C40 met caravan

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

erichendri schreef: 10.09.2022 - 21:13 Tuurlijk merk je die 1600 kg achter een kia.
Dat merk je toch ook achter je 250 pk benzine slurper.
Ook het verschil tussen 230 en 250 breed.
Kijk alleen maar eens naar je verbruik solo of met caravan erachter.

Eric
Yep I know.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Nog een praktijk test van de C40 zonder en met caravan

https://youtu.be/77V0jHKSTDw
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Een heel leuk en leerzaam filmpje. Dank voor het plaatsen. ik heb er met genoegen naar gekeken. Alleen die C40 al, wat een prachtige auto is dat! In het begin moest ik even aan het model wennen. Maar intussen ben ik helemaal om, en vind het een schitterende Volvo. Zeker in éen egale kleur, zonder zwart dak. Maar dát is een kwestie van smaak. Het blijkt duidelijk, dat niet zozeer het gewicht van de caravan een rol speelt, maar meer de oppervlakte van het front, en dus de luchtweerstand. Daarbij komt nog, dat het heen en terug van Parijs, over de hele rit praktisch vlak is. Dus geen bergen enz. En ook nu zie je duidelijk, hoe drastisch de actieradius met caravan afneemt. Dan nog de handicap, dat je bij de meeste laadstations de sleurhut af moet koppelen. En dat het nog steeds een gok is, of de laadpaal wel goed werkt. Want dat is in veel gevallen nog niet overal in orde, naar het schijnt.

Conclusie, de Volvo C40 Twin Engine is een schitterende auto, en een goede caravantrekker. Maar de praktijk laat zien, dat elektrisch rijden nog heel wat haken en ogen heeft. Dus ook in dit geval, ben je tóch beter af met een benzine auto. Die verbruiken ook behoorlijk wat meer met een caravan. Maar het tanken onderweg is geen billenknijpen, en veel sneller en makkelijker dan dat geklooi met die laadpalen en kleine actieradius. Maar lof voor Volvo met die schitterende C40. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 10.10.2022 - 10:04 Een heel leuk en leerzaam filmpje. Dank voor het plaatsen. ik heb er met genoegen naar gekeken. Alleen die C40 al, wat een prachtige auto is dat! In het begin moest ik even aan het model wennen. Maar intussen ben ik helemaal om, en vind het een schitterende Volvo. Zeker in éen egale kleur, zonder zwart dak. Maar dát is een kwestie van smaak. Het blijkt duidelijk, dat niet zozeer het gewicht van de caravan een rol speelt, maar meer de oppervlakte van het front, en dus de luchtweerstand. Daarbij komt nog, dat het heen en terug van Parijs, over de hele rit praktisch vlak is. Dus geen bergen enz. En ook nu zie je duidelijk, hoe drastisch de actieradius met caravan afneemt. Dan nog de handicap, dat je bij de meeste laadstations de sleurhut af moet koppelen. En dat het nog steeds een gok is, of de laadpaal wel goed werkt. Want dat is in veel gevallen nog niet overal in orde, naar het schijnt.

Conclusie, de Volvo C40 Twin Engine is een schitterende auto, en een goede caravantrekker. Maar de praktijk laat zien, dat elektrisch rijden nog heel wat haken en ogen heeft. Dus ook in dit geval, ben je tóch beter af met een benzine auto. Die verbruiken ook behoorlijk wat meer met een caravan. Maar het tanken onderweg is geen billenknijpen, en veel sneller en makkelijker dan dat geklooi met die laadpalen en kleine actieradius. Maar lof voor Volvo met die schitterende C40. :)
Ik heb geen caravan te trekken, maar ik heb wel een C40 Twin Ultimate met optionele pixellampen in bestelling staan ter vervanging van de XC40P8.
Tegen de tijd dat die geleverd wordt is mijn P8 ruim 2 jaar oud. De inruilprijs van de P8 is zodanig dat er “op papier” maar weinig bij hoeft voor de C40. Houd ik rekening met het feit dat de C40 gratis 3 jaar all-risk verzekering heeft en 3 jaar gratis onderhoud dan is het verschil nog maar peanuts, want alleen die verzekering heeft al een waarde van 3000 euro of daaromtrent.

