ecall

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Plaats reactie
aalard99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15

Hi,

Op mijn volvo V60 uit 2017 zit ecall ingebouwd. Dit zorgt ervoor dat de auto automatisch contact opneemt met 112 als er een ongeval heeft plaatsgevonden. Wat mij onduidelijk is welke techniek hiervoor gebruikt wordt? 3G staat inmiddels al uit bij de providers en de komende jaren wordt 2G ook uitgezet.

Betekend dat ecall dan stopt met werken? Van welke provider maakt Volvo gebruik? T-mobile stopt namelijk al volgend jaar met 2G, zie : https://www.t-mobile.nl/zakelijk/netwerk/2g-stopt
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Klopt dat 2G stopt bij T-Mobile maar houd wel het 3G netwerk in de lucht.
In tegenstelling tot KPN. Zij stoppen met 3G en houden het 2G netwerk juist aan.

Neemt niet weg dat het 3G modem in dit type auto onbruikbaar wordt.

Maar het Volvo On Call systeem heeft een eigen modem. En die zou voorlopig blijven werken is mij verteld door Volvo Nederland. Maar hoe dan ook, zou het Volvo zieren als ze wat meer duidelijkheid hierover geven. Of dat ze met een retrofit komen voor een 4/5G upgrade. Maar dat is ijdele hoop denk ik.
LionheartVolvo
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.03.2022 - 20:06

Er is niet zo heel veel formele informatie beschikbaar dus mijn bijdrage is grotendeels ‘speculatie’ :happy:
Het lijkt dat Telenor Connexion (een dochteronderneming van Telenor) de telco provider is die Volvo geselecteerd/gecontracteerd heeft voor de Volvo connected services, inclusief Ecall. De roaming partner van Telenor voor deze diensten in Nederland is vermoedelijk Vodafone/Ziggo, voor België heb ik nog niets kunnen vinden. Maar zoals gezegd, een hoog gehalte speculatie aangezien providers als Telenor Connexion vaak spreken over ‘roaming partner’ en ze niet bij naam noemen. Vodafone/Ziggo heeft zijn 3G netwerk al uitgefaseerd, zal zijn 2G netwerk minimaal tot en met 2024 in de lucht houden met als specifiek argument toepassingen als connected services die nog op 2G/3G modems werken.Voor België heeft alleen Orange een datum genoemd voor 2G uitfasering: na 2028. Voor wat betreft de Volvo hardware, modellen van voor 2018 lijken een 2G/3G modem te hebben die te upgraden is, gebaseerd op de info uit de VS waar roaming partner AT&T na het uitzetten van de 2G ook de 3G afgelopen februari heeft uitgezet: https://volvo.custhelp.com/app/answers/ ... _id/10379/
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Het klopt dat de 2G/3G modem in de VS kan worden vervangen door een 4G model.
Dat komt omdat in de VS het ecal systeem ook direct kwam te vervallen. En omdat ze daar verschillende class action lawsuits verwachten is die upgrade er gekomen. Wi hebben daar in de EU niets aan, omdat de frequenties hier anders zijn. Maar over deze mogelijkheid wordt in de EU verder niets gerept door Volvo. Dus denk niet da die er gaat komen. Helaas, maar ik laat me graag verassen.
LionheartVolvo
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.03.2022 - 20:06

Ik denk dat Volvo de operationele/technische/commerciële noodzaak om nu al eventuele alternatieven aan te bieden als laag beschouwd. In de EU lijkt er voorlopig 2G dekking aanwezig te zijn die door de provider van Volvo gebruikt kan worden, maar dat lijkt dus vanaf 2025 in enkele landen te kunnen veranderen.
Ik heb geen enkel idee of de 2G/3G modem, en de upgrade naar 4G zoals in de VS aangeboden, een chipset heeft die multi-frequency-bands ondersteund of een ITU-regio-specifieke chipset heeft zodat de aangehaalde VS-oplossing inderdaad niet in Europa werkt (multi-band is echter sinds 2012 langzaam de norm geworden maar weet dus niet wat er door Volvo gespecificeerd/gebruikt is in de modem); en/of Volvo (op termijn) bereid is een oplossing te voorzien voor auto’s waar formeel de ‘EU Ecall verplichting' niet van toepassing is.
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”