Ervaringen temperaturen automaat incl caravan

Plaats reactie
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hi allemaal,

Net even voor het eerst de caravan gehaald ritje van 20min vlakke weg Nederland.

Zijn dit normale waarde bij 90km/h
Voor mijn gevoel zijn de olie temperaturen hoog, wellicht is dit normaal..
Heb dit nog nooit uitgelezen maar was benieuwd.

Gaan binnenkort de bergen in, bak is net geflusht.
Dit was btw in de 4e versnelling V60 D3 5cyl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Google eens naar afbeeldingen van motorolie temperatuurmeter
en zie wanneer het (pas) 'rood' wordt.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Zie daar rond 120gr staan..
Alleen dit is vlak Nederland, was benieuwd in buitenland waar ik qua temperatuur rekening mee moet houden en hoe eventueel ik "momenteel zonder extra koeler" de boel kan helpen koeler te blijven buiten toerental hoger houden
Gebruikersavatar
XC60 adept
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 11.03.2022 - 13:04

Ben net terug van meerdere weken vakantie in Frankrijk met mijn Volvo XC60 + caravan. Was tijdens rijden constant alert op toerental van de motor bij stijle hellingen. Heb alleen maar positieve ervaringen te melden met de automaat, ook bij hellingen van 12%...! Met letterlijk "2vingers in de neus" trekt de Volvo de 1500 kg zware caravan spelenderwijs op elke helling. In de aanbevolen stand DYNAMISCH schakelt de bak direct op een hoger toerental waar nodig, in geval van twijfel kun je zelf ook altijd nog gas bijgeven om het toerental "sneller" op te hogen. Supertevreden over de trekkracht met caravan van de Volvo bij soms pittige hellingen...! Waar ik ondanks eerdere (minder positieve) berichten ook echt tevreden over ben is de navigatie. Door simpel inbrengen van de naam van de camping vindt de Volvo moeiteloos de betreffende camping, en leid je probleemloos via de kortste weg daarheen. Ongetwijfeld zijn er (nog) betere navigatiemogelijkheden voorhanden, voor gebruik op Europese wegen voldoet de Volvo navi meer dan voldoende. De plaatsing van het scherm, de mogelijkheid tot uitvergroten van het beeld, allemaal zaken die de Volvo prima voor elkaar heeft. Tijdelijk bijschakelen van WAZE (door je bijrijder) op je mobiele device geeft je nog gedetailleerdere info over mogelijke obstakels of controles langs de route ....! Al met al werkelijk super tevreden over de trekkracht en weggedrag van de Volvo met (Fendt) caravan. Bij inhalen ligt de caravan als "een blok" achter de auto, wordt je zelf ingehaald door grotere voertuigen, zoals bussen of grote vrachtauto's, is het effect van zuiging en schommelen nauwelijks merkbaar. Ben werkelijk euforisch met deze Volvo XC60 als trekauto voor de caravan vakanties.
Een zwarte Volvo XC60 R-design eind 2020
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

myalexx schreef: 28.06.2022 - 23:32 Zie daar rond 120gr staan..
Alleen dit is vlak Nederland, was benieuwd in buitenland waar ik qua temperatuur rekening mee moet houden en hoe eventueel ik "momenteel zonder extra koeler" de boel kan helpen koeler te blijven buiten toerental hoger houden
Ik zie daar toch echt rond de 110 staan.
Is een vrij normale temperatuur, ook zonder aanhanger/caravan zal dit rond de 100 graden zijn dus zo gek is het verschil niet.
Rond de 130 graden wordt het tijd voor een koeler.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Motorolie goed op peil?

