Ervaring Bilstein B6 onder een Volvo Estate?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zoals het onderwerp al zegt.
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die de B6 demper rondom hebben gemonteerd onder hun Volvo en dan bij voorkeur onder een estate.
Wat was het comfort overall en handeling in bochten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De ervaringen hier zijn zo goed als net zo comfortabel als standaard en de wegligging gaat er aardig op vooruit.
Of was ik nou bevooroordeeld? :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja, jij bent fan.
Ik zit serieus na te denken om ze onder de V90 te schroeven.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

B4 is de vervangdemper van oem/origineel.
Als je écht van comfort houd, denk ik dat de B6 gaat tegenvallen.
Deze zijn veel stugger dan origineel.

Wegligging zal wél een wereld verschil geven.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het mag een tandje strakker, onderstel/dempers zijn 6 jaar oud met 133k op de klok.
Ik heb nu waarschijnlijk een oem demper die een rammel heeft en dat word morgen duidelijk op de testbank.
Indien dat zo is dan heb ik achter 2 dempers nodig, dan zou ik voor ook 2 nieuwe kunnen plaatsen en zodoende een heel nieuwe ervaring kunnen maken.
Kom ik met de huidige dempers de rotonde af en krijg lange bocht naar links dan hangt de auto behoorlijk door op de rechter achterhand.
Ik merkte met de caravan ook dat de dempers er soft zijn
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Tja, dit zijn altijd moeilijke discussies.
Ieder heeft zijn voorkeur en smaak...

Jarenlang heb ik Koni geel gehad op de 850, die waren volgens berichten op het 850 forum iets zachter dan Bilstein B6.
Toch vond ik vanaf begin al de demping erg irritant op iedere drempel.
Met een normale snelheid kon je er niet overheen.
Misschien word ik wel te oud :-D maar voor mij zéker geen meerwaarde.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb ook kort gele Koni's gehad, die hadden als voordeel dat ze in beperkte mate af waren te stellen.
Uiteindelijk waren ze voor mij destijds te zacht voor het doel (circuitauto) en gingen ze ook niet overdreven lang mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik stuiter eigenlijk nooit over drempels heen maar haal de snelheid eruit, daar zijn die dingen ook voor bedoeld.
Best jammer dat het niet valt te testen hoe hard ze zijn, bestel ik ze en monteer het dan kan het niet terug wanneer het te hard is.
Keuzes…..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Iemand die weet waar bijv een 5 serie touring affabriek op staat?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Heb ooit B6 dempers op een s60 (2001) gehad, op zich fijne demper echter hielden de toplager rubbers het niet lang vol, toch te stugge demper voor dat rubber.
Heb nu B4 ook een fijne demper zou nu geen B6 meer willen, ik vond ze ook snel roesten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ik rij in een auto uit een ander tijdperk, met ongetwijfeld heel wat meer kilometers op de originele set, dus misschien niet helemaal een representatieve mening, maar toch ;)
Uiteraard lever je met de B6 wat comfort in, maar de auto zakt minder door z'n hoeven bij het afkomen van drempels en hobbels. De koets rolt ook wat minder. Het voelt dus een stuk minder aan als een zware (logge) auto. De auto blijft gewoon prima geschikt voor alle soorten ritten, je er monteert echt niet vier steigerbuizen door.
Dat er door deze upgrade alle omliggende rubbers het zwaarder zullen krijgen is dan wel logisch ja, maar dan hebben die ook niet de kans om uit te drogen XD
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef: 27.09.2022 - 23:33Best jammer dat het niet valt te testen hoe hard ze zijn, bestel ik ze en monteer het dan kan het niet terug wanneer het te hard is.
De Öhlins-dempers onder de Polestar 2 met Performance-pakket zijn instelbaar, misschien hebben andere merken ook een instelbare demper in hun gamma ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bedankt voor alle input, vanmiddag gaat hij op de testbank en dan hoor ik wat het probleem is.
Ga dan even na wat de dempers bij Volvo kosten en trek dan een plan.
Feit blijft dat wanneer ik fietsendrager, caravan of aanhanger op de trekhaak heb erg moet opletten dat het handeltje bij fors inveren niet op de grond komt.
Afgelopen zomer bij Martelange met het neuswiel van de caravan op de grond na het wegrijden bij een pomp en met inhalen van vrachtwagens met 100km/u kan hij bij windverplaatsing was "los" in de kont zijn.
Ik ga niet verlagen of rubbers vervangen voor kunststof maar wil de in en uit verende slag steviger hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fulaks schreef: 28.09.2022 - 09:53
diesel01 schreef: 27.09.2022 - 23:33Best jammer dat het niet valt te testen hoe hard ze zijn, bestel ik ze en monteer het dan kan het niet terug wanneer het te hard is.
De Öhlins-dempers onder de Polestar 2 met Performance-pakket zijn instelbaar, misschien hebben andere merken ook een instelbare demper in hun gamma ?
Die zijn er wel maar gaan direct over de €1000 heen, bilstein/Eibach heeft ze voor €1500, Heico voor €2200 en dan moet het er nog onder.
Die Ohlins zijn helemaal de bom en verwacht dat deze nog kostbaarder zijn dan de Heico setjes.
Mijn achteras met awd drukt lekker op de achterhand met een paar 100kg
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Even contact opnemen met een professionele partij die ervaring heeft met verschillende soorten dempers?
Die weet wat welke demper precies doet. En die je dus goed advies kan geven over hetgene dat jij wilt.

Carrec in Soesterberg bijvoorbeeld?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Das wel een goede, Joep weet er veel van.
Inmiddels 50 voor en achter 60% verlies van demping en moet het vervangen worden.
Oem dempers doen €254 per stuk X4 ex btw en montage, B6 €216 in de btw via het net
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb onder mijn vorige auto (Vectra B V6 station) de Bilstein B4's gehad, maar vond ze niet prettig en achter leken ze ook niet echt een lang leven te hebben (vaak volgeladen incl. lpg tank met een 1500kg trailer erachter).

Gele Koni's had ik vroeger op de Corsa enn die deden het eigenlijk prima, ook omdat je de voorste in hardheid kon stellen (ingebouwd).
Daarna over gegaan op een Bilstein B16 set op de Corsa en eigenlijk heb ik die nog steeds naar zeer grote tevredenenheid (9 standen instelbaar ingebouwd).

Misschien moet je bij jouw station is kijken naar verzwaarde achterveren i.p.v. de originele, dat wil de bij mij wel helpen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De V90 heeft een centrale bladveer, dus dat wordt lastig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Idd, ik heb geen veren op hoek.
Dat is het vervelende en zit je dus vast aan een demper die stevig is zonder veer.
Heb inmiddels in binnen en buitenland wat lijntjes en mailtjes open staan, het is overal druk.
Kan maar zo zijn dat ik in fases bestel, achterveren zijn nu ineens wel te krijgen, de vooras vraagt wat geduld.
het liefste heb ik alles in 1x, rommeltje er onder en weer door.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Verstandig om de dempers dan maar gefaseerd te bestellen en in één sessie monteren. Hopelijk duurt het bestelproces niet te lang.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”