Xc70 onder zware belasting

Plaats reactie
Yvan
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.06.2022 - 22:34

Hallo gasten,

Ik rij verschillende keren per jaar naar Siberië (Altai gebergte) via een paar andere grote steden in rusland waar ik moet zijn, dit is alles samen een dikke 10.000km enkel. Mijn laatste 2 auto's waren Toyota landcruiser en beide waren een 4.2 diesel. Dit is nodig omdat ik altijd met grote gesloten aanhanger rij.(Vangt veel wind en met 3500kg of genoeg overgewicht :-D ) De laatste toyota (bj.2002) weggedaan met 1.200.000km dus geen klagen.
Ik heb begin dit jaar een xc70 2.4D AWD aut. Bj. 2009 gekocht met 265.000km en direct laten tunen door obbe en nu rond de 230pk en 480nm heb. Ook is de egr direct mee buitenwerking gezet en de wervelklep in een veilige positie vastgezet.
Had deze volvo gekocht omdat ik dacht met max 2000kg te moeten rijden.
Toen de combinatie geladen was en op de weger stond voor controle gaf deze 5380kg aan. De xc70 heeft wel een dakbox met 250kg en koffer ook netjes vol.
Akkoord als jullie zeggen dat dit boven de limiet is en niet veilig is! Dit is waar maar telt dan enkel voor de eerste 2500km! Geloof me!! In Rusland sta ik ver boven de veiligst rijdende transporteur! Moet wel zeggen dat ik niet harder rij dan 85 (gps) en kruissnelheid 80 (gps) is omdat het verbruik dan echt omhoog gaat met liters! Dit was ook zo met de toyota 6cil.
Ik ben nu net terug van de tweede maal. En ik moet zeggen, de xc70 is een super auto!! Voor "maar een 2.4 te zijn is hij enorm sterk!! Ik rij 86op de kilometerteller bij 1500rpm en geeft in de heuvels niet af! Wel vertrek ik telkens in zijn automaat maar na de 3de versnelling schakel ik zelf en dan wel zo snel mogelijk naar zijn 6. Echt in de bergen doe ik net het zelfde maar dan ga ik hoger in toeren zodat de motor het makkelijk aankan en de olie van de versnellingsbak beter wordt gekoeld. Misschien is een extra of grotere oliekoeler een optie tegen volgende zomer. Maar voor de volgende keren(winter bij -40 -50) nog niet echt nodig!😉
Wel heb ik er nu nog geen winter mee gereden maar denk dat met het extra autogewicht dat ook wel zal meevallen.
Het enige wat ik merk is dat de voorste cardans (L+R) tikken bij vertrekken met gedraaide wielen. Natuurlijk aangezien het totale gewicht kan dit wel eens normaal zijn met meer dan 300.000km!
Toch in Rusland vertelde ze me dat de cardans van een xc90 gemakkelijk zijn aan te passen voor een xc70 en sterker zijn. Heeft iemand hier informatie over? Of zijn er versterkte in de handel verkrijgbaar?
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een rekensommetje geeft mij een aanhanger gewicht van 2900 kg.
Ik ga er van uit dat de XC70 maximaal beladen is.
De aanhanger overschrijdt de toegelaten massa met 1100 kg.
Vertrek je vanuit Nederland dan moet je door Duitsland en Polen.
De XC70 zal die aanhanger wel trekken.
Dat is niet het probleem.
Of je in Duitsland komt lijkt me twijfelachtig.
Met aanhanger en dakkoffer trek je de aandacht van politie in Nederland en ook in
Duitsland.
Vraag van mij is de daklast van 250 kg niet wat veel? Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

(serieus) overbelast is idd de juiste conclusie, en dan toch nog proberen uit te leggen dat het allemaal wel meevalt in vergelijking met combinaties elders. .
250kg daklast is voor de stabiliteit ook bloedlink.
Iets van je eigen verantwoordelijkheid nemen is klaarblijkelijk nog niet in je opgekomen.
Tikkie aso als je het mij vraagt..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ga uit van gebrek aan kennis van de TS.

Voor dit soort verhuizingen is een flinke bestelbus met 3,5 ton GVW en een aanhanger de aangewezen weg.
Daklast heb ik even opgezocht: maximaal 100 KG. Met 250 KG is de limiet ruimschoots overschreden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Wat is de strekking van je verhaal? Wil je horen hoe goed je bezig bent? Hoe goed de XC70 inderdaad is? Of juist op zoek naar terechtwijzing?