De XC40P8 bevalt prima, ik had/heb geen technische issues en EV rijden is wat mij betreft verslavend. Na iedere OTA-update wordt de auto weer wat beter en zuiniger. Nog nooit heb ik met zo’n soepele krachtbron gereden!

Dus waarom dan een C40 en niet weer een XC40?
Ten eerste omdat her leuk is weer eens wat anders te hebben. Ook ik moest echt wel even aan het model wennen, mijn vrouw vond hem direct mooi….je kunt dis zetten dat zij gewonnen heeft…..

Nadelen? De C40:heeft achterin wat minder hoofdruimte en fractioneel minder bagageruimte, maar dat is bij ons geen serieus punt. Als we iets groots te vervoeren hebben hang ik het karretje achter de auto en op de achterbank zit bijna nooit iemand. Het uitzicht naar achteren is minder riant dan in de XC40 door de vlakliggende achterruit. Maar met de grote spiegels en de 360 gr. camera is daar best mee te leven ( denk ik….)

Voordelen? Door de vorm (en misschien wel het feit dat er bij een C40 sprake is van een vast glazen dak, geen openslaand panoramadak) is de deze qua windgeruis flink stiller dan de XC40 waar je achterin eigenlijk bijna altijd wel wat hoort suizen. Da’s niet exemplarisch heb ik vastgesteld, ze doen het allemaal, maar bij een brandstofmotor valt het weg tegen het motorgeluid. Bij een EV waar de motor bijna doodstil is, stoorde dat me enigszins.
En misschien: de iets betere stroomlijn levert een iets lager verbruik en daarmee klein stukje meer range op. Dat eerste is fijn in deze dure tijden, dat tweede boeit me niet zo erg want de range van de XC40P8 is voor mij in de praktijk van 2 jaar nooit een probleem geweer.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 10.10.2022 - 11:21 Ik heb geen caravan te trekken, maar ik heb wel een C40 Twin Ultimate met optionele pixellampen in bestelling staan ter vervanging van de XC40P8. De XC40P8 bevalt prima, ik had/heb geen technische issues en EV rijden is wat mij betreft verslavend. Na iedere OTA-update wordt de auto weer wat beter en zuiniger. Nog nooit heb ik met zo’n soepele krachtbron gereden! Dus waarom dan een C40 en niet weer een XC40? Ten eerste omdat her leuk is weer eens wat anders te hebben. Ook ik moest echt wel even aan het model wennen, mijn vrouw vond hem direct mooi….je kunt dus zeggen dat zij gewonnen heeft…..
Mooi om te lezen dat je naar een C40 gaat. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken aan de C40, is het ontbreken van een ruitenwisser achterop. Verder vind ik het een schitterende auto. En is de ruimte achterin meer of minder, dat boeit mij óok niet, omdat ik altijd alleen in de auto zit. Voor mij speelt hoofdzakelijk de hoge instap. Ik zit in een rijtjeshuis (huurhuis-seniorenwoning) dus heb geen eigen oprit. Geen zonnepanelen op het dak. Laadpaal word gecompliceerd, met gemeente vergunning enz. Voor de actieradius hoef ik het óok niet te laten, want ik rij 3x per week een toertje van pakweg 80 km. Dat is ca 240 km per week. Mijn XC 40 is nu 2 jaar, en heb 24.850 km weg. Dus de issues in dat filmpje, met een defecte of niet werkende laadpaal, of een caravan achter de auto, spelen bij mij niet mee. Ik heb afgelopen vrijdag nog wél een offerte gevraagd voor een XC40 P6. Maar ik vermoed dat mijn huidige XC40 een blijvertje word. En geluid van de motor, hoor je alleen bij snel optrekken. Verder hoor ik óok alleen maar wat geluid van wind en banden. Maar ik ben wél een beetje jaloers op je.... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “EC40”