Advies XC70 / Aankoopkeuring

Plaats reactie
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Hoi leden,

Ik heb mijn oog laten vallen op een mooie XC70 2.5 T AWD Geartronic met 396.000 op de teller voor 6000 euro.
De wagen lijkt in een hele goede staat, ziet er cosmetisch echt beter uit binnen en buiten dan andere v70/xc70 die ik heb gezien met deze km's.
Volgens de handelaar is hij 'maniakaal' onderhouden, maar behalve de facturen van het werk van de afgelopen jaren is er geen complete onderhoudshistorie aanwezig.
(Welk werk er precies wel is gedaan heb ik nog niet helemaal ingezien)

Bij een uitgebreide testrit voelde alles wel erg lekker, alleen het sturen voelde wat zwaar.
Ik weet van mijn huidige v40 dat die wel erg soepel is, maar in vergelijking met v70's die ik heb gereden was het toch een verschil.
Inparkeren was met 1 hand toch niet heel fijn, ga je niet lekker even 2 keer corrigeren zeg maar.
Dit en andere dingen (uitlijnen, kleine 'wiebel' in het stuur op rotonde, klik in de deur etc) wordt naar gekeken, en ik heb ook een grote beurt bedongen.

Nu is het bijna zover dat ik weer kan langskomen om te kijken hoe het is na het werk en beurt etc.
Maar ik heb vrij weinig mechanische kennis dus ik wil zeker een aankoopkeuring laten doen.
In eerste instantie om simpelweg te snappen of het echt zo'n goed onderhouden auto is, of dat hij een beetje overpriced is.
Maar ook omdat dit mij een beeld van toekomstig nodig onderhoud zou kunnen geven, zodat ik hier op kan budgetteren.

Nou zijn er een behoorlijk aantal aanbieder voor dit soort services, met behoorlijke prijsverschillen ook.
Zijn er hier mensen met specifieke tips hierover?

Ik begreep dat voor een wat lagere prijs mensen bij volvo specialisten langs gaan:
Mijn compaan heeft net een v70 van rond de 4ton gekocht voor 4k, en liet bij een volvo specialist voor 60 euro de auto uitlezen en op de brug bekijken.
Maar een dag later toch niet blij met de automatische bak, en heeft nu laten spoelen etc.

Alternatief zie ik bedrijven als autocoach, occasionkeuringnederland en carhost pakketten van tussen de 200 en 300 euro aanbieden.
Zijn deze dan echt zo veel uitgebreider als bij een specialist langs? Of is het gewoon handiger om iemand met specifieke volvo-kennis er naar te laten kijken?
Nordicar zit niet ver van de auto vandaan, de andere bedrijven bieden vaak aan dat er iemand meekomt.

Het is een wat lang verhaal geworden, maar ik dacht gelijk maar even grondig te zijn!

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Bij de dealer kost het 100 euro dacht ik, waarom doe je het daar niet?
V60 d3 gt r-design (facelift)
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Nou ik ben gewend van in mijn beroep... dat als je iemand een derderminder hoeft te betalen je niet hetzelfde in kwaliteit krijgt.
Maar misschien is het helemaal niet zo, kan het niet zo goed vinden online wat hun dan precies aanbieden.

Ook zag ik op het forum mensen over het aspect praten dat hun je graag zelf een auto willen verkopen, en je meer die kant op sturen.

Daarnaast is de recente ervaring van mijn collega bij een specialist voor 60 euro dus dat het daarna alsnog niet goed zat met versnellingsbak.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Je kunt ook vragen of ze kritisch willen zijn op normaal gedrag van de automaat. ;-)

Tja een handelaar verkoopt de auto al gauw met termen als perfect onderhouden en de riem is vervangen. Je moet altijd zelf een beetje filteren wat wel en niet waar is.
Ik zie zo gauw een factuur van 631 euro en 45 euro. Enkel een beurt met APK. Als dat al maniakaal is.. 😉
Onderhoud van de automaat of een keer een preventieve oliedrukherstel zijn wél van die onderhoudspuntjes waar je van zegt hee dat is prima onderhoud. Maar daar lees ik niets over terug.
Ik zie ook dat de auto de afgelopen tijd in korte tijd een aantal keer van eigenaar gewisseld is. Dat hoeft niets te beteken, maar kan ook een teken zijn dat er wat is.
Ook heeft de auto jaarlijks wel wat APK punten. Met maniakaal onderhoud zou dat mi. niet kunnen.

