Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Als je je Volvo op afstand wil bedienen dan werkt dat via OnCall indien dit in de auto zit. Dat werkt met een vast ingebouwde SIM-kaart via 2G. Dus voorlopig zou je geen problemen moeten ondervinden. Wat niet meer werkt is internet (apps als TuneIn en Spotify) via de persoonlijke SIM die je zelf in de SIM-kaarthouder van het 3G-modem moet doen.
Een wingle (een 4G dongle die eigen wifi-netwerk opzet) is een mooi alternatief en heeft als voordeel t.o.v. een mifi-router dat je deze rechsteeks in een USB-aansluiting stopt.

Het probleem in de VS is overigens van een andere orde, daar werkt OnCall ook niet meer na het uitzetten van 3G en daarmee ook de E-call-functie niet meer. Om veiligheidsredenen wordt in de VS daarom wel een (duur) alternatief wordt geboden, denk aan 700 tot 1000 Dollar voor een 4G/LTE VCM.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Of je doet zoals ik dat heb gedaan:
Ook ik zit bij KPN en heb de 3G zolang mogelijk in gebruik gehouden.
Maar ik heb een USB poort (https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 94249.html) op de geschakelde 12 V (die in mijn middenconsole) aangesloten en daarin een Wingle (MiFi) van onze grote Chinese vriend Ali ingezet (https://nl.aliexpress.com/item/1005002563760737.html) op één van de zijkanten achterin, waar de hoedenplank ook op rust.
Deze Wingle gaat aan, op het moment dat ik de auto start, de auto maakt contact met de wifi access point (2,4 GHz) en de auto heeft internet.

Nu heb ik een 4G verbinding. Mocht je de bovenstaande Wingle bij Ali gaan bestellen, let er dan op, dat je de juiste (voor 4G in Europa: B1/B3/B7/B8/B20 bestelt!!)
Configureer de Wingle in de USB poort van je laptop (haal de pincode van de SIM, configureer de SSID en het wachtwoord van de wifi hotspot) voordat je hem in de auto inbouwt.
Ik heb gebruik kunnen maken van het aanbod van de Wingle met een gratis CRC9 antenne, die de 4G ontvangst nog eens behoorlijk verbetert.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Dank voor de reacties. Ik hoop gauw de auto in bezit te hebben om e.e.a. rustig te kunnen uitproberen. Ik ben erg benieuwd naar hoe het allemaal werkt.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

-KJ- schreef: 03.05.2022 - 23:01 Als je je Volvo op afstand wil bedienen dan werkt dat via OnCall indien dit in de auto zit. Dat werkt met een vast ingebouwde SIM-kaart via 2G. Dus voorlopig zou je geen problemen moeten ondervinden. Wat niet meer werkt is internet (apps als TuneIn en Spotify) via de persoonlijke SIM die je zelf in de SIM-kaarthouder van het 3G-modem moet doen.
Een wingle (een 4G dongle die eigen wifi-netwerk opzet) is een mooi alternatief en heeft als voordeel t.o.v. een mifi-router dat je deze rechsteeks in een USB-aansluiting stopt.

Het probleem in de VS is overigens van een andere orde, daar werkt OnCall ook niet meer na het uitzetten van 3G en daarmee ook de E-call-functie niet meer. Om veiligheidsredenen wordt in de VS daarom wel een (duur) alternatief wordt geboden, denk aan 700 tot 1000 Dollar voor een 4G/LTE VCM.

Fijn om te weten dat het op afstand bedienen via de standaard on call voorziening werkt. Dan is het voor verdere apps geen probleem als de WiFi pas opstart als de auto aangezet wordt. Die bedien je toch niet op afstand. Even voor de zekerheid: het open dicht doen van de auto, de locatie en evt standkachel werken dus via de standaard Volvo SIM?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

RdR schreef: 06.05.2022 - 13:33 Even voor de zekerheid: het open dicht doen van de auto, de locatie en evt standkachel werken dus via de standaard Volvo SIM?
Die werken via Volvo On Call en niet via je eigen SIM/data.
Dus ja, die kun je ook bedienen als je geen SIM (of data) in je auto hebt. Het is ook niet echt noodzakelijk om die extra, eigen SIM/data in je auto te hebben, maar je kunt wel veel extra's doen en indien je de optie geactiveerd hebt staan, krijg je ook verkeers informatie op je navigatie.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Goedendag
De eerste ervaringen na twee weken rijden en experimenteren.
1. wifi via telefoon: lastig dat je dan altijd je hotspot moet openen (op de iPhone tenminste) om de verbinding tot stand te krijgen. Maar voor langere ritten zou het kunnen, dan deel je makkelijk je bundel.
2. verbinding via bluetooth, gaat automatisch maar duurt wel lang, ook updaten en streamen van Spotify vergt soms vervelend bufferen... eenmaal op gang werkt het wel.
3. vandaag bedacht ik me dat ik nog een prepaid Simyo kaartje had liggen. Dat is via KPN netwerk dus deze in het automodem gestopt. Dat werkt op zich prima, al is het wel dat het verbruik behoorlijk is! Dat ga je prepaid niet redden (alleen vandaag al met twee hele korte ritjes € 9,- verbruikt). Modem werkt wel in ieder geval maar dit is qua kosten geen oplossing, (tenminste met dit abonnement).
4. MIFI router, dit wordt een volgende stap. @rinootje, heb je wellicht wat foto's? ik begrijp niet helemaal hoe je die MIFI gemonteerd hebt. De USB zit in de midden console maar je hebt je MIFI op een van de zijkanten in de achterbak bij hoedenplank?

