Klapperen van de bodemplaat

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Niet alle veranderingen zijn verbeteringen.
Blijft bij mij de vraag waarom Volvo het materiaal van de afdekplaat heeft veranderd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 22.10.2022 - 09:25 Niet alle veranderingen zijn verbeteringen. Blijft bij mij de vraag waarom Volvo het materiaal van de afdekplaat heeft veranderd.
Misschien hebben ze hetzelfde materiaal gebruikt voor de afdekplaat van de kofferruimte, als voor de bodemplaat onder de motor.... :'(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tja als het ding echt zo klappert zou ik er weinig moeite aan besteden en gewoon verwijderen.
Snap de functie ervan maar als het alleen maar last oplevert is het ook z'n doel voorbij geschoten en auto's hebben het heel wat jaren prima zonder gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 22.10.2022 - 13:33 Tja als het ding echt zo klappert zou ik er weinig moeite aan besteden en gewoon verwijderen. Snap de functie ervan maar als het alleen maar last oplevert is het ook z'n doel voorbij geschoten en auto's hebben het heel wat jaren prima zonder gedaan.
Precies, zo denk ik er óok over. Ik heb er in twee jaar nooit last van gehad. Maar als dat wél het geval zou zijn, en het was niet te verhelpen, dan zonder die bodemplaat. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

gtest schreef: 18.10.2022 - 23:08 Is een gekend fenomeen bij de Xc40 dat klapperen bij regen. Mijne had het ook en komt van de afvoeren vh opendak. Is bij mij onder garantie hersteld.
Ik ben net terug van de garage en ondanks dat hij net 3 jaar oud is (en dus niet meer in de garantie valt) is het onder garantie verholpen. Zoals ik het begreep van de chef werkplaats, loost het open dak overtollig vocht via slangen (door je A-stijl) die uitkomen ergens in de bak onderaan de voorruit. Bij hogere (80+) snelheid onstaat daar tegendruk, waardoor het water weer omhoog gaat. En een klappergeluid kan veroorzaken dat overal vandaan lijkt te komen.

Blijkbaar iets wat regelmatig voorkomt bij de XC40 met panoramadak. Hun standaardoplossing (die ze nu ook hebben uitgevoerd) is het verlengen van de slangen, zodat ze op een andere plek hun water lozen. Gelukkig krijgen we wat regen de komende periode, dan kan ik snel testen of het probleem nu echt verholpen is.

Het lijkt dus niets met de bodemplaat van doen te hebben...
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Aha,
dat is dit verhaal:
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 3#p1733333
Be/erkend probleem bij de dealers

Staat los van het bodemplaat-gerammel.
Daar zijn bij mij andere pluggen/schroeven ingegaan op 11 maart 2021 wat een superstormdag was, dus goed te testen.
Maar of dat (blijvend) heeft geholpen, nog niet kunnen waarnemen. Geen storm meer meegemaakt.
Sowieso heeft mijn xc40 rammels met wind. Jammer, kan niet alles 100% hebben......
IMG_20210311_162013.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Okee, ik heb helemaal geen rammels of piepjes. Alleen toen hij nieuw was, kraakten de veren en de remmen bij lage snelheid. Maar dat is allang verdwenen. En het klapperen va de bodemplaat, heb ik nog nooit gehad. En...gelukkig heb ik geen glazen dak, want dat verhaal van die waterafvoer en tegendruk bij hogere snelheid, klinkt wel logisch. En is het verlengen van de afvoerslangen, waarbij de waterafvoer op een veel lager punt komt, wel winst lijkt mij. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

diesel01 schreef: 21.10.2022 - 10:47 Volvo is overgestapt van schroeven naar pluggen.
Met een tang trekt men de pluggen eruit, in de plug zit een nokje die je bij het terug plaatsen moet indrukken zodat hij zich vast zet, deze dingen haperen of vallen er gewoon uit.
Heb zelf een handvol in de gereedschapkist liggen en vervang ze soms zelf als ik ergens een rammeltje hoor, blijf bijzonder bij een auto van 86k.
Bij mij gaat het wellicht wat vaker los waar ze lam kunnen worden.
Ik moet zeggen.... de spatbordverbreders op mijn quad zitten ook vast met deze plugjes, maar ik ben er in al die jaren op divers quads nog nooit eentje verloren. En ik kan je verzekeren dat zo'n quad meer te lijden heeft dan onze fraaie XC40's die nooit zullen komen waar ik wel met de quad rijd. Deze plugjes koop je gewoon bij AlieExpress voor een paar centen, maar ook hier zit misschien kwaliteitsverschil in. Let op: er zijn diverse maten, dus als je iets te kleine zou gebruiken............
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

YAY!!!

Zoals gezegd, de dealer heeft de slangetjes van de dakafvoer verlengd. Gisteravond gereden in de volle regen en géén rare geluiden meer!

Ik moet bekennen, nu dat weg is en met inmiddels de nodige kilometers in de XC40, begin ik het toch wel een héél fijne auto te vinden. Het had echt wat gewenning nodig na de V70, maar ik ben om. En da's een fijn gevoel.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Gebruikersavatar
MrBubbles
2nd Gear member
Berichten: 217
Lid geworden op: 21.05.2019 - 02:08
Locatie: Houten

Rammeltje is inderdaad bekend probleem bij de dealer, ik heb geen glazen dak of schuifdak maar wel een rammeltje, monteur is 2 keer mee geweest en constateerde dat de afdekplaat rammelde (had zelf op de laptop van Volvo (Broekhuis te Houten) een geluidje van de rammel) en auto op de brug zaag erbij en de "vleugeltjes" aan de zijkant eraf en ......................... rammeltje weg.
Dus de oplossing voor mijn rammeltje lag dus ook aan de plaat en wat modificatie en klaar. Wie weet is dat voor meerdere Volvo's een oplossing.
Aflevertijd 8 januari 2024

De V60. Core, B3 , Automaat .735 Silver Dawn, 17″ 5-Y-Spaaks,R7D0 City , Lighting, 645 Full-ledkoplampen, 879 Geavanc. interieurverlichting, 016 Mistlichten, 065 koplampreinigingsinst., Driver Assist, 132 Intellisafe Assist, 603 Intellisafe Surr.(April 2023 met BLIS), Climate, 752 , 011, 869 Stuurverwarming, , 790 Park Assist Camera, , 691, achter en voor , Driver Awareness, 179 , Trekhaak 13 Polig inklapbaar.


Wie mein sgrijfvouten fint mag se houwe
Plaats reactie

Terug naar “XC40”