Daarnaast is een aankoopkeuring uiteraard net zoals de APK een momentopname. Als de auto op de brug staat is je veer RV nog goed. Je rijdt daar vervolgens het terrein af en hij breekt, ik noem maar wat.
Ik ken de services van bijvoorbeeld autocoach niet.. Maar als ik op hun site doorneem wat hun doen en bekijken komt het eigenlijk neer op een normale aankoopkeuring zoals de dealer ook zou doen. Je zult meer betalen omdat er een personeelslid naar de auto moet gaan om 'm ergens te laten keuren. Daarna moet er een rapport opgemaakt worden van het rapport dat de keurende instantie nav. het nakijken gegeven heeft. Daarnaast kun je je afvragen waar autocoach laat keuren.. De dealer/specialist kent de auto's en weet waar ze moeten zoeken. Een universele garage kent bepaalde gebreken wellicht niet en komt er niet achter.

Ik zou 'm lekker naar de dealer brengen of Nordicar en dan aangeven dat ze extra goed kijken naar de automaat en eventueel puntjes waar je nog meer mee zit.
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Ja precies, die factuur bovenop de 'stapel' is niet echt bewijs van heel veel behalve een beurt.

Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik het er wel mee eens ben. Heb net met nordicar gesproken en klinkt allemaal helemaal prima.
Heb gevraagd of ze dan ook een soort schatting overzicht kunnen maken waar ik aan moet denk en qua onderhoud in komende jaren.
Dat wou ik dan gaan mixen met wat van de excel sheets die ik hier tegenkwam over geplande onderhoud etc.

Hoe en waar zie jij nou meer over die eigenaar geschiedenis / wat er bij de apk's gebeurde?
Dat lijkt me ook een goeie om in te zien inderdaad.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Heb het kenteken op Google ingevuld en de advertentie op autotrack geopend. Die geven je een carfax rapport:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/52 ... carfax/icr

Auto is vandaag gekeurd zag ik. Maar de details daarvan zijn nog niet verwerkt in het rapport.
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Ah dat is interessant om te zien!
Vandaag zouden ze hem klaar maken inderdaad dus dat is logisch.
Enige over vorige eigenaar dat ik weet is dat diegene naar het buitenland verhuisde en zijn LPG niet mee kon nemen, en bij deze handelaar omgeruild heeft voor een diesel.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

RubenH schreef: ↑09.09.2022 - 00:33 alleen het sturen voelde wat zwaar.
Als nooit de stuurhuisolie is vervangen, kan het zijn dat het stuurhuis versleten is en dat hij daardoor zo zwaar stuurt. Maniakaal onderhoud wil zeggen dat minimaal elke 200.000km een stuurhuisflush is toegepast. Bij deze behandeling wordt eerst het stuurhuis gespoeld met reinigingsmiddel en daarna voorzien van nieuwe stuurhuisolie. Vervanging van het stuurhuis is niet goedkoop. Laat de AWD ook controleren. Is hiervan de olie al eens ververst?


6000 euro voor een bijna 20 jaar oude auto met 4 ton op de klok, 7 (!) eigenaren en geen sluitende onderhoudshistorie vind ik - laat ik het netjes zeggen - stevig geprijsd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Alles hierboven lezende zou ik zeggen ga naar Nordic Car in Heerhugowaard. Gespeciliseerd on oudere Volvo's wat wil je nog meer.
Goede plek kost wat en heb je zekerheid!

Ook prijsstelling is erg hoog...Kijk maar op gaspedaal om te vergelijken. Aankoop en je eigen aanpassingen gel ook maar 500 of meer extra...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Bedankt voor de tips allemaal, ik heb voor nu een afspraak bij nordiccar en ga dan verder kijken!

