wervelklep stangetje

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Gisterenavond even olie peilen na verversing , prima afgevuld.
Ook even de kunststof kap van het blok af, en ook bij mij het betreffende stangetje los aan de blokzijde.
Stangetje ook bij het stelmotortje losgemaakt, om het goed te bekijken. Het oog aan de blokzijde behoorlijk uitgelubberd idd (en vettig). Stangetje teruggeplaatst en het borgpennetje (wat er origineel al niet op zit) wat beter gemonteerd. Vervolgens 's avonds een nieuw stangetje besteld , zodat ik die eerdaags kan plaatsen.
Daarna nog eens wat zitten zoeken, en tegen dit filmpje aangelopen ( Ene Rene heeft het stangetje inklusief bevestiging aan weerszijden vervangen door een reaktiestangetje uit de modelbouw. Iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Het versleten plastic stangetje vervangen door een nieuwe. Dag later controleren, en lag er alweer af. Kogeltje aan wervelklep-zijde te ver heen idd.
Dus de methode met het “modelbouw armpje en m3 boutjes “ maar toegepast.
Is een beetje gewriemel, maar hij zit.
Fingers crossed dat het blijft zitten.
Overigens geen enkele aanwijzing in het dashboard, geen waarschuwingslampjes oid wanneer het stangetje los zat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Succes en zeker een pak goedkoper dan wat de dealer zou doen. Daar keek ik destijds aan naar de vervanging van het hele ding 😢
Met wat ik nu weet zou ik het ook zo (laten) oplossen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Prima oplossing. Die is een stuk beter dan die origineel van Volvo. Zie ik als een ontwerp fout van Volvo.

En iets merken van geen stangetje? Jazeker je komt niet meer boven de 120 km/h. Bij mij was door de slechte situatie zonder al langere tijd goed verstellen van de wervelkleppen de inlaat ook voor de helft dicht gekoold. Dat scheelde ook nog even in verbruik en goed lopen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je niet meer boven de 120 km/h komt is er wel meer aan de hand.
Ikzelf en vele anderen hebben hem ook los gehad en er werkelijk niets van gemerkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

fredhead schreef: 11.07.2022 - 11:15 Als je niet meer boven de 120 km/h komt is er wel meer aan de hand.
Ikzelf en vele anderen hebben hem ook los gehad en er werkelijk niets van gemerkt.
Bij mijn D5 wel. Wervelkleppen stonden dan niet goed. Open vastzetten met een helft van een houten wasknijper ertussen loste dat dan op.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ofwel op het korte kanaal wat voor meer koppel is, of op de lange voor het vermogen in de hogere toeren.
Ik had dat ie in die laatste bleef hangen en ik met een nieuw stangetje onderin uiteindelijk iets meer vermogen had.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hmm kunnen we een topic van maken "Ontwerpenfouten bij m'n Volvo...."
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ontwerpfouten maken ze niet, je bedoelt dat de ontwerper z'n dag niet had of de stagair het net op dat moment over mocht nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het kan altijd beter. Het stangetje is met wat optimisme gemaakt. Verbeteren kan zonder ingrijpende maatregelen.

Wevelkleppen misère en de aanstaande euro 5 emissietest voor diesels hebben mij laten besluiten het voorlopig maar bij een euro 3 diesel te houden.
De avonturen met euro 5 diesels die de nieuwe deeltjes test niet halen zijn een feuilleton geworden waar geen einde aan komt.
Ik ben bang dat fabrikanten en importeurs daar geen uitgebreid onderzoek meer naar zullen doen.

Na de invoering volgend jaar in Nederland op 1 juli gaat het om de laatste auto's met euro 5 motoren waar de fabrikant nog op aangesproken kan worden.
Voor auto's die de test niet halen rest alleen nog een export bestemming.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of reparatie zodat ze de test wel doorstaan.
Uiteindelijk wordt het straks in meer landen gedaan deze test, dus fabrikanten zullen wel mee moeten gaan denken.
Het zal naar mijn verwachtingen niet gaan leiden tot een flink versterkte afname van het aantal diesels. Degenen die hem na het zakken van een test wel weg zullen doen hadden dat anders bij een andere grotere reparatie ook al gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Die reparatie is tot nu toe het grote vraagteken. Er is al vrij veel geprobeerd inclusief het vervangen van het roetfilter.
Meest opvallende is dat ondanks ingrijpende maatregelen de gemeten aantallen roetdelen niet dalen maar soms verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. De meeste auto's met euro 5 die niet meer door de test komen zijn ouder dan 8 jaar.
Ik ben bang dat de fabrikant niet veel tijd en geld gaat besteden om de oorzaak te vinden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De tijd gaat het leren denk ik.
Ben blij dat mijn Euro 4 te oud is om deel te moeten nemen aan deze test, dus dat scheelt een hoop duimendraaien tijdens de apk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wadjapadja
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.10.2007 - 23:14

