Volvo S60 remt af via STC bij lage snelheid. Slipt erg op voorwielen, vooral bij nat weer.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
tt81
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.07.2012 - 09:02

Volvo S60 remt af via STC bij lage snelheid. Slipt erg op voorwielen, vooral bij nat weer.

Ik heb sinds enkele jaren een Volvo S60 2002 (4,5 ton op de teller) met wat problemen omtrent de STC. Bij nat weer, merk ik dat de voorwielen erg doorslippen bij het optrekken. Bij lage snelheid en nat wegdek, breekt de auto soms uit de bocht. In de file, bij lage snelheid, voel ik dat de remmen constant (elke paar seconden) automatisch licht geactiveerd worden en weer loslaten. Hierdoor schokt de auto iets bij lage snelheid. De problemen omtrent het slippen en uitbreken, zijn sinds gisteren erger geworden, mogelijk komt dit door de vele regen na een droge periode.

Ik deed de volgende tests:

Beide voorwielen van de grond, motor aan of uit, probleem treedt op bij beide voorwielen, ook wanneer ze gelijktijdig gedraaid worden:

Een voorwiel hard handmatig laten draaien. Het wiel draait circa een halve slag vrij, daarna stopt hij abrupt en gaat de remkracht weer eraf. Zodra ik binnen STC uitschakel, treed bovenstaande probleem niet op. Tevens remt hij niet licht af in de file. De achterwielen hebben dit probleem niet. Tijdens het filerijden of test op de grond, krijg ik geen meldingen op mijn display. Wanneer ik de auto uitlees met Vida, zie ik geen relevante meldingen.

We hebben een tweede Volvo S60, waarbij bovenstaande probleem niet optreedt tijdens dezelfde tests. Ik vind dat de assen/voorwielen van de goede S60 makkelijker draaien en de wielen mogelijk meer slagen uitdraaien. Deze auto heeft ook veel meer pit. Bij het wegrijden met de probleemauto, ondanks dat ik elke dag STC uitschakel, merk je dat de auto wordt tegengehouden soepel op te trekken.

Wat mij opvalt, mogelijk is er geen relatie met bovenstaandec probleem, is dat de koppeling soms slipt. Met name als ik in te hoge versnelling probeer te rijden. Als ik hem met 100km/h op de cc zet en iets te veel gas geef via de schakelaar op het stuur, gaat hij over z'n zeik en wordt cc gedeactiveerd. En op sommige dagen lijkt de koppeling weer redelijk goed te zijn.

Dit heb ik tot dusver vervangen:
-remschijven, remklauwen en remvloeistof
-abs-sensors en fusestuk grondig gereinigd
-abs-sensorringen op de aandrijfassen
-wiellagers en aandrijfasbouten
-abs-eenheid inclusief aansturing (software clone via Vdash)
-rembekrachtiger (compleet)
-banden rondom verwisseld
-veerpoten

Heeft iemand nog een idee? Bedankt voor het meedenken.

Groet, Tom
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Welke banden liggen erop? PingPong? Landzeil?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Flauw gezegd was dat ook mijn eerste gedachte.
Ik heb een ton of 3 ervaring met het model S60 en herken het uitbreken en de wielspin totaal niet.
Ook niet met 500 nm op de voorwielen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Oude banden en/of banden van goedkope merken kunnen inderdaad erg gevaarlijk zijn bij natte omstandigheden. Ik zou eens een set andere banden proberen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Enige wat wel vreemd blijft is dat de auto ook van de grond een meetfout blijft maken....
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Kijk ook even of de abs ringen niet gebroken zijn.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb op dit moment ook problemen met STC, bij mij is rechtsvoor de ABS ring gescheurd, waardoor absurde (acceleratie) waardes worden waargenomen, het systeem reageerd hier vreemd op met, onterechte ingrepen en fout meldingen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
tt81
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.07.2012 - 09:02

De winterbanden zijn van een A-merk, alleen heb ik rechtsvoor wel een nieuwere (dezelfde) band, aangezien ik schade aan m'n andere band had. Misschien zijn mijn 5 jaar oude winterbanden niet ideaal meer in combinatie met een binnenste of buitenste stuurkogel linksvoor die wat speling heeft. Op een gerepareerde weg, wordt de auto naar elke geul getrokken. Uiteraard ga ik dit ook oplossen.

Maar het onderliggende remprobleem staat hier los van. Ik denk zelf, dat de koppeling misschien te vroeg aanloopt, waardoor hij sloom optrekt. Of misschien te veel speling op m'n vliegwiel?

Wanneer ik de auto stationair laat draaien en ik bij de versnellingsbak luister, hoor ik gerammel of iets wat aanhaakt en loslaat.

Groet, Tom
tt81
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.07.2012 - 09:02

Nog één toevoeging op m'n probleem. Als ik m'n koppelingspedaal indruk tussen het schakelen, gaat de motor iets van 100 toeren omhoog en zakt weer weg. Zonder dat ik gas geef. Dit viel me op, omdat de andere S60 dit niet doet.

Groet, Tom
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”