Slecht starten/lopen 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Op dit moment zijn wij met onze 240 Polar (1992, b230f) op vakantie in het zuiden van Frankrijk, heenweg ging super en de eerste dagen geen problemen gehad op de camping.

Nu begon hij sinds enkele dagen steeds slechter te starten, flink schudden alsof hij op 3 cilinders liep. Eenmaal lopend was het daarna steeds wel ok.

Sinds vanochtend is het echter nog erger geworden, ook tijdens het rijden (wanneer hij eenmaal ‘netjes’ liep) valt hij nu regelmatig zomaar terug in vermogen. Stationair loopt hij dan redelijk maar wanneer ik een beetje gas geef begint de boel weer te stotteren en schudden. Hij lijkt te verzuipen (denk ook wat benzine te ruiken).

Wij hebben de auto nog maar kort, hij heeft een flinke kmstand maar ook een goede onderhoud historie. Verliest ook geen olie of water.

Ik heb wel wat gereedschap voor handen maar uiteraard geen onderdelen om mee te testen. Een garage opzoeken ben ik ook zeker van plan maar wellicht dat hier al iemand iets herkent in de symptomen, volvo garages zitten hier niet dus het zou fijn zijn om al een beetje te weten in welke richting ik moet denken.

Foutcode die naar boven komt: 1-2-1, LMM dus. Contacten al schoon gemaakt maar dat was geen verbetering.
Heb het idee dat nadat ik wat ‘pruts’ met de verdelerkap dat hij daarna beter loopt.

Iedere hulp wordt zeer gewaardeerd!!
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Meteen even een update. Omdat ik de verdelerkap niet helemaal vertrouwde heb ik deze even los gemaakt, deze zag er van binnen zo uit:
BECAC659-8BD3-4682-BBB7-417160B550D8.jpeg
Flinke aanslag aan de contactpunten en het stiftje viel er meteen uit. Ook brak er een stukje van het kunststof af, ik deed zeker niet lomp dus waarschijnlijk aardig poreus. Hij zal vast niet de volledige 425000 km hebben meegemaakt die de teller aangeeft, maar veel zal het ook niet schelen (heb helaas de map met onderhoudhistorie niet meegenomen, ben wel benieuwd).

Kap en rotor bestel ik dus sowieso een nieuwe, geen idee hoe snel dat dat hier in Frankrijk gaat... Van de kabels en bougies weet ik dat ze niet heel oud zijn (helaas geen passende dop bij om bougies te checken, wellicht even proberen om er ergens een te bemachtigen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die is behoorlijk versleten, kan best de oorzaak van je probleem zijn. Nieuwe verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies is een goed plan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Rotor, kap, kabels en bougies inmiddels besteld. Komen als het goed is morgen aan.

Gisteren even de tijd genomen om eea schoon te maken, gasklephuis was erg vuil (mechanisme werkte wel naar behoren en sluit goed af).

Ik heb beschikking tot een multimeter, is het mogelijk om hiermee de LMM door te meten? Mijn kennis van de elektronica is niet heel groot dus wellicht is er iemand die dit kan beschrijven of een handleiding weet? Heb al gezocht maar helaas nog geen uitleg gevonden.

Over een week staat ons vertrek naar huis gepland, hopelijk dat bovenstaande onderdelen de boel weer aan de praat krijgen. Anders toch een belletje naar de ANWB
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kan het ook zijn dat, behalve de verderlerkap, de kwaliteit van de benzine daar mede debet aan is? In de huidige tijden van bio-toevoegingen weet je maar nooit hoe de “oude” motoren het er op doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

E10 is volgens mij sowieso een no-go met een auto uit deze periode.

Lijkt mij wel een echt ontstekingsding. Luchtmassameter zou hij voornamelijk van in gaan houden.
Zeker stationair heeft dit geen enkele invloed op de genoemde klachten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bij mijn weten kan een Volvo 240 uit 1992 gewoon op E10 dus dat zou het probleem niet zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Alle Volvo's vanaf (of na, weet ik even niet) zijn geschikt voor E10 met uitzondering van de GDI-motoren.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@Ferrari = 1974
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

V480-S60 schreef: 09.08.2022 - 18:10 @Ferrari = 1974
Het belangrijkste vergeten, zal de warmte wel zijn :-)
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Bedankt voor de input allen, heenweg geheel op e10 gereden. Omdat het bovenstaande mij ook aan het twijfelen bracht heb ik, toen hij slechter begon te starten, de tank (zat nog kwart in) vol gegooid met 98.

