Wat is wijsheid....V60 D5 motor kapot 2012

Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

PepijnZ schreef: 16.09.2022 - 00:28 Dat is niet veel om met een diesel te rijden. Maar wel knap dat jullie dit doorzetten. Maak foto's en als je het wilt, een blog hier op het forum. Bij vragen zal er ongetwijfeld hulp geboden worden. In ieder geval veel succes!
Goed idee. We gaan dat proberen 😀. En fijn te weten dat als we met vragen zitten we hier idd op de goede plek zitten 👍
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij een diesel waarbij de distributieriem gebroken of verlopen is heb je door de hoge compressie helaas altijd veel schade. Minimaal alle kleppen krom (of je moet kleptuimelaars hebben die kunnen buigen of afbreken, zoals bij de Alfa JTD) en als je pech hebt ingedrukte zuigers waardoor zuigerveren vast gaan zitten of de zuigers gaan vreten in de cilinder. Ook kunnen drijfstangen en krukaslagers een flinke klap gekregen hebben en schade hebben opgelopen. In eerste instantie zelf de kop demonteren is een goed idee en dan kun je al iets meer zeggen over de schade. Zelf zou ik nog eens goed zoeken naar een gebruikte motor. Op de onderdelenlijn staan wel een aantal blokken voor de hybrid D6'en. Is dat niet hetzelfde blok?

In ieder geval succes en we horen graag hoe het loopt!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bij de Volvo's breken de klepstoters uit de cilinderkop, dus kost je een nieuwe kop. Eventueel ook nog kromme kleppen. Laat ook goed de nokkenassen controleren, de nokken zitten op de as geperst en willen nog wel eens verdraaien als de boel vastloopt.
Laat ook even checken of de spanrol modificatie ooit is uitgevoerd.
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Met een endoscoop kun je de binnenzijde van de cilinders controleren voor het hele blok uit elkaar gehaald is. Wel de verstuivers er uit zien te krijgen (die kunnen knap vast zitten). Controle met een endoscoop kan een heleboel werk op voorhand schelen. Gereedschap is volgens mij wel te huur bij bedrijven als Boels of 123 machineverhuur. Anders je garagehouder even lief aankijken.
Meer info: https://www.endoscopen.nl/automotive
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Trek nou gewoon de kop eraf dan heb je een veel beter beeld van de schade.

Eric
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

Hallo weer,
inmiddels de klepdeksel eraf gehaald, een groot aantal kleppen zijn in iedergeval kapot. Nu moet de cilinderkop er verder af. We willen het uitlaat spruitstuk losdraaien van de kop om zo de cilinderkop kop te verwijderen. Iemand enig idee of dit te doen is? Het zit nogal volgebouwd daar.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5390
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik zou sowieso een werkplaatshandboek aanschaffen.
En als ik dit al niet weet, er niet eens aan beginnen.
Want het ergste/ingewikkelde moet nog komen...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Je moet even kijken wat het handigste is: of het uitlaatspruitstuk losmaken van de kop en dan de kop verwijderen of het uitlaatspruitstuk losmaken aan de turbo en de kop met uitlaatspruitstuk eraan verwijderen.

Goed kijken waar en hoe alles vast zit en of je erbij kunt met het gereedschap dat je hebt.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Denmajo70 schreef: 25.10.2022 - 21:05 Hallo weer,
inmiddels de klepdeksel eraf gehaald, een groot aantal kleppen zijn in iedergeval kapot. Nu moet de cilinderkop er verder af. We willen het uitlaat spruitstuk losdraaien van de kop om zo de cilinderkop kop te verwijderen. Iemand enig idee of dit te doen is? Het zit nogal volgebouwd daar.
Je bent een stuk beter af door het blok er gewoon uit te halen. Hij moet waarschijnlijk toch vervangen worden, dus dan heb je dat al gehad. De 2012 D5 setup geeft je bijzonder weinig ruimte om te sleutelen.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De setup met de 2 turbo's is idd dramatisch om zo aan te sleutelen, motor eruit halen is makkelijker en scheelt je een hoop ergenissen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Urbexpeditie schreef: 25.10.2022 - 21:09 Ik zou sowieso een werkplaatshandboek aanschaffen.
En als ik dit al niet weet, er niet eens aan beginnen.
Want het ergste/ingewikkelde moet nog komen...
Eens met de inschatting inschatting van Urbexpeditie. Met de vragen geef je aan niet over genoeg ervaring te beschikken om de cylinderkop te kunnen verwijderen.
Wil je de kosten laag houden probeer dan een gebruikte motor te vinden. Laat de motor inbouwen door iemand die goed kan sleutelen.
Mijn garage rekent een vaste prijs voor het inbouwen.
Het is verstandig de distributieriem met de waterpomp en de spanrollen te vervangen. Bij een losse motor kost dat minder tijd dan bij een ingebouwde.
Ook controleren of de beruchte afdichtingen van de olieleidingen in het carter zijn vervangen.

Voor 2000 - 2500 euro zou je weer kunnen rijden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

De kop is eraf. En de cilinderkop is kapot. Naar de zuigers wordt nog gekeken. Nu zijn we op zoek naar een adres die een cilinderkop heeft voor ons. Nieuw of gereviseerd.
Wie kan ons helpen aan een betrouwbaar adres? Of heeft een goede liggen. V60 D5 motortype d5244t15.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen!

Het Volvonummer van de cilinderkop schijnt 30777365 te zijn en als ik op Google kijkt vind ik dit: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... linderkop/

Of deze: https://www.boonstraautoparts.nl/catego ... p/15229527
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

Ferrari schreef: 30.10.2022 - 14:43 Mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen!

Het Volvonummer van de cilinderkop schijnt 30777365 te zijn en als ik op Google kijkt vind ik dit: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... linderkop/

Of deze: https://www.boonstraautoparts.nl/catego ... p/15229527
Dank. Deze heeft mijn man ook gevonden 👍
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”