D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13.07.2022 - 12:49
Goedendag allen, ik kan een XC60 D4 overnemen met 99.000 km op de teller, diesel. Motorcode D4204T14. Ik hoor en lees zeer slechte dingen over dit type D4 blok, EGR en koeling, zuigers vervangen etc. Jullie zijn de experts met ervaring, dus graag jullie mening of dit een auto is om te mijden, of te kopen en wellicht iets aan veranderen (vastzetten EGR lees ik?).
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De D4------T5 variant heeft de meeste kans op olieverbruik, de latere T14 heel wat minder. Beide zijn overigens k u t wat EGR betreft.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 13.07.2022 - 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4090
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik ben nu aan m'n 2de D4, eerst in een V70 van 2014 en nu in een V90 van 2020. Heb er geen enkel probleem mee gehad. Wel heb ik in de V70 ooit een nieuwe EGR-koeler gekregen, dit was een terugroepactie. Ook is er een keer een terugroepactie geweest m.b.t. een modificatie aan de ontluchting van het koelcircuit. Ik vermoed dat dit bij de 190 PK-versie wellicht al in orde was, dat weet ik niet zeker. In beide gevallen waren er echter voorafgaand geen problemen. Ik zou er zeker niet van weglopen.
De D4 is zuinig en relatief krachtig, t.o.v. de twee V70's die ik heb gehad met een 2.4D vijfcylinder ligt het verbruik 1 à 1,5 liter lager per 100 km.
De D4 is zuinig en relatief krachtig, t.o.v. de twee V70's die ik heb gehad met een 2.4D vijfcylinder ligt het verbruik 1 à 1,5 liter lager per 100 km.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
En laat even naar de egr kijken, wanneer je die "helpt" daalt het olieverbruik.
Net terug van een rit Frankrijk met caravan en de D5, voorheen een liter olie op 1600km wanneer er constant vermogen word gevraagd.
Op deze rit 3350km geen olie verbruik, op de snelweg alles met 100km/u in de 6e versnelling dan draait het met een 8gt net geen 2500rpm.
Sommige bultjes met 100 terug naar de 5 om de olie sneller rond te laten gaan ivm koeling waarbij hij dan net 3000rpm draait.
Rustig warm rijden als het koud is en even laten draaien na inspanning vinden ze ook altijd fijn.
Met mijn 4 cilinder word ook regelmatig stevig door gereden bij onze oosterburen wat ze ook fijn vinden.
Net terug van een rit Frankrijk met caravan en de D5, voorheen een liter olie op 1600km wanneer er constant vermogen word gevraagd.
Op deze rit 3350km geen olie verbruik, op de snelweg alles met 100km/u in de 6e versnelling dan draait het met een 8gt net geen 2500rpm.
Sommige bultjes met 100 terug naar de 5 om de olie sneller rond te laten gaan ivm koeling waarbij hij dan net 3000rpm draait.
Rustig warm rijden als het koud is en even laten draaien na inspanning vinden ze ook altijd fijn.
Met mijn 4 cilinder word ook regelmatig stevig door gereden bij onze oosterburen wat ze ook fijn vinden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
-
- 4th Gear member
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Daarom stelt hij toch ook een vraag? Niet iedereen weet alles. Tijd voor vakantie om het lontje weer wat aan te laten groeien?
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zoals OGA zegt de D4 en D5 is hetzelfde blok, D5 heeft een extra turbootje, expantievat om de kleine turbo direct van lucht te voorzien en 50pk extra.
In de basis is het blok dezelfde 4 cilinder.
Ook de mijne kan een probleempje ontwikkelen met olieschraapveren maar met het juiste onderhoud en egr hulpje voorkom je problemen.
Ik geef hem tussendoor een extra oliewissel waardoor je om de 15k verse olie hebt.
In de basis is het blok dezelfde 4 cilinder.
Ook de mijne kan een probleempje ontwikkelen met olieschraapveren maar met het juiste onderhoud en egr hulpje voorkom je problemen.
Ik geef hem tussendoor een extra oliewissel waardoor je om de 15k verse olie hebt.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 15.07.2022 - 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13.07.2022 - 12:49
Mijn opmerking was op de respons van de vorige schrijver, die spreekt over een D5 terwijl mijn vraag de D4 betrof. Hij zegt dat die motoren hetzelfde zijn.... Waarop ik de retorische vraag stel: 'een 5 cilinder is hetzelfde als een 4 cilinder'. Omdat ik in de veronderstelling ben dat daar die 5 voor staat....
Als jij dan vervolgens overstapt op een opmerking over de v70 (ik heb het namelijk over de xc60) , en er dan van uit gaat dat ik er niets van snap, dan maak je het wel heel ingewikkeld om hier nog een zinnig antwoord op te geven...
Dus even recupererend : ik vroeg of er mensen zijn die de D4 motor in een xc60 motor een risico vinden. En daar heb ik een goed en bevredigend antwoord op gekregen van Fulaks.
Einde van dit draadje
Als jij dan vervolgens overstapt op een opmerking over de v70 (ik heb het namelijk over de xc60) , en er dan van uit gaat dat ik er niets van snap, dan maak je het wel heel ingewikkeld om hier nog een zinnig antwoord op te geven...
Dus even recupererend : ik vroeg of er mensen zijn die de D4 motor in een xc60 motor een risico vinden. En daar heb ik een goed en bevredigend antwoord op gekregen van Fulaks.
Einde van dit draadje