Airco wil niet aangaan, magneetkoppeling compressor ok

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

Heb een volvo s60 uit 2006. Vorig jaar is de lekke condensor vd airco vervangen, terug gevuld, geen lekkages, werkte perfect tot deze week. AC koppeling wilde niet aangaan op de compressor. Ook naar de speling gekeken, die was ok. Dan de relais van de ac koppeling eruit genomen en even poortjes 3-5 overbrugt…airco koppeling werkt dan, compressor draait. Heb ook even met een 9v batterij stroom gezet op de + en - vh relais, die hoor je dan klikken en multimeter geeft dan ook aan dat het relais sluit dus relais is niet stuk; het ligt dus al niet aan de compressor, de koppeling of het relais…nu moet ik vinden waarom het relais niet geactiveerd wordt. Ik lees op internet dat men naar ac low pressure switch (ac lage druksensor) moet kijken maar andere zeggen dat dit model dat niet heeft maar wel een ac evaporator temp sensor (boven het gaspedaal). Deze sensor zorgt ervoor dat de ac lijn niet bevriest…zorgt een kapotte evap temp sensor ervoor dat na een tijdje je airco niet meer gaat. Buiten het vanzelfsprekende, namelijk te weinig koelmiddel (en dus ergens een lek), waar moet ik nog eventueel naar kijken? Vraag me ook af als er geen ac druksensor is wat dan de compressor beveiligd als er te weinig druk op het systeem is…of neemt doe evap temp sensor die functie over?
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Eh, weet je zeker dat hij nog voldoende gevuld is?
Airco heeft zowel een ld beveiliging als een min temp beveiliging van <4 graden.
Bij het zoeken naar een lek worden de ventielen in de LD en HD vaak overgeslagen, gezien het bouwjaar zou ik deze vervangen.

Verder de vraag of dit een manuale of climatronic airco is, ook de climatronic regeling kan een storing veroorzaken.

Ik zou de volgende stappen doen:
  • 1 manometer aansluiten, is er druk en dus koudemiddel.
  • 2 druksensor vervangen, of laten uitlezen.
  • 3 tempsensor uitlezen/ vervangen.
  • 4 complete functietest uit vida op componentniveau uitvoeren..
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Airco heeft altijd een lagedruk en hogedruk sensor.
Ijssensor zit op je verdamper in het kachelhuis.
Wat je nog ff zelf kan doen is de stekker van de lage druk ff doorverbinden.
Heel even maar of de pomp aangaat en 1 leiding vanaf de pomp koud wordt.
Heb je ook de eventuele zekering gecontroleerd?
Ga ff langs een aircoboer en laat je drukken controleren.
Voor vervanging beide sensoren moet sowieso de airco leeggezogen zijn.

Eric
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

erichendri schreef: 08.06.2022 - 22:31 Airco heeft altijd een lagedruk en hogedruk sensor.
Ijssensor zit op je verdamper in het kachelhuis.
Wat je nog ff zelf kan doen is de stekker van de lage druk ff doorverbinden.
Heel even maar of de pomp aangaat en 1 leiding vanaf de pomp koud wordt.
Heb je ook de eventuele zekering gecontroleerd?
Ga ff langs een aircoboer en laat je drukken controleren.
Voor vervanging beide sensoren moet sowieso de airco leeggezogen zijn.

Eric
Heb je enig idee waar de lage druk sensor zit bij een Volvo S60 uit 2006?
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

100% versnellingsbaksteun. Hoe zijn jouw overige motorsteunen. Dat rubber gaat niet 15 jaar mee....
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Je hebt het aircorelais doorgemeten, deze kan ingebrand zijn en toch goed zijn volgens je meter.
Meet je daar wel een aansturing?
Zie je vette plekken op je condensor?
Als je de pomp 10 seconden handmatig aanstuurt voel je dan koude lucht?

Eric
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”