Hoogte-afstelling actieve xenonkoplampen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vandaag was het weer zover, de jaarlijkse technische controle van de C70, de Belgische APK. Vol goede moed er heen en helaas met het lood in de schoen terug. Eerst het kleine probleem (hoop ik dan): De koplampen staan te hoog afgesteld. Geen probleem zou je denken, gewoon even wat lager draaien. Het zijn echter van die actieve xenonkoplampen met automatische hoogteregeling en daar valt volgens mij niets aan te draaien, maar misschien heb ik het mis. Volgens de keurmeneer zou het kunnen komen doordat ik onlangs (eergisteren) de draagarmen vervangen heb en nu dingen anders afgesteld staan. Ik heb inderdaad de sensor van de hoogteregeling los gehad want die zit vast aan de rechtse draagarm; dat verhaal zou dus kunnen kloppen.

Mijn vraag is dus: Is de hoogte van deze koplampen af te stellen en zo ja, hoe dan? In het instructieboekje staat hier niets over.

Over het andere probleem plaats ik een aparte post.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Voor jouw model weet ik het niet, maar ik heb xenon met hoogteregeling waarbij ook nog gewone stelschroeven op de koplampen zitten. Behandel de stelmechanismen met liefde als je ze hebt, het plastic kan natuurlijk broos geworden zijn.

Verder kan ik het niet helemaal rijmen met dat je je draagarmen vervangen hebt. Als hierdoor de auto een andere hoogte heeft, staan de stangetjes van de hoogteregeling ook anders waardoor de regeling deze verandering weer netjes zou moeten compenseren. Bij mijn weten kan je de hoogteregeling stangen en -sensor op zichzelf niet stellen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het stangetje nu onder een net iets andere hoek staat zou de auto kunnen compenseren, maar ergens is het vreemd dat ie dat omhoog doet.
Hoe het met Vida zit weet ik niet, maar laatst kwam ik tijdens het spelen met het programma voor Ford de optie tegen om de lampen te kalibreren.
Mogelijk dat het dus op is te lossen zonder dat er aan iets geschroefd hoeft te worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Zitten altijd schroefjes om handmatig de hoogte af te stellen.
Daarna hoef je niks meer te doen.

Eric
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik was inderdaad een beetje te vroeg met het plaatsen van het topic. Er zitten dus gewoon 2 plastic instelschroefjes per koplamp om de lampen verticaal en horizontaal af te stellen.

Wel vreemd dat de koplampen sinds de vorige technische keuring (oktober vorig jaar) nu een stuk hoger staan. Ik heb wel een tijdje terug ook van de achterwielophanging de korte draagarmen en schokbrekers vervangen, maar daar is de hoogtesensor niet bij los geweest. Vooraan moest deze wel los, die zit namelijk aan de draagarm, maar deze kun je maar op één manier terugplaatsen. Blijkbaar is met het plaatsen van de onderdelen toch de rijhoogte iets veranderd. De hendel van de sensor is door het loshalen van de voorste sensor helemaal naar beneden komen te hangen en misschien dat deze daarom een beetje ontregeld is.

Deze week maar eens langs de dorpsgarage en de koplampen laten afstellen en weer opnieuw naar de keuring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”