Motor voorverwarmen met tracing

Plaats reactie
halohalo122
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 03.09.2017 - 16:32

Om deze winter mijn auto wat zuiniger en comfortabeler te maken ben ik op zoek naar een voorverwarmen. nou zijn er een boel standaard kachels die eenvoudig in het koelvloeistof systeem geplaatst kunnen worden. kost wel wat maar dat lijkt me wel goed te werken. maar nou zat ik te denken. kan dat niet goedkoper en makkelijker?

Ik heb nog wat tracing matjes liggen. 300W 220V. Is het niet gewoon makkelijk om een of 2 van die matjes op de carterpan / koelvloeistof leidingen te plakken en in de winter zo de motor net een beetje voor te verwarmen?

Eigenlijk zou ik niet weten waarom dat geen goed idee zou zijn maar voordat ik dat wil proberen en iets stuk maak aan mijn auto. Is er iemand die iets meer verstand hiervan heeft?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

300 of 600 Watt ergens op plakken, daar ga je helemaal niets mee bereike (behalve een hogere stroomrekening dan, maar dat zal niet het doel zijn). Verwarming van koelvloeistof met systemen van Calix of Defa is een beginnetje, het mooiste is als je er dan ook een circulatiepompje bij plaatst. Het motorblok wordt dan enigszins opgewarmd en je verwarming geeft ook vrij snel warme lucht. Het echte werk is een standkachel die ook je ventilatie aanstuurt zodat het interieur ook warm is en de ruiten ijsvrij zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Als je uitgaat van een temperatuur van 0°C:
Bij een motorverwarming van 1.5 kwh duurt het één uur om de gehele motor (grote circuit zonder kachel) naar +2°C te verwarmen. (Hoe warmer, hoe sneller)

Daarnaast is de vraag: Wat is het temperatuurbereik van de tracing? Een motorverwarming gemiddeld tussen de 40/50°C.

Hoeveel tracing zou je dan nodig hebben om ook maar in de buurt van de capaciteit van een motorverwarming te komen.

Wij hebben tracing in de waterleiding welk van buiten tot in ons huis komt. De temperatuur is heel erg laag. Daar ga je geen motor mee verwarmen.

Tracing is om bevriezen tegen te gaan. Maar dat doet de koelvloeistof ook al. Een motorverwarming is om de koelvloeistof te verwarmen tot ideale temperatuur om de auto beter te laten presteren bij een koude start.

Je gedachten was goed. Maar gaat niet werken vrees ik.

Je koopt voor iets meer dan €100 een motorverwarming. Zou ik niet voor gaan tobben. De setjes zijn plug & play.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 20.10.2022 - 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

20220923_154318-01.jpeg
1500 Watt, met pompje inclusief montagebenodigdheden enz enz... Prijs: €120 in Nederland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik denk dat met een 1,5 kW heater met een uur een temp verschil van 30°C te halen is, ervan uitgaan dat het blok van alum. is en rond de 170 kG weegt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Johan s60 schreef: 20.10.2022 - 19:24 Ik denk dat met een 1,5 kW heater met een uur een temp verschil van 30°C te halen is, ervan uitgaan dat het blok van alum. is en rond de 170 kG weegt.
Ja, foutje van mij. Moet zijn:
Motorverwarmer duurt het 2 uur (bij een buitentemperatuur van 0°C) om op temperatuur van 40°C te komen. Geldt voor een capaciteit van 5 tot 7 liter. Aldus de gebruikershandleiding.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja zo, dat komt beter in de buurt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”