Airco stopt na een uurtje met hard blazen.

Plaats reactie
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

Goedendag,

Ik heb een xc90 D5 2003 met 250000km op de klok.
Hebben de auto nu paar jaar en tekens als de airco aan het werk moet slaat hij na een uurtje “dicht”…
Achter het dashboard horen de ventilator volop blazen maar van binnen komt er nog maar een beetje koude lucht uit. Daarvoor volle bak koud! Als dit gebeurt is ook met airco uit de volle blaas functie afwezig. Als de auto een tijdje(meer dan een half uur) stil staat doet hij het weer. Ook als ik doorrijdt gaat het na een uurtje weer beter, maar weer van korte duur. Ook na bijvullen van de airco blijft het zelfde probleem.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en vooral hoe we het kunnen oplossen?

Alvast bedankt,
Andre
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

magneetkoppeling af laten stellen , tusenafstand is te groot .
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ijssensor op de verdamper niet goed meer, daardoor bevriest die en slaat hij dicht.
Zelf de airco bijgevuld?
Blijft hij wel voluit blazen als je de airco uit laat?

Eric
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

erichendri schreef: 06.08.2022 - 21:34 Ijssensor op de verdamper niet goed meer, daardoor bevriest die en slaat hij dicht.
Zelf de airco bijgevuld?
Blijft hij wel voluit blazen als je de airco uit laat?

Eric
Als de airco uit is heeft hij hetzelfde probleem. Ook veel lawaai achter het Dashboard maar geen luchtstroom de auto in.
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

redracer schreef: 06.08.2022 - 21:23 magneetkoppeling af laten stellen , tusenafstand is te groot .
Dat zal ik laten controleren. Hij kan het dan wel een uur goed doen en dan plots niet meer?
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

Andre1973 schreef: 07.08.2022 - 08:10
erichendri schreef: 06.08.2022 - 21:34 Ijssensor op de verdamper niet goed meer, daardoor bevriest die en slaat hij dicht.
Zelf de airco bijgevuld?
Blijft hij wel voluit blazen als je de airco uit laat?

Eric
Als de airco uit is heeft hij hetzelfde probleem. Ook veel lawaai achter het Dashboard maar geen luchtstroom de auto in.
Kun je zien als hij bevriest?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Misschien de blowermotor defect, als hier speling in heeft gezeten dan kunnen de fan's los zitten van het motorstek. Je hoort de motor dan wel, maar de fan's blijven hangen... dus geen luchtstroom.
Je kan dit testen door onder je dashboard je ventilatormotor er uit te halen en deze dan te laten draaien. Even op YouTube zoeken naar een goed filmpje hoe je deze het beste kan verwijderen. Als je niet handig bent kun je dit eventueel ook door een garage laten doen, maar kijk eerst het filmpje even. Er zijn er verschillende. Zelf vond ik deze prettig:


Succes!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

HGV schreef: 07.08.2022 - 11:56 Misschien de blowermotor defect, als hier speling in heeft gezeten dan kunnen de fan's los zitten van het motorstek. Je hoort de motor dan wel, maar de fan's blijven hangen... dus geen luchtstroom.
Je kan dit testen door onder je dashboard je ventilatormotor er uit te halen en deze dan te laten draaien. Even op YouTube zoeken naar een goed filmpje hoe je deze het beste kan verwijderen. Als je niet handig bent kun je dit eventueel ook door een garage laten doen, maar kijk eerst het filmpje even. Er zijn er verschillende. Zelf vond ik deze prettig:


Succes!
Hij werkt eigenlijk perfect, alleen na een uurtje airco komen de problemen. Winter zonder airco geen probleem!
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Goedenavond Andre1973,

Heb je de waterpomp al bekeken?
Ik had vandaag ook na een lange rit en 35°c dat de airco ermee stopte... na een pauze en een ijsje voor de kinderen deed deze het weer perfect. Wel zag ik vocht druppen uit de slang van de aircoleiding naar de waterpomp
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Radius
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.05.2021 - 19:31
Locatie: Wijhe

Waarschijnlijk inderdaad de speling tussen aandrijfpoelie en magneetkoppeling te groot. Eenvoudig te checken wanneer de airco niet meer koud blaast; draait de buitenste schijf van de airco niet meer mee, is de speling te groot. Er zitten stel ringetjes tussen, die een aircospecialist of dealer prima weer op spec kunnen brengen.
XC90 2.5T Momentum man6 MY05
V60 D3 Momentum GT6 MY11
Andre1973
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.08.2022 - 19:26

Radius schreef: 11.08.2022 - 22:55 Waarschijnlijk inderdaad de speling tussen aandrijfpoelie en magneetkoppeling te groot. Eenvoudig te checken wanneer de airco niet meer koud blaast; draait de buitenste schijf van de airco niet meer mee, is de speling te groot. Er zitten stel ringetjes tussen, die een aircospecialist of dealer prima weer op spec kunnen brengen.


Dan stopt de ventilatie zonder dat de airco aan staat ook?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Airco verdamper bevriest, jou klacht heeft niets met de magneetkoppeling te maken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”