Dit gaf dus geen verschil (tenzij ‘de schade’ al was aangericht). Maar goed om te horen dat ik me hier dus eigenlijk niet druk over hoefde te maken.

Vandaag nog een keer de diagnose unit gereset (had ik na het schoonmaken van gisteren nog niet gedaan). 121 is weg, heb er nu 232 voor terug gekregen :(
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Vandaag bougies rotor en verdelerkap vervangen (bougie kabels komen later aan), start en loopt véél beter.

Stationair nu wel erg hoog in de toeren, mogelijk zelf veroorzaakt tijdens het schoonmaken van het gasklephuis? Morgen even naar kijken (aangezien t hier nu 39° is werk ik alleen in de ochtend aan de auto, daarna staat hij in de volle zon)

Heb nu ook een brandend lambda lampje in dashboard (dat had ik eerder nog niet). Las dat dat valse lucht kan zijn, dus morgen ook met remmenreiniger (enige dat ik nu voor handen heb) de vacuüm leidingen controleren.

Zie ik iets logisch over het hoofd?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, een vacuümlek kan de oorzaak zijn van het te hoge stationaire toerental.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Na al het bovenstaande te hebben vervangen alsnog een slecht lopende motor. ANWB is langs geweest en wijst na check valse lucht en doormeten van diverse sensoren en bobine toch de LMM aan als schuldige. Deze nog gereinigd maar dat mocht niet baten.

Aangezien deze in Frankrijk niet (op tijd) leverbaar zijn wordt de auto naar Nederland gesleept en wachten we op vervangend vervoer.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

heh, dat is vervelend :(
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Balen. Succes met de afhandeling.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is minder goed nieuws maar je weet nu gelukkig wel wat de oorzaak is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Het heeft even geduurd (welgeteld 5 weken!) tot de auto weer terug in Nederland was, maar hij staat weer voor de deur. Nog steeds stil helaas..

Destijds was de conclusie van de ANWB-man dat de LMM de boosdoener was. Deze heb ik dit weekend vervangen maar geeft toch geen verschil.

Hij start nog steeds erg slecht, lijkt niet op alle cilinders te lopen of loopt in ieder geval erg onrustig (blok schud zichtbaar). Soms loopt hij echter even goed en kan ik er zelfs een blokje mee om, vervolgens valt hij dan na enkele km tijdens gasgeven terug en loopt hij alleen nog maar stationair (tot hij uiteindelijk alsnog schokkend afslaat).

Ik zal even voor het complete beeld opsommen wat inmiddels vervangen is:

-bobine
-rotor
-verdelerkap
-bougiekabels
-bougies
-luchtmassameter

Verder een andere injectiecomputer en ontstekingsmodule getest maar ook dat gaf geen verbetering. Diagnose unit geeft op zowel poort 2 als 6 code 1-1-1, geen storing.

Bovenstaande onderdelen waren allemaal toch al wel aan vervanging toe (op de LMM na wellicht) maar het is een beetje schieten met hagel in de hoop iets te raken. Het wordt een beetje zonde van geld en materiaal wanneer ik op de gok goede onderdelen ga vervangen.

Heeft iemand nog een tip waar ik niet aan gedacht heb?

Of, wellicht verstandiger op dit moment, heeft er iemand een tip voor een garage in de regio Oss/Nijmegen die met oude Volvo’s uit de voeten kan en wil?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met een LMM heb je toch ook een lambdasonde in de uitlaat? Is die nog in orde? Of de bedrading dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bass86 schreef: 27.09.2022 - 20:24 Of, wellicht verstandiger op dit moment, heeft er iemand een tip voor een garage in de regio Oss/Nijmegen die met oude Volvo’s uit de voeten kan en wil?
Volvo Lotte heeft daar wel verstand van: https://volvo-lotte.nl/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”