C40 nader bekeken

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Hans Eilander schreef: 16.02.2022 - 17:47
Fulaks schreef: 16.02.2022 - 10:46 Ik kom nog even terug op de ontbrekende achterruitwisser. Ik zou de achterruit kleien, desnoods polieren, en dan voorzien van een speciale glascoating zoals Carpro FlyBy Forte, het water parelt er zo vanaf ! Ineens de zijruiten meenemen, er zit voldoende in het flesje (voorruit zou ik niet doen, enkel kleien indien nodig).
Dat is zeker een goede en nuttige tip. Echter was een ruitenwisser achterop de C40 een beter alternatief geweest. Die zit óok op de VW Taigo, met ongeveer dezelfde karosserie-lijn. ;)
Tja, maar hij is er dus niet en dan lijkt coaten mij de beste oplossing.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik heb mij door een technisch onderlegde Volvo medewerker laten vertellen dat een wisser niet nodig is op de C40. De rijwind zou de ruit schoon moeten houden. Overigens zullen de twee bulten in de dakspoiler de wind ook meer over het midden van de ruit dirigeren. Daarnaast is het niet de hellingshoek van de ruit die telt, maar de werveling achter de auto. Bij de XC40 (en de normale hatchbacks) zorgt die werveling voor een vieze achterruit. Bij ze C40 zou dat anders moeten zijn.

Tot zover de theorie. Iemand inmiddels deelbare praktijkervaringen?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

lancer schreef: 17.02.2022 - 13:50 Ik heb mij door een technisch onderlegde Volvo medewerker laten vertellen dat een wisser niet nodig is op de C40. De rijwind zou de ruit schoon moeten houden. Overigens zullen de twee bulten in de dakspoiler de wind ook meer over het midden van de ruit dirigeren. Daarnaast is het niet de hellingshoek van de ruit die telt, maar de werveling achter de auto. Bij de XC40 (en de normale hatchbacks) zorgt die werveling voor een vieze achterruit. Bij ze C40 zou dat anders moeten zijn.

Tot zover de theorie. Iemand inmiddels deelbare praktijkervaringen?
Vertrek je met een beregende auto vanuit een parkeerplek, dan is er geen rijwind. Maar met een camera achteruit en parkeersensoren denk ik dat het niet zo'n een probleem is, en je hebt ook nog zijspiegels. Wel benieuwd of de C40-derrière dan minder snel vuil wordt...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

lancer schreef: 17.02.2022 - 13:50 Ik heb mij door een technisch onderlegde Volvo medewerker laten vertellen dat een wisser niet nodig is op de C40. De rijwind zou de ruit schoon moeten houden. Bij de XC40 (en de normale hatchback) zorgt die werveling voor een vieze achterruit. Bij ze C40 zou dat anders moeten zijn.
In theorie klinkt dit best aardig. In de praktijk is deze stap echter een misser. :'( Denk aan achterruit inparkeren met motregen enz. Piloten gebruiken de ruitenwissers ook alleen bij het taxiën. Tijdens de vlucht is er genoeg druk/stroming langs de ruiten, die alles schoon houd. Zo zou je van het principe uit kunnen gaan: als je maar hard genoeg rijd, heb je helemaal geen ruitenwissers nodig..... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
martijnhamer
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.02.2022 - 21:06

Vanmiddag proefrit gemaakt met de C40. Enkele weken terug met de XC40.
Wauw wat is die C40 mooi! In het echt mooier dan op foto.
Twijfel nu enorm over de kleur. Bij de XC40 zou ik direct voor volledig zwart gaan. Maar de C40 vind ik qua uitstraling en sportiviteit ook wel heel gaaf in het silver of thunder grey.
Verder ligt de auto onwijs goed op de weg. Nee ik ben om, ik ga voor de C40 ipv de XC40!
Volvo C40 Recharge Plus Thunder Grey (in bestelling)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

