Hallo mede-fanaten!
Daar ben ik weer. Ik merkte tijdens het schoonmalen onder de motorkap dat de koelvloeistof op het minimum niveau staat. Nu weet ik bijna zeker dat dit 6 maanden geleden niet zo was. Geen sporen van lekkage, ook geen melding gehad dat deze bijgevuld moet worden.
Uiteraard heb ik zelf bij de dealer een litertje gehaald en 300ml tot de max bijgevuld, maar ik rij maar heel weinig in deze auto. Iemand enige ervaring met kwalen oid? Ik kon er bij de oudere diesels veel over vinden, maar niet bij mijn 2017 T3.
Ik hoor graag weer jullie mening.
Bedankt!!
Volvo V40 1.5 T3 2017 koelvloeistof peil zakt naar min
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Gewoon even in de gaten houden en altijd het niveau checken bij dezelfde omstandigheden, bij voorkeur met koude motor.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Het klinkt misschien heel suf, maar als de auto een beetje schuin staat (zeg op een oprit) dan wil het nogal schommelen... Overigens het was een hele warme zomer... (! )
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26.12.2021 - 12:55
Na ongeveer 500km gereden te hebben is deze helaas ongeveer 1 cm onder max. gezakt. Lijkt ook op de bodem wat koelvloeistof te liggen, zal dus helaas naar een garage moeten. Zijn er bij jullie kwalen bekend met dit blok? Ik kan op die oudere diesels na niets terugvinden…
Volvo V40 T3 Nordic+ 2017
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Gewoon nog wat meer km's rijden en kijken wat er gebeurt. Als het inderdaad blijft zakken, dan verder kijken. Je kan zelf ook checken of wat op de bodem ligt koelvloeistof is. Koelvloeistof is vettig en heeft een zoete smaak. Uiteraard niet opdrinken , maar even je wijsvinger natmaken, met je duim iets uitwrijven en met je tong proeven. Als het koelvloeistof is dan kijken waar het vandaan kan komen. Kan zo maar een slangklem zijn die iets los zit.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3111
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ik had dat met mijn S60 T3 ook. Pakking van de waterpomp is meermalen vervangen. Is uiteindelijk zelfs een speciale instructie voor uitgevaardigd. De enige maar in dit geval; ik had een S60 MY12 (nog met de DNA lights). De procedure was van 2016 of 2017 meen ik mij te herinneren. Iig goed om even te vragen bij de dealer.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26.12.2021 - 12:55
Bedankt! Ik heb er een van 2017, uitvoering MV29 motorcode B4154T4. Is dat een veel voorkomend ding, en was het een ingewikkelde reparatie?lancer schreef: ↑27.09.2022 - 08:10 Ik had dat met mijn S60 T3 ook. Pakking van de waterpomp is meermalen vervangen. Is uiteindelijk zelfs een speciale instructie voor uitgevaardigd. De enige maar in dit geval; ik had een S60 MY12 (nog met de DNA lights). De procedure was van 2016 of 2017 meen ik mij te herinneren. Iig goed om even te vragen bij de dealer.
Volvo V40 T3 Nordic+ 2017
-
- 4th Gear member
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Nog even niet denken aan reparatie.
Er zijn twee mogelijkheden; Lekkage of verbruik in de motor.
Dat laatste kan de garage snel vaststellen door te controleren of er verbrandingsresten in de koelvloeistof aanwezig zijn.
Lekkage is vast te stellen door het koelsysteem onder druk te zetten. Zakt de druk dan is er sprake van lekkage.
Er zijn twee mogelijkheden; Lekkage of verbruik in de motor.
Dat laatste kan de garage snel vaststellen door te controleren of er verbrandingsresten in de koelvloeistof aanwezig zijn.
Lekkage is vast te stellen door het koelsysteem onder druk te zetten. Zakt de druk dan is er sprake van lekkage.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26.12.2021 - 12:55
Bedankt allen! Zojuist bij een vriend op de brug gehad en alles visueel bekeken, alles is kurkdroog. Hij stelt voor dat ik zo nog door rij, om te kijken of deze wat is na gezakt of nog blijft zakken.
Volvo V40 T3 Nordic+ 2017