Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Erik70
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.08.2018 - 18:53
Locatie: Zwolle

Brandstofbesparing heeft met oog voor milieu en portemonnee te maken. Ze wil geen boetes, gaat met de fiets als het kan en tankt (ook nu met de leaseauto) nooit langs de snelweg. Ze wil nog wel eens snel optrekken indien echt nodig maar verder kan je best een tweedehands auto van haar kopen :-)

Een D6 is niet aanwezig in een S80, en dat is toch wel dé (in mijn ogen) opvolger van mijn (tank) 240 uit 1989. Daarnaast vind ik de S80 gewoon een heel mooi model. Ik hou het nog even warm bij mijn vrouw. De leaseauto moet er binnenkort uit.

Bedankt voor jullie reacties!
Volvo 240 '89
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt bij Rica Wateringen voor een Stage 2 (275 pk) remap met een lager koppel op verzoek, inclusief rollenbank test. Ter voorbereiding heb ik alvast een andere intercooler (van het Zweedse DO88) laten monteren, om de motor van koelere lucht te voorzien. Ik heb eerst zelf geprobeerd om de intercooler de monteren, maar dat lukte mij niet (diverse steun- en crashbalken zitten in de weg). Het blijkt dat de montage op een facelift XC60 toch wel verschilt ten opzichte van de montage op een pre-facelift S60/V60, waarop de bijgeleverde handleiding is gebaseerd. Uiteindelijk heb ik hem laten monteren door een Volvo specialist, die er uiteindelijk 3 uur mee bezig is geweest. Ondanks de opvallende zilveren kleur, is hij relatief onzichtbaar achter de grille -zie de foto in de bijlage-.

Voor meer informatie met betrekking tot de intercooler:
https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-s ... ooler.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Woody259 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik ben benieuwd naar de rollerbank, laat je hem afvlakken op 500Nm?
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Jelmer de Jong schreef: Ik ben benieuwd naar de rollerbank, laat je hem afvlakken op 500Nm?
De rollenbankuitdraai zal ik t.z.t. proberen te posten. Het is wel het idee om hem af te laten vlakken rond de 500 nm. Na wat zoekopdrachten op Google ben ik erachter gekomen dat 500 nm een vrij conservatieve waarde is. Volgens mij leveren alle tunes (van verschillende leveranciers) fors meer koppel dan geadverteerd.

Het resultaat van een paar Google zoekopdrachten:
  • Het Duitse Heico adverteert met 480 nm, deze tune levert in de praktijk ongeveer 550 nm. Mooi om hierbij te vermelden dat dit 'gewoon' met fabrieksgarantie wordt verkocht in Duitsland.
  • Rica adverteert met 470 nm voor de e-power upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 520 nm.
  • Rica adverteert met 500 nm voor de Stage 1 upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 580 nm.
  • Rica adverteert met 536 nm voor de Stage 2 upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 600 nm.
Van het Zweedse BSR heb ik geen onafhankelijke dyno's voorbij zien komen, maar de verschillende tunes van BSR zullen waarschijnlijk ook wel meer koppel leveren dan opgegeven.

Ik heb natuurlijk geen idee of de metingen correct zijn uitgevoerd en of de dyno's überhaupt juist zijn gekalibreerd. Maar ik vind het op zijn minst nog wel opvallend te noemen dat op verschillende dyno's in verschillende landen, verschillende tunes van verschillende aanbieders fors meer koppel leveren dan geadverteerd. Zie de bijlagen hieronder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zo, dat zijn nogal forse koppelwaardes. Is denk ik veel belngrijker hoe met de auto wordt gereden. Ook met 400Nm krijg je de bak stuk als je wilt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Inmiddels is de Volvo geherprogrammeerd bij Rica Engineering in Wateringen. Uiteindelijk gekozen voor een, zoals eerder in dit topic besproken, ‘softe’ stage 2 map met een lager koppel. De XC60 produceert ongeveer 260 pk en iets meer dan 500 nm (volgens rollenbank). Een ‘normale’ stage 2 map zou volgens Rica resulteren in ongeveer 560nm koppel op mijn XC60. Mijn aanname was dus enigszins correct; dat de koppelwaarden een beetje onderschat worden op de website. De automaat kan trouwens volgens Rica meer dan 600 nm aan.