Het is veel geld, maar als ik kijk naar andere XC70 (op LPG) zie ik niet perse andere auto's in zelfde categorie voor veel minder geld.
Als ik LPG loslaat zijn ze goedkoper; maar LPG inbouwen maakt ze dan minstens net zo duur of duurder + komt dat er weer bij kijken.
Of normale v70 is inderdaad goedkoper te vinden, dus dat lijkt me meer de 'verstandige' keuze op zich. Minder dat kapot kan, minder aankoop bedrag, minder verbruik etc...
Maar ons hart gaat zo er uit naar XC70 dat we dat verschil dan nog wel willen betalen... mits het geen kat in een bak is.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En dat laatste hoop ik oprecht voor je. Maar eerst een auto kopen en dat laten keuren? Ik had persoonlijk altijd voor de omgekeerde route gekozen. En wat houdt die grote beurt precies in en staat dat op papier?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik ben benieuwd nar de bevindingen van Nordicar. Laat je het ons weten?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik heb geen ervaring met Nordicar. Een gespecialiseerd bedrijf dat zich vooral toelegt op oudere Volvo's zoals Nordicar zou ook mijn voorkeur hebben boven de dealer.
Deze bedrijven hebben meer ervaring met Volvo's die meerdere keren de aarde rond geweest zijn.
Voor de genoemde aankoopprijs mag de auto ook na een stofkam onderzoek geen achterstallig onderhoud vertonen.
Tussen de Altijd Prijs Keuring goed doorstaan en minitieus onderhoud zit een flinke bandbreedte verschil.

Een goed keuringsverslag geeft je mogelijk wat argumenten voor prijsonderhandeling.

Een hoge kilometerstand schrikt mij niet af vooropgesteld dat daarbij goed onderhoud is uitgevoerd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: ↑12.09.2022 - 20:39
Een hoge kilometerstand schrikt mij niet af vooropgesteld dat daarbij goed onderhoud is uitgevoerd.
ik heb mijn V70 D5 2006 juni verkocht met 527.000 op de klok. Nieuwe eigenaar is er blij mee. Rijdt 10K per jaar...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Gouwe schreef: ↑12.09.2022 - 14:34 Maar eerst een auto kopen en dat laten keuren?
Nee ik ga hem vóór verkoop langs Nordicar brengen, en op basis daarvan het gesprek verder voeren. Andersom lijkt me zeker geen goed idee nee.
Ik laat het jullie weten wat het verdict is en ik doe donderdag!

Daarna zullen er zeker nog wat meer vragen zijn als ik hem koop :)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

En hoe is 't gisteren afgelopen?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

volvo440special schreef: ↑16.09.2022 - 19:25 En hoe is 't gisteren afgelopen?
je bent me net voor ^_^
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RubenH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.08.2022 - 22:42

Ik heb het gedaan!

Daarna gelijk drukke tijd dus even radiostilte...

Bij Nordicar hem uitgebreid bekeken. Bij uitlezen / bekijken facturen van de helft van zn leeftijd (was verder terug dan gedacht) vonden ze het best goed behandeld altijd.
De DEM bleek niet goed te werken waardoor de achterwielen niet meededen, en de automaat mocht wel nog een flush gebruiken. Die dingen heb ik met de verkoper kunnen vastleggen dat ze nog doen; bij Nordicar. Dus de aankoopkeuring (uiteindelijk 150 euro) had zich meteen terugverdient ja. Stuur was wel een stuk soepeler dan eerst, maar nog steeds de trekjes en andere dingen. Nordicar's analyze was dat flushen niet het verschil gaat maken nu, maar ergens in komende jaren een revisie van stuurhuis als het erger wordt wel in de planning moet worden meegenomen.

Voor de rest was eigenlijk alles wel goed nieuws. Vonden hem in een goeie staat ook.
Vooral dat als ik met een andere volvo met 4t van zelfde prijscategorie kom en zéker niet minder mee aan de hand gaat zijn.
Kreeg er nog 3 maanden garantie bij de verkoper bij, samen met hun investering nog in flushen automaat en reperatie DEM vond ik het goed.

Ondertussen meteen heen en weer naar noord Denemarken mee gereden, dus lekker vuurdoop mee gemaakt meteen.
Grom en carkit dingen erin gezet, wat cosmetische vervanging hier en daar (houten trim erin en wat kleine deukjes wegwerken)
En dan volgende week naar Nordicar voor de flush en DEM.

Over stuurhuis overweeg ik om gewoon lekker snel te laten doen alvast, zag op het forum al van alles over opties dus daar duik ik binnenkort in!

Bedankt voor alle tips en advies!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mooi man dat is op de goede manier een auto met ervaring kopen.DAn rij je met een goed gevoel weg. Geen garantie voor pech maar wel een bijzonder goede start. Veel geluk ermee. :)
Nordic was inderdaad goede keuze.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”