martijnhamer schreef: 17.02.2022 - 19:48 Vanmiddag proefrit gemaakt met de C40. Enkele weken terug met de XC40. Wauw wat is die C40 mooi! In het echt mooier dan op foto. Twijfel nu enorm over de kleur. Bij de XC40 zou ik direct voor volledig zwart gaan. Maar de C40 vind ik qua uitstraling en sportiviteit ook wel heel gaaf in het silver of thunder grey. Verder ligt de auto onwijs goed op de weg. Nee ik ben om, ik ga voor de C40 ipv de XC40!
Leuk Martijn, om je reactie te lezen. Ik heb er al meer gehoord, die de C40 in het echt mooier vinden, dan op de foto,s. Dat de C40 zoals jij zegt: "onwijs goed op de weg ligt", zal aan het hoge eigengewicht liggen, denk ik. ;) Zowel de C40, als de XC 40 P8, wegen maar liefst 600 kg! meer, dan mijn XC 40.....(een nieuwe Fiat 500 weegt 900 kg)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 18.02.2022 - 10:29
martijnhamer schreef: 17.02.2022 - 19:48 Vanmiddag proefrit gemaakt met de C40. Enkele weken terug met de XC40. Wauw wat is die C40 mooi! In het echt mooier dan op foto. Twijfel nu enorm over de kleur. Bij de XC40 zou ik direct voor volledig zwart gaan. Maar de C40 vind ik qua uitstraling en sportiviteit ook wel heel gaaf in het silver of thunder grey. Verder ligt de auto onwijs goed op de weg. Nee ik ben om, ik ga voor de C40 ipv de XC40!
Leuk Martijn, om je reactie te lezen. Ik heb er al meer gehoord, die de C40 in het echt mooier vinden, dan op de foto,s. Dat de C40 zoals jij zegt: "onwijs goed op de weg ligt", zal aan het hoge eigengewicht liggen, denk ik. ;) Zowel de C40, als de XC 40 P8, wegen maar liefst 600 kg! meer, dan mijn XC 40.....(een nieuwe Fiat 500 weegt 900 kg)
Dat gewicht zal helpen, vooral omdat het extra gewicht heel laag in de auto ligt. En de grote wielen schelen ook. Maar het allerbelangrijkste is denk ik de constante 4-wiel aandrijving waardoor de auto echt stuurt alsof hij op rails rijdt. Ieder wiel wordt altijd aangedreven en dat is echt een heel andere beleving dan alleen FWD of zelfs de gewone AWD (waarbij de achterwielen eigenlijk alleen even meedoen als er sprake van tractie verlies is. Kan de ervaring niet goed uitleggen, je zou er eens een proefrit in moeten maken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 18.02.2022 - 14:57 Dat gewicht zal helpen, vooral omdat het extra gewicht heel laag in de auto ligt. En de grote wielen schelen ook. Maar het allerbelangrijkste is denk ik de constante 4-wiel aandrijving waardoor de auto echt stuurt alsof hij op rails rijdt. Ieder wiel wordt altijd aangedreven en dat is echt een heel andere beleving dan alleen FWD of zelfs de gewone AWD (waarbij de achterwielen eigenlijk alleen even meedoen als er sprake van tractie verlies is. Kan de ervaring niet goed uitleggen, je zou er eens een proefrit in moeten maken.
ik denk dat ik je snap. je ziet dat nu ook bij de laatste nieuwe modellen van MB. Namelijk, dat de achteras óok wat meestuurt. En dat nog gecombineerd met AWD is dat natuurlijk een optimale rij beleving.... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
martijnhamer
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.02.2022 - 21:06

Hans Eilander schreef: 18.02.2022 - 10:29
martijnhamer schreef: 17.02.2022 - 19:48 Vanmiddag proefrit gemaakt met de C40. Enkele weken terug met de XC40. Wauw wat is die C40 mooi! In het echt mooier dan op foto. Twijfel nu enorm over de kleur. Bij de XC40 zou ik direct voor volledig zwart gaan. Maar de C40 vind ik qua uitstraling en sportiviteit ook wel heel gaaf in het silver of thunder grey. Verder ligt de auto onwijs goed op de weg. Nee ik ben om, ik ga voor de C40 ipv de XC40!
Leuk Martijn, om je reactie te lezen. Ik heb er al meer gehoord, die de C40 in het echt mooier vinden, dan op de foto,s. Dat de C40 zoals jij zegt: "onwijs goed op de weg ligt", zal aan het hoge eigengewicht liggen, denk ik. ;) Zowel de C40, als de XC 40 P8, wegen maar liefst 600 kg! meer, dan mijn XC 40.....(een nieuwe Fiat 500 weegt 900 kg)
Klopt, voor mij een nieuwe ervaring aangezien ik voorheen diesel en huidige auto benzine rijd. Logisch eigenlijk dat elektrische auto’s gezien het gewicht een goede wegligging hebben.
Maar heb ook van andere merken elektrisch (test) gereden, Kia EV6, Tesla model 3 en komende week voor de vorm nog de Enyaq en Q4 Etron, maar eigenlijk staat m’n keus wel vast (of de Enyaq/Q4 moet me onwijs verrassen, maar gezien aankleding en prijs vallen deze beide af).
Heb nu de offerte voor C40 recharge single motor plus en ultimate, met opties;
- Thunder Grey metallic
- bekleding Connect Microtech nubuck charcoal
- extra getint glas
- 20’ velgen glossy black/diamond cut
- trekhaak
- dakdragers