Een Zweeds programma heeft eens een test gedaan om te laten ziet wat overgewicht op het dak doet met de stabiliteit van de auto. Kan het filmpje helaas niet meer vinden, maar denk dat de uitkomst geen hogere wiskunde is.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

TS maakt ritten van vele duizenden kilometers waarbij het trekkende voertuig ernstig overbeladen is en ook nog een aanhanger moet voortbewegen die 60% meer weegt dan toegestaan.
In plaats van maximaal met 100 kg, wat al een aanzienlijke wijziging van de rijeigenschappen oplevert, wordt het dak gekweld met een koffer van 250 kg.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de XC70 is dit gevaarte niet op de weg te houden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar om nu in je 1e post meteen om n publieke veroordeling te vragen..

Trollen zijn trouwens vroeg dit jaar..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Lijkt me een passende conclusie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Met mijn eenvoudige kennis van mechanica en het startstukje gelezen te hebben moet ik tot de conclusie komen dat de titel van dit topic onjuist is.
Het had moeten zijn: Xc70 onder te zware belasting.

En om de vraag in de laatste regel te beantwoorden: ik zou geen andere cardanassen monteren maar het gewicht van de belading verminderen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5562
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Marjoleintje heeft een baard gekregen?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8293
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Urbexpeditie schreef: 27.10.2022 - 11:52Marjoleintje heeft een baard gekregen?
:-D :-D :-D :-D En ze praat nu Russisch (niets mis met Russen trouwens).

Maar even voor TS: Stap voor de grap eens op een fiets met een hondenkar oid er achter, zet daar 2 vrienden in met iets te veel BMI, en ga er een kilometer mee fietsen in de zwaarste versnelling.
Wat je dan in de knieën voelt, daar heeft de dieselmotor ook last van op bepaalde plekken. Voor een 4,2 liter motor misschien niet zo erg getuige de km stand (keurig), maar ik denk niet dat je 2.4 dat zo lang gaat volhouden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 07:22 Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.
Wat is het verschil dan met een later behaald E rijbewijs?
Die van mij heb ik een jaar later gehaald, maar heb toen geen B+ gedaan, maar ook gewoon voor volwaardig E gegaan waarmee je 3500 kilo mag trekken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als je E achter B hebt gehaald voor 19 januari 2013 mag je in principe een onbeperkte aanhanger rijden. Dus een BE combi met 5 tons kraan erop bijvoorbeeld.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 07:22 Een rekensommetje geeft mij een aanhanger gewicht van 2900 kg.
Ik ga er van uit dat de XC70 maximaal beladen is.
De aanhanger overschrijdt de toegelaten massa met 1100 kg.
Vertrek je vanuit Nederland dan moet je door Duitsland en Polen.
De XC70 zal die aanhanger wel trekken.
Dat is niet het probleem.
Of je in Duitsland komt lijkt me twijfelachtig.
Met aanhanger en dakkoffer trek je de aandacht van politie in Nederland en ook in
Duitsland.
Vraag van mij is de daklast van 250 kg niet wat veel? Ik ga er vanuit dat je beschikt over een BE rijbewijs. Wanneer dat voor 2013 is behaald heb je meer mogelijkheden.
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 08:55 Ik ga uit van gebrek aan kennis van de TS.

Voor dit soort verhuizingen is een flinke bestelbus met 3,5 ton GVW en een aanhanger de aangewezen weg.
Daklast heb ik even opgezocht: maximaal 100 KG. Met 250 KG is de limiet ruimschoots overschreden.
WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 09:34 TS maakt ritten van vele duizenden kilometers waarbij het trekkende voertuig ernstig overbeladen is en ook nog een aanhanger moet voortbewegen die 60% meer weegt dan toegestaan.
In plaats van maximaal met 100 kg, wat al een aanzienlijke wijziging van de rijeigenschappen oplevert, wordt het dak gekweld met een koffer van 250 kg.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de XC70 is dit gevaarte niet op de weg te houden.
grappig dat jij nu roept dat alles te zwaar is en onveilig en niet volgens de regels !
#v70opaanhangerachtereenv70
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Urbexpeditie schreef: 27.10.2022 - 11:52 Marjoleintje heeft een baard gekregen?
eerste wat ik dacht .....
En zelfs in rusland is het geen 10.000 km maargoed die landcruisers zijn vrjj kaal en hebben vast geen navigatie 😉
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V480-S60 schreef: 27.10.2022 - 15:02 Als je E achter B hebt gehaald voor 19 januari 2013 mag je in principe een onbeperkte aanhanger rijden. Dus een BE combi met 5 tons kraan erop bijvoorbeeld.
Check! Dat verschil kende ik nog niet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Klinkt als een avontuurlijk rit ben wel benieuwd hoe die combinatie er uit ziet. Plaats eens een foto ?
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

redracer er zijn grenzen en er zijn grenzen.
Misschien komt er een tijd dat je het verschil ziet.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

over de grens , onbegrensd en grenzeloos ....
grensverleggend die russen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”