Laadkabel kaduuk!

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Enige weken voor mijn vakantie laadde mijn XC40 plots niet meer goed op. Althans, met wisselend resultaat. Soms wel, soms niet, soms tussendoor 2x stoppen. Kortom, ik werd een beetje gek van de pingeltjes op de telefoon (die werkten wel perfect trouwens) en besloot om maar eens van stopcontact te wisselen. Zelfde probleem stak de kop op. Het kon dus maar aan 2 dingen liggen: de kabel of de XC40. Dealer vroeg mij een weekje een soort van logboek bij te houden: wanneer deed het zich voor, welke lampjes gingen allemaal branden (en welke niet) etc. Aangezien ik vlak hierna een heeeeeeeel ander probleem kreeg (zie topic: Tja....) was dit probleem plots wat minder intens geworden voor mij. Nadat ik de XC40 na 3 week terugkreeg van de dealer met een compleet nieuwe CPU, bleef het probleem, dus daar lag het ook niet aan, en het kon dus alleen nog maar de kabel zijn. Kon bij de dealer een andere kabel lenen en leverde mijn oude in. Gisteren bericht: Dealer heeft claim neergelegd bij Volvo Nederland voor een nieuwe kabel (nog geen anderhalf jaar oud), ik mag voorlopig de leenkabel van dealer gebruiken tot er een nieuwe kabel onder garantie wordt geleverd. Dit keer dus prima service! (en de leenkabel werkt uitstekend!).
s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Zojuist gebeld door Volvo dealer: Een gloednieuwe laadkabel ligt voor mij klaar. Garantie, dus verder geen kosten! Dus na een eerste hele vervelende ervaring nu toch een tweede die stukken beter is. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Laadkabel afgehaald bij dealer. Keurig weer een orginele Volvo kabel, onder garantie, dus gratis en voor niets. Hij werkt weer als een tierelier!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

👍🏻 zo hoort het.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Als je thuis laadt met de Granny kabel; daar kun je beter een laadpunt voor nemen. Die granny's worden heet en zijn een brandgevaar en zijn in het geheel niet efficient (een verlies van 15% is normaal; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... den-van-ev). Dit nog even los van de hitte die ontstaat in de bedrading naar het stopcontact toe.

Rekenvoorbeeldje met een niet abnormale stroomprijs van 50ct/kWh.
Op een hele acculading moet je 75kWh laden. 30% (neem even aan dat het artikel correct is) daarvan is 22,5kWh is ruwweg €11 op een hele acculading. Met 100 volle accus (350km per accu), of ruwweg 35.000km, ben je €1100 verder, Een laadpunt kost ongeveer €1100. Stel dat een laadpunt de helft efficiënter is, dan zou je die dus met 70.000km terugverdient hebben.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

lancer schreef: 15.09.2022 - 13:46 Als je thuis laadt met de Granny kabel; daar kun je beter een laadpunt voor nemen. Die granny's worden heet en zijn een brandgevaar en zijn in het geheel niet efficient (een verlies van 15% is normaal; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... den-van-ev). Dit nog even los van de hitte die ontstaat in de bedrading naar het stopcontact toe.

Rekenvoorbeeldje met een niet abnormale stroomprijs van 50ct/kWh.
Op een hele acculading moet je 75kWh laden. 30% (neem even aan dat het artikel correct is) daarvan is 22,5kWh is ruwweg €11 op een hele acculading. Met 100 volle accus (350km per accu), of ruwweg 35.000km, ben je €1100 verder, Een laadpunt kost ongeveer €1100. Stel dat een laadpunt de helft efficiënter is, dan zou je die dus met 70.000km terugverdient hebben.
Lancer, de originele Volvo Granny heeft het 1 1/2 jaar volgehouden zonder 1 probleempje, zowel op het werk als thuis. Hiervoor 4 1/2 jaar VW Passat GTE op dezelfde wijze opgeladen, nooit ook maar 1 probleempje gehad. Wel rol ik altijd de kabel volledig uit, dus niet op een "bosje" laten liggen ivm warmtewerking. De Passat gaf tot aan het einde de volledige actieradius van 45km, dus na 4 1/2 jaar totaal geen verlies.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Harry M. schreef: 16.09.2022 - 09:20
lancer schreef: 15.09.2022 - 13:46 Als je thuis laadt met de Granny kabel; daar kun je beter een laadpunt voor nemen. Die granny's worden heet en zijn een brandgevaar en zijn in het geheel niet efficient (een verlies van 15% is normaal; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... den-van-ev). Dit nog even los van de hitte die ontstaat in de bedrading naar het stopcontact toe.

