Volvo 244 motorprobleem

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Grastukker
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.07.2022 - 11:13

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeroen, ik ben nieuw op dit forum.
Ik bezit sinds Januari een Volvo 244 dl uit 1976.
Er ligt een b21 motor in die tot vorige week perfect liep. Ik heb er al veel plezierige kilometers mee gemaakt.
Echter deed zich enkele dagen geleden het volgende probleem voor:
Tijdens het rijden in een 30 zone hoorde ik in de bocht een niet zo harde klap onder de motorkap. Het stationair toerental daalde naar rond de 200 en bij gasgeven reed hij alleen nog met af en tot ploffen uit de uitlaat. Gelukkig was ik dicht bij mijn schoonouders en kon ik er daar terplaatse aan sleutelen. Compressie gemeten en deze is op alle 4 cilinders volgens het metertje 8 bar. Distributieriem was aan vervanging toe maar niet geknapt. Deze heb ik gelijk vervangen nu door een set van Ina met nieuwe spanrol. Timing staat goed, merktekens krukaspoelie(op de 0 graden streep op de kap) merkteken op de nokkenas en het ontstekingwiel staat netjes zo dat de rotor op cilinder nummer 1 staat(bougiekabel gevolgt om te kijken of deze wel naar nummer 1 gaat)
Het gevolg: als ik start slaat hij vrijwel niet aan of pruttelt alleen een paar keer en valt uit. Ontsteking heb ik gemarkeerd op waar hij stond en ben daarna de ontsteking iets vroeger gaan draaien om te kijken wat dat uit haalt: dan springt hij iets aan maar wil bij gasgeven niet op toeren komen en geeft dan soms backfires)
Ik rijdt op lpg, ik dacht eerst aan de gasverdamper, maar ook bij inspuiten met remreiniger in de venturi reageert de motor niet. De bougies geven allemaal een mooie blauwe vonk. Het losnemen van de rembekrachtigingsslang en deze afdoppen heeft ook geen effect dus die is ook niet lek.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Vriendelijke groeten,
Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”