Hoe is het geluid in de Plus uitvoering? Is dit gewoon een prima geluid met extra sub?
Enige waarvoor ik dan de Ultimate zou nemen zijn de elektrisch verstelbare stoelen. Wel een pré, maar voor 4k prijsverschil eigenlijk net te gek.
Volvo C40 Recharge Plus Thunder Grey (in bestelling)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Op mijn wekelijkse rondje, zag ik gisteren in Scherpenisse voor het eerst een echte C 40 geparkeerd staan. (Fjord Blue) Ik had geen fototoestel bij me. Een mooie auto. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hans Eilander schreef: 14.04.2022 - 11:32 Op mijn wekelijkse rondje, zag ik gisteren in Scherpenisse voor het eerst een echte C 40 geparkeerd staan. (Fjord Blue) Ik had geen fototoestel bij me. Een mooie auto. :)
Haha, Hans had geen fototoestel bij zich. Ik zag 'm alweer verschijnen in de 'parkeren naast een Volvo' rubriek. Jammer want dan had je het verschil tussen C en XC goed kunnen zien. Onder fjord blue is inmiddels bij de dealer gearriveerd. Ik wacht nu op een belletje...
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 14.04.2022 - 13:10 Haha, Hans had geen fototoestel bij zich. Ik zag 'm alweer verschijnen in de 'parkeren naast een Volvo' rubriek. Jammer want dan had je het verschil tussen C en XC goed kunnen zien. Onze Fjord blue is inmiddels bij de dealer gearriveerd. Ik wacht nu op een belletje...
Leuk man ! ik ben benieuwd naar je foto,s als je hem hebt. Mooi vooruitzicht. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Beste mensen;

De knoop is doorgehakt, ook wij willen een EV........en na vergelijken en dubben uit 10 voertuigen, kwam er een top 3, en daarin wilde ik gaan test- en proefrijden.
De top 3: KIA EV6, Hyundai IONIC5 en de VOLVO C40.
Ongeveer 4 weken geleden heb ik een proefrit gemaakt met de C40, deze stond bij Broekhuis, Leidse Rijn.
Ervoor al de proefrit gemaakt met de EV6 en de IONIC 5.

Op zich....rijdt prima, stoelen goed maar in bochten wat ongemakkelijk. Menu en scherm soms erg onoverzichtelijk. De wegligging viel me ontzettend tegen, en de spec's ook.
Bijv: tov een IONIC 5 met 77 kW accu, bereik is 535 km, en de C40 met 78 kW "maar" 418 km.
En dat terwijl dit gemeten is natuurlijk in de meest gunstige omstandigheden (wind mee, helling af, zon in de rug en als bestuurder een Chinees meisje met gewicht 45 kg.)

De EV6 reed echt beter,, maar was erg (soms te) sportief, dus vrij direct in bochten en hobbels kwamen duidelijker door.
De IONIC 5 was gewoon de top......erg comfortabel, vooral in bochten en hobbels. De testauto had 20", maar ik wil de 19" voor nog meer comfort.
Hety menu, dashboard, beide schermen erg overzichtelijk, en fris, leuk eruit zien.
Tevens een belangrijke plus: van 10 naar 80 procent laadtijd is maar 18 minuten!

Duidelijk, helaas maar waar, hier heeft de VOLVO mij niet mogen bekoren, en het is de IONIC5 geworden, en hiermee sluit ik dan het hoofdstuk volvo af na 40 jaar ermee gereden te hebben.
Dus ook hier zullen jullie me minder vinden.

PS: mijn "hobby"-auto blijft nog wel bij mij: Een V90, uit 1998, handbak en 3.0 motor.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wim de jong schreef: 23.04.2022 - 20:50 Beste mensen; De knoop is doorgehakt, ook wij willen een EV........en na vergelijken, kwam er een top 3. De top 3: KIA EV6, Hyundai IONIC5 en de VOLVO C40. Ongeveer 4 weken geleden heb ik een proefrit gemaakt met de C40, deze stond bij Broekhuis, Leidse Rijn. Helaas maar waar, de VOLVO heeft mij niet mogen bekoren, en het is de IONIC5 geworden, en hiermee sluit ik dan het hoofdstuk Volvo af, na 40 jaar ermee gereden te hebben.
Nou Wim, gefeliciteerd met de Hyundai Ionic 5. Ze zeggen niet voor niets: "ondervinding is de beste leermeester." De proefrit met de 3 auto,s heeft je dus overtuigd. En het is niet alleen het uiterlijk dat telt. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hoi Wim,

Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik heb ook gereden in de Hyundai IONIC5. Ik vond de Volvo beter bij mij passen. Heb jij op 20" gereden? Dit Pirelli banden zijn niet best. De 19" Michelins zijn waarschijnlijk de beste allseasons op deze aardbol (zelfs volgens een Duitser 😁 ). Daarmee vind ik de wegligging top. Veel plezier in ieder geval met jouw EV!
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hans Eilander schreef: 14.04.2022 - 14:00 Leuk man ! ik ben benieuwd naar je foto,s als je hem hebt. Mooi vooruitzicht. ;)
Had je ze al gezien?
viewtopic.php?t=89888
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 25.04.2022 - 16:45 Had je ze al gezien?
Jazeker, ook dat filmpje vind ik echt gaaf. Maar nu nog eens een mooie foto als de C40 stilstaat. ;) In de Duitse beoordeling, zie je al snel bij motregen, dat de ruitenwisser achterop, een must-have is! Onder de motorkap schijnt niet in alle hoeken de lak goed gespoten te zijn. Ook ontbreekt een plaat isolatie materiaal. :-O
Verder een prachtige auto, mooi, solide, en apart in z,n soort. Jammer dat er niet meer kleurkeuze is, en geen keuze; wel of geen zwart dak.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Hans
Stilstaand. Dat kan. Ik moet nog wat interieurfoto's maken, maar dat wordt wel zaterdag of zondag. Wat betreft die ruitenwisser, ben ik het met je eens. Ze hadden daarvoor best een oplossing kunnen bedenken. Wel wissen, maar in rust uit het zicht.
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

Hans Eilander schreef: 25.04.2022 - 17:31
S80 Executive schreef: 25.04.2022 - 16:45 Had je ze al gezien?
Jazeker, ook dat filmpje vind ik echt gaaf. Maar nu nog eens een mooie foto als de C40 stilstaat. ;) In de Duitse beoordeling, zie je al snel bij motregen, dat de ruitenwisser achterop, een must-have is! Onder de motorkap schijnt niet in alle hoeken de lak goed gespoten te zijn. Ook ontbreekt een plaat isolatie materiaal. :-O
Verder een prachtige auto, mooi, solide, en apart in z,n soort. Jammer dat er niet meer kleurkeuze is, en geen keuze; wel of geen zwart dak.
Ja, nu er geen motor meer zit is daar isolatie ook niet meer noodzakelijk. Al staat het wel mooier natuurlijk. C40 is in nieuwe modeljaar niet meer voorzien van zwarte spoiler en zwarte dabkbogen. Vind ik persoonlijk wel jammer! Op de elektrische XC40 heb je altijd een zwart dak, tenzij je kiest voor de kleur Silver Dawn.

Er zijn merken (Honda, Land Rover) die hebben camerabeeld in de binnenspiegel. Ideaal als het zicht naar achter beperkt is. Zou ik ook wel willen op de C40!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

markvanloo schreef: 12.09.2022 - 12:51
Hans Eilander schreef: 25.04.2022 - 17:31
S80 Executive schreef: 25.04.2022 - 16:45 Had je ze al gezien?
Jazeker, ook dat filmpje vind ik echt gaaf. Maar nu nog eens een mooie foto als de C40 stilstaat. ;) In de Duitse beoordeling, zie je al snel bij motregen, dat de ruitenwisser achterop, een must-have is! Onder de motorkap schijnt niet in alle hoeken de lak goed gespoten te zijn. Ook ontbreekt een plaat isolatie materiaal. :-O
Verder een prachtige auto, mooi, solide, en apart in z,n soort. Jammer dat er niet meer kleurkeuze is, en geen keuze; wel of geen zwart dak.
Ja, nu er geen motor meer zit is daar isolatie ook niet meer noodzakelijk. Al staat het wel mooier natuurlijk. C40 is in nieuwe modeljaar niet meer voorzien van zwarte spoiler en zwarte dabkbogen. Vind ik persoonlijk wel jammer! Op de elektrische XC40 heb je altijd een zwart dak, tenzij je kiest voor de kleur Silver Dawn.

Er zijn merken (Honda, Land Rover) die hebben camerabeeld in de binnenspiegel. Ideaal als het zicht naar achter beperkt is. Zou ik ook wel willen op de C40!
Ik vind de Lijnbaan de C40 juist mooier en ‘volwassener’ uitkomen nu de bogen van het dak in autokleur zijn.
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “EC40”