Rekenvoorbeeldje met een niet abnormale stroomprijs van 50ct/kWh.
Op een hele acculading moet je 75kWh laden. 30% (neem even aan dat het artikel correct is) daarvan is 22,5kWh is ruwweg €11 op een hele acculading. Met 100 volle accus (350km per accu), of ruwweg 35.000km, ben je €1100 verder, Een laadpunt kost ongeveer €1100. Stel dat een laadpunt de helft efficiënter is, dan zou je die dus met 70.000km terugverdient hebben.
Lancer, de originele Volvo Granny heeft het 1 1/2 jaar volgehouden zonder 1 probleempje, zowel op het werk als thuis. Hiervoor 4 1/2 jaar VW Passat GTE op dezelfde wijze opgeladen, nooit ook maar 1 probleempje gehad. Wel rol ik altijd de kabel volledig uit, dus niet op een "bosje" laten liggen ivm warmtewerking. De Passat gaf tot aan het einde de volledige actieradius van 45km, dus na 4 1/2 jaar totaal geen verlies.
Voor de auto zelf is het geen probleem. Het gaat meer over wat je elektriciteitsmeter thuis aangeeft als je een laadsessie hebt gedaan vs. wat er daadwerkelijk aan kWh's de accu in is gegaan. De berekening gaat puur over de pijn in de portemonnaie, niet over de technische kwaliteit.

Een ander ding is de bedrading in huis. Zelfs een niet optimale installatie kan heel lang goed gaan. Zelf had ik in de meterkast zaten de draden van twee groepen zonnepanelen tegen elkaar aan. Dat ging meer dan 3 jaar lang goed, maar beetje bij beetje werd de isolatie weggesmolten (gaat in het begin heel langzaam, maar naarmate de isolatie dunner wordt gaat het steeds sneller). Na drie jaar was de isolatie genoeg beschadigd om een stroombrug te maken. Gevolg, een grote "WHUMP" en een rookwolkje dat het brandalarm af deed gaan. Gelukkig eenvoudig op te lossen doordat het in de meterkast zelf was. In een buis wordt dit al vervelender.

Nu kan ik niet zien hoe het bij jouw thuis is aangesloten. Als de draden van het stopcontact direct op een aparte groep afgemonteerd zitten en voldoende dik zijn (2.5mm2), dan is dat een prima installatie. Zit er onderweg nog een lasdoos, of een schakelaar (schakeldraad is typisch 1.5mm2) dan is dat iets om in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

lancer schreef: 19.09.2022 - 14:23
Harry M. schreef: 16.09.2022 - 09:20
lancer schreef: 15.09.2022 - 13:46 Als je thuis laadt met de Granny kabel; daar kun je beter een laadpunt voor nemen. Die granny's worden heet en zijn een brandgevaar en zijn in het geheel niet efficient (een verlies van 15% is normaal; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... den-van-ev). Dit nog even los van de hitte die ontstaat in de bedrading naar het stopcontact toe.

Rekenvoorbeeldje met een niet abnormale stroomprijs van 50ct/kWh.
Op een hele acculading moet je 75kWh laden. 30% (neem even aan dat het artikel correct is) daarvan is 22,5kWh is ruwweg €11 op een hele acculading. Met 100 volle accus (350km per accu), of ruwweg 35.000km, ben je €1100 verder, Een laadpunt kost ongeveer €1100. Stel dat een laadpunt de helft efficiënter is, dan zou je die dus met 70.000km terugverdient hebben.
Lancer, de originele Volvo Granny heeft het 1 1/2 jaar volgehouden zonder 1 probleempje, zowel op het werk als thuis. Hiervoor 4 1/2 jaar VW Passat GTE op dezelfde wijze opgeladen, nooit ook maar 1 probleempje gehad. Wel rol ik altijd de kabel volledig uit, dus niet op een "bosje" laten liggen ivm warmtewerking. De Passat gaf tot aan het einde de volledige actieradius van 45km, dus na 4 1/2 jaar totaal geen verlies.
Voor de auto zelf is het geen probleem. Het gaat meer over wat je elektriciteitsmeter thuis aangeeft als je een laadsessie hebt gedaan vs. wat er daadwerkelijk aan kWh's de accu in is gegaan. De berekening gaat puur over de pijn in de portemonnaie, niet over de technische kwaliteit.

Een ander ding is de bedrading in huis. Zelfs een niet optimale installatie kan heel lang goed gaan. Zelf had ik in de meterkast zaten de draden van twee groepen zonnepanelen tegen elkaar aan. Dat ging meer dan 3 jaar lang goed, maar beetje bij beetje werd de isolatie weggesmolten (gaat in het begin heel langzaam, maar naarmate de isolatie dunner wordt gaat het steeds sneller). Na drie jaar was de isolatie genoeg beschadigd om een stroombrug te maken. Gevolg, een grote "WHUMP" en een rookwolkje dat het brandalarm af deed gaan. Gelukkig eenvoudig op te lossen doordat het in de meterkast zelf was. In een buis wordt dit al vervelender.

Nu kan ik niet zien hoe het bij jouw thuis is aangesloten. Als de draden van het stopcontact direct op een aparte groep afgemonteerd zitten en voldoende dik zijn (2.5mm2), dan is dat een prima installatie. Zit er onderweg nog een lasdoos, of een schakelaar (schakeldraad is typisch 1.5mm2) dan is dat iets om in de gaten te houden.

Lancer: Duidelijk! Dank voor je toelichting.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”