Eric
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ben net terug van meerdere weken vakantie in Frankrijk met mijn Volvo XC60 + caravan. Was tijdens rijden constant alert op toerental van de motor bij stijle hellingen. Heb alleen maar positieve ervaringen te melden met de automaat, ook bij hellingen van 12%...! Met letterlijk "2vingers in de neus" trekt de Volvo de 1500 kg zware caravan spelenderwijs op elke helling. In de aanbevolen stand DYNAMISCH schakelt de bak direct op een hoger toerental waar nodig, in geval van twijfel kun je zelf ook altijd nog gas bijgeven om het toerental "sneller" op te hogen. Supertevreden over de trekkracht met caravan van de Volvo bij soms pittige hellingen...! Waar ik ondanks eerdere (minder positieve) berichten ook echt tevreden over ben is de navigatie. Door simpel inbrengen van de naam van de camping vindt de Volvo moeiteloos de betreffende camping, en leid je probleemloos via de kortste weg daarheen. Ongetwijfeld zijn er (nog) betere navigatiemogelijkheden voorhanden, voor gebruik op Europese wegen voldoet de Volvo navi meer dan voldoende. De plaatsing van het scherm, de mogelijkheid tot uitvergroten van het beeld, allemaal zaken die de Volvo prima voor elkaar heeft. Tijdelijk bijschakelen van WAZE (door je bijrijder) op je mobiele device geeft je nog gedetailleerdere info over mogelijke obstakels of controles langs de route ....! Al met al werkelijk super tevreden over de trekkracht en weggedrag van de Volvo met (Fendt) caravan. Bij inhalen ligt de caravan als "een blok" achter de auto, wordt je zelf ingehaald door grotere voertuigen, zoals bussen of grote vrachtauto's, is het effect van zuiging en schommelen nauwelijks merkbaar. Ben werkelijk euforisch met deze Volvo XC60 als trekauto voor de caravan vakanties.

Leuk verhaal maar daar heeft de TS niet zo veel aan. Je rijd een heel andere auto. Dit is een topic voor de modellijn t/m 2018. En jouw XC60 is van eind 2020 wat je zelf aangeeft.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Mbt 120gr zag ik op internet die oil meters in rood worden, dat was het meer.

Vorige Volvo V40 2002 werd in de bergen altijd erg warm tegen rode aan " Millau, Brennerpas etc "

Vandaar met " nieuwe" auto waarbij je obd makkelijker kan uitlezen dat ik het zo in de gaten wil houden vooral bij berg op maar ook niet te spastisch wil worden.. ben ik gevoelig voor helaas haha.

Vandaar wat is gebruikelijk met caravan enz..

Dit is via obd met car scanner pro.

Auto is 1mnd geleden afgeleverd door Volvo dealer ( occasion ) dus nieuwe distributie, olie, filters, versnellingsbak geflusht.. dus dat zou allemaal goed moeten zijn..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En dat is nou het mooie en direct het grote nadeel van deze tijd, je kan alles zien maar kan je ook al snel onnodig zorgen gaan maken :D
Best kans dat met de caravan op een helling de temperatuur nog wel richting de 120 graden schiet, na het klimmen zakt dat wel weer en het spul kan het gewoon hebben.

Wat nog wel de moeite is om naar te kijken, heb je 1 of 2 koelventilatoren? Ik meen dat dat bij de D3 nogal wat scheelde als er een dubbele op zit voor de motortemperatuur.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Helaas 1, dit jaar is de trail..
Zal hier e.a ervaringen posten.

Belangrijkste waar ik naar benieuwd ben is beetje max motor olie en bak olie waar ik proberen moet onder te blijven.

Hierboven las ik iets van 120gr ?

Maar idd teveel systemen en je word te snel bang gemaakt.. geheid dat ik krijg te horen je hebt teveel met je meters bezug haha
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ff je radiator/condensor/intercooler een keer uitspuiten scheelt ook een paar graden (en dus meldingen )
Gebruikersavatar
mtrc
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58

Rij al enige jaren met een V60 D4 met een caravan van 1600 kg rond en nooit een probleem.
Ben net terug en flink wat heuvel met de combinatie gedaan. Rij wel zodat het wat heuvelachtig wordt in de sportstand omdat de bak dan wat sneller reageert.
Heb nog nooit een melding gehad van een probleem en soms was het ruim 30 graden buiten tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er is een manier om na te gaan wat normaal is qua temperaturen: rij de zelfde route nog eens maar dan zonder caravan. Dan graag wel bij de zelfde buitentemperatuur!
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”