Accuspanning laag

jaapv60d4
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.10.2015 - 19:48

Mijn V60 D4 uit 2015 gaf sinds enkele weken regelmatig de melding 'accuspanning laag'. De diagnose van Volvo (Niham, den Haag) was : slechte accu. De accu (door Vovlo geplaatst) is 3 jaar en 30000 km oud. Dat was al een vervanging van de originele, ook al na 4 jaar. Volvo houdt vol dat er 2 jaar garantie op zit, en ik dus het volle pond moet betalen (305 Euro, de prijs is in 3 jaar gestegen met 25%). Is dit acceptabel voor een merk als Volvo? Komt deze korte levensduur van orginele accus vaker voor?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Drie jaar is wel kort voor een accu, ik denk dat ze gemiddeld wel een stuk langer meegaan en eigen ervaring is 6-8 jaar. Je heb natuurlijk wel uitschieters naar boven en beneden, maar met 3 jaar heb je gewoon pech. Volvo gaat ook voor een stukje zekerheid en vandaar die melding; ze willen voorkomen dat je echt in de problemen komt en de auto bijvoorbeeld niet meer start of andere rare storingen krijgt. Originele Volvo accu's komen volgens mij gewoon van Varta.

Ook vind ik EUR 305 voor een nieuwe accu redelijk prijzig. Als ik zelf een accu nodig heb dan bestel ik 'm online en ik was iets van EUR 115 kwijt voor een Varta Silverline (pas een nieuwe in de C70). Maar goed, bij de EUR 305 zit dan ook doormeten, nieuwe (start-stop?) accu monteren en waarschijnlijk ook in VIDA iets resetten. Uurtjes zijn duur bij de dealert!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ferrari schreef: 26.08.2022 - 12:41 Drie jaar is wel kort voor een accu, ik denk dat ze gemiddeld wel een stuk langer meegaan en eigen ervaring is 6-8 jaar.
Mijn V40 komt van eind 2016 en ik heb er al mijn 3e (gel)accu in zitten...
Dit is wel mijn eerste auto, in al die jaren, die ze zo snel "verslijt" (ik kan dat #$%& S/S systeem niet permanent uitzetten en vergeet nog wel een dat knopje in te drukken).
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Rinootje schreef: 26.08.2022 - 15:59
Ferrari schreef: 26.08.2022 - 12:41 Drie jaar is wel kort voor een accu, ik denk dat ze gemiddeld wel een stuk langer meegaan en eigen ervaring is 6-8 jaar.
Mijn V40 komt van eind 2016 en ik heb er al mijn 3e (gel)accu in zitten...
Dit is wel mijn eerste auto, in al die jaren, die ze zo snel "verslijt" (ik kan dat #$%& S/S systeem niet permanent uitzetten en vergeet nog wel een dat knopje in te drukken).
De start accu staat los van de s/s accu dat is een aparte accu die achter de bumper zit. We hebben dus twee accu's
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Gelaccu? Bedoel je een AGM-accu? Ik zou eens (laten) kijken naar de staat van de start/stopaccu. Mogelijk dat daar de oorzaak van de melding zit. Je hoofdaccu slijt niet door het wel of niet gebruiken van start/stop. Om de energieverbruikers bij stilstand te blijven voeden is juist de kleine accu bedoeld.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

vankol schreef: 27.08.2022 - 09:10
De start accu staat los van de s/s accu dat is een aparte accu die achter de bumper zit. We hebben dus twee accu's
Die kleine accu, achter de bumper is bij mij nog de fabrieks accu en ik weet zeker, dat die NIET wordt gebruikt om de motor te starten.
Ik heb al drie keer de hoofdaccu moeten laten vervangen!
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
jaapv60d4
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.10.2015 - 19:48

dank allen, het geeft wat meer inzicht. Mijn conclusie is dat ik een volgende keer (hopelijk langer dan 3 jaar vanaf nu) de accu bij Varta bestel en er zelf in zet. De 'strijkstok' is er dan tussenuit.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Raar dit, heb hem recentelijk ook gehad, kostte me 125 euro bij de dealer. Let er wel ff op of de computer gereset is, kan je ook zelf doen als je de accu vervangt.
Noodzakelijk ivm laden, start/stop etc.
Mrchocomel
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 29.12.2021 - 08:51

Mijn S60 uit 2010 geeft ook de meldingen. Enige irritante is dat hij dan de radio uitschakelt, maar helemaal zeker weet ik het niet. Zolang hij goed blijft starten, stop ik er geen nieuwe accu in. Onze nieuw gekochte Peugeot 5008 doet in elk geval wel de radio uitschakelen.. Komen vanuit de fabriek met veel te zwakke accu's. Minuutje wachten bij de supermarkt en hij gaat in eco-modus, radio uit. Ook het start-stop systeem doet het bij de Peugeot alleen als we hele lange ritten rijden. Voor hetgeen je maar bespaart aan benzine (zeker bij handgeschakeld), ga ik geen nieuwe accu kopen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”