Heb mijn D5 MY 2007 nieuw gekocht en in die tijd 3 keer de wervelkleppen incl, bedieningsstangetje laten vervangen. Na plaatsing van het modelbouw stangetje uit you tube wat niet gevoelig is voor olie (m.i.de grote boosdoener bij het ontwerp) heeft het probleem definitief opgelost.
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 10.07.2022 - 16:13 Het versleten plastic stangetje vervangen door een nieuwe. Dag later controleren, en lag er alweer af. Kogeltje aan wervelklep-zijde te ver heen idd.
Dus de methode met het “modelbouw armpje en m3 boutjes “ maar toegepast.
Is een beetje gewriemel, maar hij zit.
Fingers crossed dat het blijft zitten.
Overigens geen enkele aanwijzing in het dashboard, geen waarschuwingslampjes oid wanneer het stangetje los zat.
Helaas nu sinds een week af en toe geen turbodruk (althans zo voelt het - je geeft gas en ipv een bak koppel, enkel een amechtige reactie). Vanmorgen bij mijn garagehouder een oliebeurtje laten uitvoeren en gevraagd om de motor/computer even uit te lezen. Fout geconstateerd op de wervelklep, gewist, en een opmerking dat ze het "nieuwe" stangetje als waarschijnlijke boosdoener zien, en het advies om die gewoon los te koppelen (zou sowieso weinig effect op de prestaties hebben). Mijn reactie van "die zit er al 9 maanden op zonder problemen, dus waarom zou dat nu ineens het geval zijn" werd niet echt serieus genomen.
Vraag nu blijft, waarom heb ik de ene keer een astmatisch blok, om een paar uur later bij wijze van spreken een blok met anabolen te hebben?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Turbodruk sensor welke aan het spoken is?
Dat stangetje maakt zo'n klein verschil dat je dat niet zo erg kan ervaren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

of de LMM de luchtmassa meter
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 17.04.2023 - 10:42
pbor schreef: 10.07.2022 - 16:13 Het versleten plastic stangetje vervangen door een nieuwe. Dag later controleren, en lag er alweer af. Kogeltje aan wervelklep-zijde te ver heen idd.
Dus de methode met het “modelbouw armpje en m3 boutjes “ maar toegepast.
Is een beetje gewriemel, maar hij zit.
Fingers crossed dat het blijft zitten.
Overigens geen enkele aanwijzing in het dashboard, geen waarschuwingslampjes oid wanneer het stangetje los zat.
Helaas nu sinds een week af en toe geen turbodruk (althans zo voelt het - je geeft gas en ipv een bak koppel, enkel een amechtige reactie). Vanmorgen bij mijn garagehouder een oliebeurtje laten uitvoeren en gevraagd om de motor/computer even uit te lezen. Fout geconstateerd op de wervelklep, gewist, en een opmerking dat ze het "nieuwe" stangetje als waarschijnlijke boosdoener zien, en het advies om die gewoon los te koppelen (zou sowieso weinig effect op de prestaties hebben). Mijn reactie van "die zit er al 9 maanden op zonder problemen, dus waarom zou dat nu ineens het geval zijn" werd niet echt serieus genomen.
Vraag nu blijft, waarom heb ik de ene keer een astmatisch blok, om een paar uur later bij wijze van spreken een blok met anabolen te hebben?
Kennelijk toch de wervelkleppen die dit veroorzaken. Gemodificeerde stangetje is gewoon in orde, maar de bevestiging van het asje (door de klepjes) aan de hevel (die dan weer door het stangetje wordt aangedreven wordt) lijkt kaduuk, en klepjes kennelijk permanent dicht nu, en dus een astmatisch reagerend blok.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”