940 valt uit tijdens rijden. Romania edition

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Luxemburg
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.05.2016 - 09:06
Locatie: Gouda

Hallo!

Mijn 940 is na een vrijwel probleemloze reis naar Roemenië stil komen staan.
Het begon na een lange rit met een kort stukje achteruit rijden. Motor viel uit.
Daarna met moeite herstarten. En toen begon het gedonder.
940 2.3 LPT op LPG. Benzine 98.
LPG installatie is jaartje oud.
Onlangs accu vervangen. Radiator nieuw.
Auto start koud zonder problemen. En rijdt daarna zonder issues weg.
Eenmaal warm kan de auto valt de auto soms volledig uit.
Herstarten kan soms direct, soms na even wachten.
Dit komt voor op zowel gas als benzine.
Enzovoort.
Niet specifiek bij gas geven of extra vermogen vragen.
Radio/climat control blijven werken.

1. Vermogen valt weg. Gaspedaal geeft geen reactie meer.
(De ‘druk’ op het pedaal lijkt weg te vallen)
2. Halve seconde later gaan alle dashboardlampjes aan.
3. Uitrollen.

Al gedaan:
Brandstofrelais (witte achter Dashboard vervangen): geen resultaat.
Het relais (ontsteking net achter accu) wordt nog vervangen evenals de bougies. Dynamo/accu/verdeler in orde.
RPM/krukassensor is bekeken en als ‘in orde’ bevonden.

Ik rij met iets meer turbodruk dan een normale LPT (waste gate actuator). Dat doet ie al zonder issues sinds anderhalf jaar.

Kortom:ik heb enige spanning over de geplande terugreis.
Maar de auto heeft klaarblijkelijk geen spanning…

Suggesties en ervaringen zijn van harte welkom.

Groet
Marcel
(Vanuit zonnig Roemenië. Dat dan weer wel)
944 - 2.3 LPT (B230FK) - 1995
V90 - 3.0 24V (B63024FS) - 1997
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Die bdp sensor is toch wel de hoofdverdachte, ook al ziet deze er "ok" uit.
Luxemburg
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.05.2016 - 09:06
Locatie: Gouda

Dank! Ik denk dat die sensor inderdaad maar ga vervangen.
Vandaag met verse bougies uurtje rondgetoerd. Twee korte intermezzo’s van uitval gehad, bij optrekken kruising en bij stevig remmen voor overstekende kat. Starten en verder rijden. Niet meer tijdens kruissnelheid uit het niets stilgevallen.
Morgen richting Hongarije. Hoop bij Pecs te komen (waar een Volvo specialist lijkt te zitten).
944 - 2.3 LPT (B230FK) - 1995
V90 - 3.0 24V (B63024FS) - 1997
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Als die relais vervangen is: bdp sensor.
Ik herken je verhaal.
Na vervanging: weer feilloos rijdende 945. Geeft heerlijk veilig gevoel (bij tunnels).
Luxemburg
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.05.2016 - 09:06
Locatie: Gouda

Inmiddels in NL aangekomen. S nachts rijden bleek de oplossing. En soms na tanken even wachten tot alles wat was afgekoeld. BDP sensor besteld
. -Einde-
944 - 2.3 LPT (B230FK) - 1995
V90 - 3.0 24V (B63024FS) - 1997
Luxemburg
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.05.2016 - 09:06
Locatie: Gouda

klein vervolg: BDP sensor vervangen. Deel kabel had geen isolatie meer. (De)monteren viel niet eens tegen.
Maar starten: ho maar.
Spanning OK, Startmotor gaat rond. Maar het wil nog niet. Dat is bij starten op benzine.

Moet die sensor even inkomen? Iets gemist?

Accu is tijdens vervangen los geweest.
Luchtfilter ook vervangen. Die LMM stekker is in orde (en waar nodig schoongemaakt).

Auto even opbeurend toegesproken en gezegd dat we het vanavond bij koelere temperaturen nog eens proberen ;)
944 - 2.3 LPT (B230FK) - 1995
V90 - 3.0 24V (B63024FS) - 1997
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

aij.....
hierbij de link naar mijn 'soortgelijke' ellende toen
en de uiteindelijke oplossing
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 9#p1684469
Luxemburg
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.05.2016 - 09:06
Locatie: Gouda

Het rijdt!

Eergisteren kon ik de auto koud wel starten, maar bij bedrijfstemperatuur viel ie uit.
Ik had ondertussen een injectorrelais (pulsversterker) en het radio ontstoringsrelais besteld en die zaten dezelfde middag nog op hun plek.
Direct starten en rijden. Warm herstarten gaat ook 🎈
Weer een stijle leercurve gehad rondom mijn auto ;)

De 940 kan zijn positie als daily driver weer innemen.
Er is wel nog eea te wensen en te doen:
> op de bestuurdersplek staat inmiddels een fijne Recaro stoel. Die van de bijrijder is nog te vervangen.
> lambda sonde vervangen (staat al even aan. uitstoot is dan wel binnen APK waarden, maar het is niet goed natuurlijk).
> links en rechts wat roestplekjes gaan opvangen.

Gelukkig heb ik nog een V90 uit 1998 helemaal stilstaan. Want stel dat ik me zou gaan vervelen..

gr
Marcel
944 - 2.3 LPT (B230FK) - 1995
V90 - 3.0 24V (B63024FS) - 1997
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi man!
Bedankt voor je berichten.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Goed dat het opgelost is en nu verder met het wensenlijstje!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”