensus kunnen volgen, dat had 1 uur file gescheeld.

Het enige wat me opviel was dat de Real-time Traffic Information niet de info van de hele route ophaalt, want bij de start zowel heen als terug, werden we via de A61 gestuurd in Duitsland, maar die is gesloten bij Kerpen door de schade van de wateroverlast... Maargoed, dat weet je zelf al wel van tevoren en dan komt het ook goed.

Verder heb ik altijd de bestemmingen via de VOC-app ingegeven, dat werkt toch wel het snelst en het prettigst vind ik zelf.
Gebruikersavatar
Hvs
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 16.01.2022 - 05:04

Ik ben met Sensus al een paar keer fout gereden, of in iedere geval voor veel twijfel gezorgd onder het rijden. Op het display duidelijk rotonde drie kwart te zien en gesproken aanwijzing dat ik rechts moet aanhouden.
Of linker rijstrook A… volgen terwijl dat in werkelijkheid de middelste strook is.
Of voor een afgesloten brug staan.
Gelukkig zit er Apple CarPlay op. Dan pak ik meestal Google Maps. Werkt toch wel een stuk beter.
Wanneer komt er een update van Sensus?
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Je kan de kaarten bijwerken, wie weer helpt dat.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Hvs schreef: 27.05.2022 - 14:20 Ik ben met Sensus al een paar keer fout gereden, of in iedere geval voor veel twijfel gezorgd onder het rijden. Op het display duidelijk rotonde drie kwart te zien en gesproken aanwijzing dat ik rechts moet aanhouden.
Of linker rijstrook A… volgen terwijl dat in werkelijkheid de middelste strook is.
Of voor een afgesloten brug staan.
Gelukkig zit er Apple CarPlay op. Dan pak ik meestal Google Maps. Werkt toch wel een stuk beter.
Wanneer komt er een update van Sensus?
Ik volg bij twijfel tussen kaart en stem altijd het kaartje op het bestuurdersdisplay..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
intered
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14.04.2022 - 19:48

Sinds kort een trotse S60 eigenaar en wat mij op een negatieve manier opvalt is dat het systeem niet met gesproken opdrachten om kan gaan. Zo heb ik o.a. de opdracht gegeven "navigatie naar Alrijne ziekenhuis leiden" en de software gaf alleen straatnamen weer, wat het totaal onduidelijk maakt.

Mis ik iets? Of is dit een gebrek van de Volvo navigatie?

Tevens, viel me tevens op dat de software diverse plaatsnamen niet herkend als je de plaats handmatig intypt. Stuur je de locatie via de app door, dan wordt het adres wel herkend.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Hoofdstuk 5, daar staan de commando's waar Sensus op zou moeten reageren.
Ik heb deze uitgeprint en geseald in het dashboardkastje gelegd.
Wanneer ik weer eens op vrouwlief moet wachten neem ik deze weleens door en oefen daar dan wat mee.
Toch begrijpt ze mij vaak niet, mijn vrouw ook niet trouwens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

De stembediening gebruik ik nooit. In de meeste gevallen is het sneller om de bestemming vanuit de app te sturen of gewoon in te typen op het scherm. Vaak verstaat het systeem je niet of je krijgt weer een aantal treffers te zien waaruit je dan moet kiezen door een regelnummer te noemen. In het buitenland moet je straatnamen en plaatsnamen dan op zijn Nederlands uitspreken omdat het systeem anders geen match kan vinden.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Vandaag zou de Sensus Connect (kaarten) update moeten uitkomen. Of vieren ze ook Koningsdag in Zweden/China? ;-) Kan ik senior weer blij maken!
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”