Evt is dan een kaart voor 5,- per maand een optie waarmee ik dan mijn data kan delen met de auto en het modem ook als hotspot kan gebruiken. Dat is niet echt nodig want hotspot via telefoon is natuurlijk ook altijd mogelijk.
Kortom, het is nog even zoeken wat de beste optie is. Iets wat automatisch zonder gedoe opstart en behoorlijke snelheid levert is het mooiste, Ik denk dat een MIFI daarvoor het beste in aanmerking komt, dan kan je via 5G de auto aansluiten op een sterk WIFI netwerk.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik heb alleen de geschakelde plus 12 V naar achteren gebracht en daar een USB poort/omvormer gemonteerd. In principe kun je die overal neerzetten, alleen wilde ik een beetje gemakkelijke plek monteren, waar ik de dongle ook simpel weg kon halen, doch vrij redelijk ontvangst voor de 4G moest hebben (dit lukt ook prima, vanwege de externe antenne die er gratis bij zat) maar ook, dat wifi van de dongel goed bereik zou hebben.
De USB poort van de auto, wordt dus niet voor de mifi dongle gebruikt en is dus gewoon beschikbaar voor welk ander doel dan ook (ik heb er gewoon een stick in zitten met muziek en één keer per jaar, voor de kaart updates).
De Sensus maakt verbinding met de dongle via wifi en ik moet eerlijk zeggen, dat de mifi dongle sneller opstart dan de ingebouwde 3G modem in de auto zelf. Ook maakt Sensus snel gebruik van de data die de dongle kan leveren.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

👍🏻 Dank voor je uitleg, helemaal helder nu. Er zit bij mij een 12V aansluiting in de kofferbak gemonteerd, ik zal eens kijken of die geschakeld is, dan kan ik die gebruiken.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die in de kofferbak geeft constant 12V (tot de accu leeg is), die in het interieur zijn wel geschakeld.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Jelmer de Jong schreef: 06.06.2022 - 21:44 Die in de kofferbak geeft constant 12V (tot de accu leeg is), die in het interieur zijn wel geschakeld.
Dank Jelmer! Dat is n nuttige info. 👍🏻
Zit er in de kofferbak een makkelijk te bereiken geschakelde 5V/12V kabel waar ik van kan aftappen voor een extra USB?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Niet dat ik uit mijn hoofd weet. Zelf ben ik gaan meten of er iets zat en heb die draad vervolgens gebruikt om een relais op de standaard 12V aansluiting te schakelen. Zo belast je de 'onbekende' geschakelde draad niet met iets waar hij mogelijk niet voor geschikt is en blijft de stroomverbruiker op zijn eigen 15A zekering.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

In de beide V50 die ik gehad heb, heb ik een draad van het achterlicht gebruikt om een relais te bedienen die de 12 volt van de kofferbak schakelde.
Auto starten is verlichting aan, is spanning op de 12 volt aansluiting.
Of dit met de moderne Volvo's nog kan durf ik niet te zeggen.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Ik heb voor nu een data sim kaart van KPN besteld van 1 GB per maand omdat ik al KPN heb is deze 5,- per maand voor 1 jaar. Deze ga ik uitproberen in het modem van de auto. KPN houdt 2G nog 1 jaar in de lucht lees ik. Wat daarna komt voor oplossing van Volvo is nog steeds afwachten, want hun oncall systeem werkt ook op 2G toch?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Wat betreft de 12V voor evt. een volgende oplossing door middel van de MIFI... ik realiseer me nu pas dat de accu achterin zit gemonteerd, alle stroom zit dus dichtbij! 😄.
Met een relais werken die de spanning haalt van een geschakelde draad is een handige oplossing.
Alle foto's - 1 van 1 (1).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

RdR schreef: 14.06.2022 - 16:27 Ik heb voor nu een data sim kaart van KPN besteld van 1 GB per maand omdat ik al KPN heb is deze 5,- per maand voor 1 jaar. Deze ga ik uitproberen in het modem van de auto. KPN houdt 2G nog 1 jaar in de lucht lees ik. Wat daarna komt voor oplossing van Volvo is nog steeds afwachten, want hun oncall systeem werkt ook op 2G toch?
De SIm kaart is binnen en werkt. Ben benieuwd hoeveel data ik gebruik. Voordeel is dat ik data van mijn abonnement met deze kaart kan delen.
FE04B496-2903-4720-9DB9-99FDD2BCD53B.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

viewtopic.php?t=85202

Hier mijn verhaal met een How To om een 4G WiFi dongle te plaatsen in een V60 tot MY2018.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

V60Driver schreef: 16.06.2022 - 07:12 viewtopic.php?t=85202

Hier mijn verhaal met een How To om een 4G WiFi dongle te plaatsen in een V60 tot MY2018.
👍🏻

Ik heb aan Volvo support de vraag gesteld hoe (en of) zij nog een oplossing gaan aanbieden... ben benieuwd
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ja ik vindt echt wel waardeloos als het VOC gebeuren van mijn auto niet meer zou werken vanaf 2025.
Dit hele gedoe vindt ik zo ie zo een vreemd iets. Dit 2/3G verhaal speelt al jaren. En dat je dan niet daarop inspeelt vindt ik echt een misser van Volvo.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Is Volvo al uit de bosjes gekomen m.b.t. uitfaseren 2G en het dan vervallen van de on-call functie op de oudere modellen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

In Zweden en Amerika, lees je wel er wat over.
Maar €650,- euro om te laten omzetten naar 4G?
Dat is wel pittig, maar wil graag one call blijven gebruiken.
Voor de app handig maar niet nootzakelijk, qua veiligheid?
Zoals hulp dienst, automatisch bellen bij ongeval.
Dat kan levens reden.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”