Heb al zoveel gelezen over E5 & E10 dat ik al lang besloten heb voor beide modellen C70 T5 & 262C E5 te tanken.
Maar de vraag die nog, voor mij, steeds onbeantwoord is gebleven is de volgende;
Wat killed de ethanol killer precies? Als ik 80 ltr E10 tank zit hier dus 8 liter ethanol in. Ik neem aan dat de 8 liter niet verdwijnt maar welk proces vindt er nu precies plaats?
Heb wel eens begrepen dat benzine en ethanol zich niet goed laten mengen en dat door toevoeging, onder andere, aceton e.e.a. wel beter mengt. Ik kan mij dus voorstellen dat aceton ook mede veroozaker kan zijn van het aanvreten van leidingen e.d. maar wordt de aceton dan ge killed?
Zou fijn vinden wanneer iemand mij dit eens kan uitleggen welk proces er precies gebeurd na toevoeging van de ethanol killer toevoegingen.
Ethanol killer (?)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24366
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Detail; er KAN max 8 liter ethanol in zitten.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
@ Walter Hoop dat ik net zo'n gedetailleerde uitleg ontvang.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24366
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Verdere uitleg kan ik niet geven. Ik tank e5 gewoon omdat de meerprijs in lager verbruik ongeveer weg te strepen is.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19533
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Voor zover ik het heb begrepen killed een ethanol killer eigenlijk helemaal niets. Het voorkomt juist dat er een onthechting van benzine en bio-ethanol plaatsvind. En dat daardoor de ethanol niet verdwijnt. Waardoor het octaangetal hoger blijft.
De naam is dus eigenlijk verkeerd.
Als ik lieg, lieg ik in commissie van wat Millers (de leverancier van ethanolkillers) zegt
De vraag is echter of het daadwerkelijk werkt.
BTW. Ik mag E10 tanken. Ik doe het echter niet. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ik tank de duurdere (ethanolvrije/arme) super varianten.
De 6 in lijn vindt dat merkbaar fijner. Zeker ook omdat ie nu wat vaker stil staat.
De naam is dus eigenlijk verkeerd.
Als ik lieg, lieg ik in commissie van wat Millers (de leverancier van ethanolkillers) zegt
De vraag is echter of het daadwerkelijk werkt.
BTW. Ik mag E10 tanken. Ik doe het echter niet. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ik tank de duurdere (ethanolvrije/arme) super varianten.
De 6 in lijn vindt dat merkbaar fijner. Zeker ook omdat ie nu wat vaker stil staat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
Thanks, dat maakt het wat duidelijker. Heb ook bij de T5 en de 262 6 cilinder ook het idee dat ze beiden er lekkerder op lopen. De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in en de 262C heeft al ruim 40 jaar het goed gedaan op E5 dus dat mag hij blijven doen.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Voor de duidelijkheid aceton vreet niets aan, dat is een idee dat mensen hebben met aceton.
Voor heen ging het in mijn diesels , D5 en de laatste 2l diesel, merkbaar verschil in verbruik en liep er eigenlijk nog beter op.
Nu in mijn huidige auto T6 motor merk ik geen verschil met aceton en Ron 95, ik heb wel verschil met Ron 98, zuiniger en pittiger, zonder aceton
Voor heen ging het in mijn diesels , D5 en de laatste 2l diesel, merkbaar verschil in verbruik en liep er eigenlijk nog beter op.
Nu in mijn huidige auto T6 motor merk ik geen verschil met aceton en Ron 95, ik heb wel verschil met Ron 98, zuiniger en pittiger, zonder aceton
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Wat je tankt bij een gechipte auto, dat hangt toch af waarop die gechipped is?BlackbirdT5 schreef: ↑16.02.2021 - 19:04 De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in.
Als die gechipped is op 95 E10 dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Het verschil qua prestaties is niet baanbrekend, maar E5 is beter voor je motor qua levensduur, en in sommige gevallen zelfs wat zuiniger.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Kun je dat onderbouwen voor een moderne auto?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat kan ik zeker onderbouwen. Ga maar eens wat Googgelen, en kijk naar wat de experts zeggen over het verschil tussen E5 en E10. De verbranding is beter, het schijnt de motor schoner te houden, denk aan roetafzetting op kleppen enz. Bij betere en schonere verbranding, dus óok iets meer vermogen, en dus óok zuiniger. Zelf tank ik al jaren geen E10 meer, dus cijfers van verbruiksverschil kan ik je niet geven. Maar ik vind een verbruik van 1: 15,5 oplopend naar 1:16, voor een Volvo XC 40 van 1525 kg, voldoende onderbouwing om E5 te tanken.
Je wilt toch het beste voor je Volvo?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Jouw statement klopt natuurlijk, maar gaat voorbij aan wat ik probeerde duidelijk te maken.Hans Eilander schreef: ↑19.04.2022 - 16:04Het verschil qua prestaties is niet baanbrekend, maar E5 is beter voor je motor qua levensduur, en in sommige gevallen zelfs wat zuiniger.
Als jouw auto afgesteld /gechipped / gemapped is op E10 dan heeft het tanken van E5 geen nut qua vermogen / koppel, aangezien de ECU de winst ervan niet zal gebruiken.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Op dát punt heb je natuurlijk gelijk. Ik wist zelfs niet eens dat bij het tunen, afgesteld word op de soort benzine.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
En zelfs dan regelt de ECU zich af naar een "mindere" brandstof.corsa_gsi schreef: ↑19.04.2022 - 12:23Wat je tankt bij een gechipte auto, dat hangt toch af waarop die gechipped is?BlackbirdT5 schreef: ↑16.02.2021 - 19:04 De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in.
Als die gechipped is op 95 E10 dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.
Met 260 pk uit een T5 is het niet een dusdanig heftig programma dat een Super(E5) benzine noodzakelijk is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Dat red ik ook op E10 en massa rijklaar van 1500kg.Hans Eilander schreef: ↑19.04.2022 - 21:51Dat kan ik zeker onderbouwen. Ga maar eens wat Googgelen, en kijk naar wat de experts zeggen over het verschil tussen E5 en E10. De verbranding is beter, het schijnt de motor schoner te houden, denk aan roetafzetting op kleppen enz. Bij betere en schonere verbranding, dus óok iets meer vermogen, en dus óok zuiniger. Zelf tank ik al jaren geen E10 meer, dus cijfers van verbruiksverschil kan ik je niet geven. Maar ik vind een verbruik van 1: 15,5 oplopend naar 1:16, voor een Volvo XC 40 van 1525 kg, voldoende onderbouwing om E5 te tanken.
Je wilt toch het beste voor je Volvo?
Maar geen onderbouwing dus.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Zeker!Hans Eilander schreef: ↑20.04.2022 - 10:03Op dát punt heb je natuurlijk gelijk. Ik wist zelfs niet eens dat bij het tunen, afgesteld word op de soort benzine.
Bij mijn Corsa met VEMS ecu is er een duidelijk verschil in vermogen als je op 98 afstelt of op 102 octaan.
98 535pk
102 575pk
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Maar wel met de context dat die "wat verder" aan is gepast dan enkel en alleen een chip en die verschillende mapping met een andere ECU dan standaard van toepassing zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
Beet je late reactie van mij maar ik neem aan dat jij ethanol bedoeld en niet aceton.
Ethanol op zich vreet inderdaad niets aan maar aluminium en aceton zijn geen vrienden van elkaar.
Komt er bij mij dus niet in.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)