Vandaag krijgt mijn volvo v40 bi-fuel een grote beurt en dus ook nieuwe bougies?
Gaan er speciale bougies in? Of volstaan de gewone?
Graag zsm antwoord, ik breng hem zo weg.
Alvast bedankt
Groet
Feddo
Bougies
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De normale standaard bougies voldoen prima..
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Normale Volvo bougies (3 pootjes), die werken het beste. Zelf ooit een ander merk gehad, maar die die waren na 20.000 al stuk.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- Iwema
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
- Contacteer:
Ik heb veel ervaring met diverse bougies.
Op LPG werken de NGK bougies met een massaelektrode het beste.
Wel iedere 10.000km vervangen.
Zie ook het volgende topic: viewtopic.php?f=34&t=9378&p=1700610#p1700610
Succes
Op LPG werken de NGK bougies met een massaelektrode het beste.
Wel iedere 10.000km vervangen.
Zie ook het volgende topic: viewtopic.php?f=34&t=9378&p=1700610#p1700610
Succes
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27791
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is nogal een topic kick
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Iwema
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
- Contacteer:
Als wij met onze testcomputer kijken zien wij dat bougies na 10.000km in prestaties achteruit zijn gegaan.
Na 15.000 km zijn de vonken al veel slechter dan direct na montage.
Voor de beste prestaties denken vele mensen dat het ontstekeingstijdstip van doorslag gevend belang is.
Dit i slechts ten dele waar.
Veel belangrijker is het dat de verbrandingssnelheid correct verloopt.
Als dit niet het geval is kan het zomaar zijn dat de piekdruk 15 gr. te laat wordt bereikt.
Hierdoor gaat de motor trillen en geeft onregelmatig vermogen af.
Een superieure vonk kan een juiste piekdruk op het juiste moment garanderen.
Hiervoor is nodig een goede bobine, juiste aansturing en een goed functionerende bougie.
In veel gevallen kan dit prima met een simpele bougie met een enkele massa elektrode.
Moderne lean burning motoren hebben altijd een superieure vonk nodig om het arme mengsel te laten verbranden.
Waaraan kan ik zien of ik een goede verbranding heb?
Met een uitlaatgastester kun je zien hoe goed de verbranding is.
Je moet dan wel VOOR de cat meten.
Bij een goede verbranding kan de CO bij stationair toerental ver onder de 0,3% zijn bij een HC waarde van 50 ppm of lager.
Als dit het geval is heb je nog de ultieme test: De EURO op het blok test.
Zet een euro op een deel van de motor dat waterpas is.
Als de vermogensafgifte contant is zal de motor nagenoeg trillingsvrij lopen, waardoor een EURO munt rechtop op de motor blijft staan.
30 minuten of langer is geen uitzondering.
Dit lukt ook met motoren met slechts 4 cilinders.
Zelfs met oude motoren, ontwikkeld in de jaren 30 van de vorige eeuw, lukt dit.
Maar met 6 of 8 cilinders gaat het natuurlijk makkelijker.
Na 15.000 km zijn de vonken al veel slechter dan direct na montage.
Voor de beste prestaties denken vele mensen dat het ontstekeingstijdstip van doorslag gevend belang is.
Dit i slechts ten dele waar.
Veel belangrijker is het dat de verbrandingssnelheid correct verloopt.
Als dit niet het geval is kan het zomaar zijn dat de piekdruk 15 gr. te laat wordt bereikt.
Hierdoor gaat de motor trillen en geeft onregelmatig vermogen af.
Een superieure vonk kan een juiste piekdruk op het juiste moment garanderen.
Hiervoor is nodig een goede bobine, juiste aansturing en een goed functionerende bougie.
In veel gevallen kan dit prima met een simpele bougie met een enkele massa elektrode.
Moderne lean burning motoren hebben altijd een superieure vonk nodig om het arme mengsel te laten verbranden.
Waaraan kan ik zien of ik een goede verbranding heb?
Met een uitlaatgastester kun je zien hoe goed de verbranding is.
Je moet dan wel VOOR de cat meten.
Bij een goede verbranding kan de CO bij stationair toerental ver onder de 0,3% zijn bij een HC waarde van 50 ppm of lager.
Als dit het geval is heb je nog de ultieme test: De EURO op het blok test.
Zet een euro op een deel van de motor dat waterpas is.
Als de vermogensafgifte contant is zal de motor nagenoeg trillingsvrij lopen, waardoor een EURO munt rechtop op de motor blijft staan.
30 minuten of langer is geen uitzondering.
Dit lukt ook met motoren met slechts 4 cilinders.
Zelfs met oude motoren, ontwikkeld in de jaren 30 van de vorige eeuw, lukt dit.
