2009 Volvo S80 & wat vragen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vonklausenburg
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.10.2022 - 07:57
Locatie: Arnhem

Allicht is de vraag hier al eens gesteld. Een zoekopdracht gaf echter geen uitsluitsel - en geen zoekresultaten.

Vanaf aanstaande woensdag ga ik mijn allereerste eigen Volvo ophalen bij de garage. Het is een S80 uit 2009. Standaard voorzien van simpel halogeen. Ik ben echter al een tijdje gewend geraakt aan xenon en ledverlichting. Mijn vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het achteraf inbouwen van xenon of het plaatsen van led H7 units? Ik zou graag de auto qua verlichting iets meer uitstraling willen geven die passen bij de rest van de koets.

Daarnaast heeft mijn Volvo een geweldig RTI systeem. Daar zou ik - gewend dat ik ben aan Apple Carplay - toch echt minimaal een bluetoothverbinding voor mijn audio in willen hebben. Ik heb veel verschillende reacties en topics gezien over wat nou de beste (en makkelijkste) manier is om het te regelen. iMiv of Grom is de vraag. Of zijn er nog andere oplossingen die simpel zijn om te monteren? Heel technisch ben ik namelijk ook weer niet.

Mochten deze vragen hier niet gepast zijn, mijn excuses. Ik probeer mijn weg hier nog een beetje te vinden.
2009 Volvo S80 2.5T Momentum
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gefeliciteerd met de aankoop!
Met beide soorten verlichting ervaring, kort door de bocht: je krijgt waarvoor betaald.
Met andere woorden, een goedkoop setje moet je niet aan willen beginnen omdat de kwaliteit teleurstellend is.
Officieel mag je beiden niet toepassen, maar een ieder weet hoe dat gaat.

Advies vanaf mijn kant qua ervaring: ik zou een goede LED set zoeken.
Deze zijn gemakkelijker in te bouwen en geven nog iets meer licht. Zorg wel dat je na het inbouwen de afstelling controleert of laat controleren.
Voor de toegestande methode: zoek een goede set halogeenlampen zoals Philips Nightguide, Osram Nightbreaker en dat soort lampen en je gaat er in opbrengst ook iets op vooruit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
vonklausenburg
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.10.2022 - 07:57
Locatie: Arnhem

fredhead schreef:Advies vanaf mijn kant qua ervaring: ik zou een goede LED set zoeken.
Deze zijn gemakkelijker in te bouwen en geven nog iets meer licht. Zorg wel dat je na het inbouwen de afstelling controleert of laat controleren.
Voor de toegestande methode: zoek een goede set halogeenlampen zoals Philips Nightguide, Osram Nightbreaker en dat soort lampen en je gaat er in opbrengst ook iets op vooruit.
Heb je ervaring met een LED set? Ik kom veel bijzonder spul tegen en snap er de ballen van. Is er een plug & play manier waarbij ik de lamp er alleen in hoef te steken en aan hoef te sluiten?

Voor de legale wijze ben ik aan het kijken naar de Osram cool blue intense, maar de twijfel slaat toe vanwege de korte levensduur.
2009 Volvo S80 2.5T Momentum
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb zelf destijds een set van Hilox gebruikt.
Deze zijn niet goedkoop, maar dit was redelijk plug&play.
Stekker voor de ledlamp in de aansluiting voor de H7 lamp prikken, kleine adapterring in de koplamp houder en je hebt het ding er zo in zitten.
Was nog geen 20 minuten werk en volledig omkeerbaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
vonklausenburg
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.10.2022 - 07:57
Locatie: Arnhem

Dus lampje erin en gaan? Net als een regulier lampje vervangen, of moet ik toch even de boel afstellen daarna?
2009 Volvo S80 2.5T Momentum
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Op z'n minst op een muur of garagedeur markeren hoe de halogeenlampen af staan gesteld als de auto op vlakke ondergrond staat.
Na het vervangen van de lampen kan je dan controleren of het lichtbeeld nog klopt.
Ik hoefde aan de Hilox set niets te doen, maar afhankelijk van de keuze/type auto kan het zijn dat er nog een afstelling nodig is.
Bij xenon verlichting geldt precies hetzelfde.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
vonklausenburg
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.10.2022 - 07:57
Locatie: Arnhem

Helder! (No pun intended)

Als het zo makkelijk is ga ik voor de LED varianten!
2009 Volvo S80 2.5T Momentum
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zoals gezegd gemakkelijker dan een xenon setje installeren. Kind kan bijna de was doen :)
Laatste tip die me te binnen schoot: ik had bij Hilox contact gehad met de klantenservice over welk model lamp ik moest nemen.
Was destijds keurig geholpen en lamp paste ook perfect qua formaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Nico123
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02.12.2017 - 18:18
Locatie: Deventer

Een CarPlay oplossing is mogelijk dmv een aftermarket universele unit op je rti aan te sluiten. Staat op wel wat over geschreven op dit forum. Zie ook https://www.volvov70forum.com/apple-car ... real378003
Plaats reactie

Terug naar “S80”