Over het gehele toerenbereik is het vermogen flink toegenomen. Tussen 3500 rpm en 4500 rpm levert hij nu 250 - 260 pk, wat een aardig brede powerband is voor een diesel. Hij blijft nu ook on-diesel achtig doortrekken in de hoge toeren. Door het toegenomen koppel bij lage toeren is ‘snel’ versnellen op de snelweg nu ook mogelijk zonder dat de automaat terugschakelt. Vooral van 120 km/h naar 180 km/h is nu zonder terugschakelen echt rap te doen.

Mijn grootste zorg voor het tunen was de invloed ervan op de levensduur van de automaat, deze houdt het toegenomen koppel tot nu toe goed. Zeker in de S-stand schakelt de automaat perfect. Ik heb geen slippende koppelomvormer zoals in het filmpje wat ik eerder heb gedeeld in dit topic.

Het vermogen wordt trouwens behaald bij dezelfde grenzen (uitlaatgastemperatuur bijvoorbeeld) als de Polestar optimalisatie die door de Volvo dealers verkocht wordt. Naar mijn inzien is deze remap dus net zo veilig voor de motor en randonderdelen (turbo, roetfilter, etc.) als de Polestar optimalisatie. De standaard koppelbegrenzer van de automaat is ook nog aanwezig (op 2000 nm) na de remap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Woody259 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alleen garandeert Rica dat niet, die zetten het allemaal terug naar de originele waarden mocht er iets sneuvelen.
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

OGA244 schreef: Alleen garandeert Rica dat niet, die zetten het allemaal terug naar de originele waarden mocht er iets sneuvelen.
Het is en blijft mechaniek, ook met het originele motormanagement kunnen onderdelen sneuvelen. De kans dat onderdelen kapot gaan is uiteraard groter als je met meer vermogen rond rijdt. Er bestaat niet iets zoals risicoloos tunen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Woody we zijn bijna vier jaar verder. Hoe is het je technisch vergaan met de aanpassing.?

Ben wel benieuwd want ik heb ook een D5 twin turbo en aan aanpassing motormanagement laten doen dor Obbe Tuning.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Bover schreef: 14.08.2022 - 10:34 Woody we zijn bijna vier jaar verder. Hoe is het je technisch vergaan met de aanpassing.?

Ben wel benieuwd want ik heb ook een D5 twin turbo en aan aanpassing motormanagement laten doen dor Obbe Tuning.
Motorisch en met de automaat is uiteindelijk niets kapot gegaan tussen de 100k en 180k km (qua onderhoud de motorolie iedere 15 000km ververst en de automaatolie iedere 60 000km geflushed). Vanaf de 140k km heb ik nog een downpipe laten monteren en met vol koppel rondgereden (stage 2+). De auto was serieus snel voor zijn grootte.

Enige punt wat ik zou kunnen opnoemen is het achterdifferentieel, als je een auto met AWD hebt. Het achterdifferentieel ging kapot rond de 160k km, maar volgens de garage waar ik dit heb laten repareren is dit een kilometerstand waar dit ook met het standaard vermogen kan voorkomen. Het advies is om de olie van het achterdifferentieel ook te verversen (ook als de auto niet getuned is), aangezien Volvo aangeeft dat deze voor zijn leven gevuld is.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja levenslange olie gebruiken zonder verversen is lariekoek. Mijn Haldexpomp heeft ook begeven met 165.000 en is inmiddels vervangen en alle olie ververst in de aandrijflijn het awd systeem zowel voorzijde als achterzijde.

Fijn dat je tevreden bent.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”