Maar met 6 of 8 cilinders gaat het natuurlijk makkelijker.
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Elke 10.000 km....
In de Opel V6 verving ik ze elk jaar en daar reed ik een 20 tot 25.000 km per jaar mee op LPG.
En dat waren normale NGK bougies ( BKR5EK) voorgeschreven voor die motor.
Die redden dat zonder problemen.
In mijn Astra zitten dezelfde bougies en die vervang ik elke 2 jaar (LPG 25 tot 30.000 km) en dat doen ze ook zonder problemen.
Nu in mijn V50 zitten ook NGK bougies (Iridium ILFR6B) en daar hoop ik wat langer mee te kunnen doen.
Ze zitten er nu 17000 in en zien er nog prima uit.
In de Opel V6 verving ik ze elk jaar en daar reed ik een 20 tot 25.000 km per jaar mee op LPG.
En dat waren normale NGK bougies ( BKR5EK) voorgeschreven voor die motor.
Die redden dat zonder problemen.
In mijn Astra zitten dezelfde bougies en die vervang ik elke 2 jaar (LPG 25 tot 30.000 km) en dat doen ze ook zonder problemen.
Nu in mijn V50 zitten ook NGK bougies (Iridium ILFR6B) en daar hoop ik wat langer mee te kunnen doen.
Ze zitten er nu 17000 in en zien er nog prima uit.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Merk je dan ook echt dat de motorloop rond die 10k km minder wordt? Of is het meer preventief? Lijkt me best vroeg die 10k. Maar eerlijk gezegd ben ik ook niet heel erg bekend met LPG.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27791
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ben het merk/type even kwijt wat ik de laatste keer in de Focus heb gestopt, maar die fabrikant adviseerde de bougies ook iedere 10.000 kilometer te vervangen.
Hier worden ze meestal iedere 30.000 tot 40.000 kilometer gewisseld.
Dat mensen de bougies bij LPG sneller vervangen heb ik wel vaker gehoord.
Hier worden ze meestal iedere 30.000 tot 40.000 kilometer gewisseld.
Dat mensen de bougies bij LPG sneller vervangen heb ik wel vaker gehoord.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04
Ik schrik van het gebrek aan kennis bij LPG hier.
LPG heeft een hogere weerstand in de verbrandingskamer. Hierdoor word het voltage hoger over de bougie voordat hij vonkt. Als je een standaard bougie gebruikt. Zal hij in het begin waarschijnlijk wel functioneren. Maar de Bobines krijgen veel te verduren.
Om deze slijtage tegen te gaan moet de vonk afstand (de afstand tussen de bougie puntjes) niet de standaard 1,3 mm zijn maar 0,6 mm. Dit kan je door voorzichtig tikken doen met een voelermaat er tussen. Of je koopt de NGK LPG lijn bougies. Deze gaan 100,000km mee. De auto loopt er stukken beter op. En de Bobines blijven heel. In mijn ogen dubbel en dwars het prijsverschil waard.
Iedereen veel zorgeloze kilometers op LPG gewenst.
LPG heeft een hogere weerstand in de verbrandingskamer. Hierdoor word het voltage hoger over de bougie voordat hij vonkt. Als je een standaard bougie gebruikt. Zal hij in het begin waarschijnlijk wel functioneren. Maar de Bobines krijgen veel te verduren.
Om deze slijtage tegen te gaan moet de vonk afstand (de afstand tussen de bougie puntjes) niet de standaard 1,3 mm zijn maar 0,6 mm. Dit kan je door voorzichtig tikken doen met een voelermaat er tussen. Of je koopt de NGK LPG lijn bougies. Deze gaan 100,000km mee. De auto loopt er stukken beter op. En de Bobines blijven heel. In mijn ogen dubbel en dwars het prijsverschil waard.
Iedereen veel zorgeloze kilometers op LPG gewenst.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Altijd orginele spec's (BERU Z204) bougies gebruikt, bij 2 s60's totaal 750.000 km aan ervaring op LPG, nog nooit een bobine kapot gehad.
Weleens anders bougies geprobeerd maar die vielen tegen, ik vond hem altijd het beste lopen op de originele (goedkope) bougies.
Ik liet ze 40 tot 30 k zitten
Weleens anders bougies geprobeerd maar die vielen tegen, ik vond hem altijd het beste lopen op de originele (goedkope) bougies.
Ik liet ze 40 tot 30 k zitten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
" Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt). "
De resultaten van deze test worden bepaald door de stijfheid van de motorrubbers. Die stijfheid heeft meer invloed op de uitslag dan de stabiele loop van de motor.
De resultaten van deze test worden bepaald door de stijfheid van de motorrubbers. Die stijfheid heeft meer invloed op de uitslag dan de stabiele loop van de motor.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.