koppelingspedaal blijft soms hangen en "kloenkt"

Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij VOMD wordt de drukgroep, koppelingsplaat, druklager, versnellingsbakolie en krukaskeerring vervangen. Remvloeistof uiteraard ook, want het systeem loopt voor een stuk leeg als je het druklager vervangt en je moet de zaak goed ontluchten. Daarbij wordt de zaak nog uitgelijnd; blijkbaar moet er iets los van de wielophanging om de bak eronder uit te krijgen (was bij de Peug niet). Versnellingsbakolie is verstandig om te verversen met het vervangen van de koppeling; die zit er dan ook al lang en veel km's in. Dan vind ik voor dit alles EUR 1150 all-in een erg nette prijs.

Ben benieuwd wat de diagnose is bij de topicstarter.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

V70/2.4D/2003 schreef: 12.04.2021 - 14:31 Het systeem van de koppeling werkt op de remolie, die is keurig vervangen
Volgens de volvo specialist zijn dat 2 delen die apart ververst kunnen worden...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Ik heb op 200k een versleten koppeling ervaren. Pedaal bleef ’hangen’, doch de schuld lag bij het druklager. Alles vervangen inclu dual mass vliegwiel. Er zat Sachs-rommel origineel in. Nu is alles van Luk. Kostprijs voor het hele zooitje: €1400 bij de ’all round’-garage. Echter is het ontluchtingssysteem een Volvo onwaardig.
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Het enige dat ik nu heb kunnen regelen is een afspraak bij de volvospecialist hier om de hoek voor as vrijdag. (mijn vrouw kon niet eerder zonder auto)
Dat ik aangaf dat ze daar hele leuke C30's als leenauto hebben was ze blij dat ze niet eerder kon ;-)
Ze gaan dan eerst spoelen en ontluchten en natuurlijk visuele controle of er ergens iets lekt.

Ikzelf heb er vorige week ook even in gereden en pedaal bleef soms wel hangen (dat de hulpveer ervoor zorgde dat pedaal omhoog kwam), en soms weer niet.
Ik heb zelf het idee dat het gewoon druklager is, specialist was daar nog niet zo zeker van.
dus eerst maar eens onluchten enzo, dan maar verder kijken.
Als het echt druklager is dan keuze: alleen druklager vervangen of ook gelijk koppelingsset (160K)? hier neig ik dan wel naar.
Maar..... wat te doen met het vliegwiel? Is dat goed te controleren of die nog goed is?
Os dan toch echt de knip trekken en gelijk de gehele reutemeteut vervangen?
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

Bij mijn 2015 sinds kort ook dit probleem wanneer ik langer dan 2u rij. Niks van uiterlijke lekken te vinden. Klopt het zoals ik lees dat dit op het remleidingcircuit is aangesloten? Kan het zijn dat dit oliepeil te laag komt bij een warme motor of zou hiervan een storing komen.
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

DEeenige relatie tussen remmen en de hydrauliek van de koppeling is de gebruikte vloeistof in de systemen.
Remmen en koppeling zijn gescheiden systemen.

Gezien de arbeidstijd die nodig is om een druklager te vervangen zal meestal geadviseerd worden de koppelingsplaat en de drukgroep ook te vervangen. Daar kan dan nog een tweedelig vliegwiel bij komen. Zonder nieuw vliegwiel geen garantie op de reparatie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Stier03
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.12.2021 - 19:49

probleem had ik ook, koppelingspedaalcilinders is toen vervangen, na een tijdje bleef het koppelingspedaal soms weer hangen, zeker als ik met de caravan er achter onderweg was. de enen dag bleef hij hangen de volgende dag geen last. nu alweer bijna 4 maanden geen probleem gehad. km stand is bijna 2 ton. V70 van mei 2016. is het verstandig om de koppeling en toe behoren te laten vervangen ?
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Ook hier de nodige problemen gehad met de koppeling. Bij km. stand 140.000 bleef af en toe het pedaal hangen, op te lossen met een paar keer pompen. Maar het werd erger dus naar de garage. In overleg besloten alles te vervangen, 2 massa vliegwiel, plaat, drukgroep en hydraulisch druklager. Maar ook de beide cilinders (master en sleeve). Vorige week (km. stand 156.000) weer precies hetzelfde geintje. Toen kwam ik echter écht stil te staan en ben afgesleept door de Wegewacht. Hydraulisch druklager had de geest gegeven, weer veel werk uiteraard (9 uren). Vandaag de auto weer opgehaald. Hopen dat het nu heul lang heel blijft! Alle kosten bij elkaar: € 1850,00.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
vzanten
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.09.2016 - 16:02

Ik ken dit probleem ook, van een koppeling die halverwege blijft hangen. Er werd mij geadviseerd om het hele spul maar te vernieuwen. Ik heb toen een en ander nagekeken en het blijkt dat het rem-koppeling systeem om de paar jaar moet worden gespoeld. Dus ik stelde in de garage dat eerst maar eens te proberen. En wat schetst mijn verbazing; het probleem was opgelost. En ik zie er op toe dat het rem-koppeling systeem elke 2 jaar word gespoeld. En dat stel ik dan ook met klem, want anders gebeurd het vaak niet. Het betreft hier een VolvoS60.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jij bedoelt het 2jaarlijks vervangen van de remolie en dat men dan dus ook de koppeling mee neemt in plaats van te vergeten zoals vaak gebeurd?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
vzanten
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.09.2016 - 16:02

voor zover ik het heb begrepen is rem en koppeling reservoir hetzelfde
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat klopt inderdaad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

vzanten schreef: 29.01.2024 - 13:05 voor zover ik het heb begrepen is rem en koppeling reservoir hetzelfde
Dat klopt alleen zit opening naar de koppelingscilinder ergens aan de zijkant van het remvloeistof reservoir in ieder geval hoger als de opening voor de remmen, dit voor de veiligheid stel dat de koppelingsslang of cilinders zouden lekken heb je in ieder geval nog genoeg remvloeistof om te remmen.
Omdat de opening voor de koppeling hoger zit zal de remvloeistof die in de leiding en koppelingscilinders zit dus niet ververst worden als je een remvloeistof verversing doet, dus daarom bij de remvloeistof verversing ook even de koppelingscilinder in het koppelingshuis ontluchten zodat de beide cilinders ook verse remvloeistof hebben.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Mag je wat dat betreft van de Volvo -dealer verwachten dat deze handeling (óók ontluchten koppelingssysteem) bij het bedrag voor vervangen remvloeistof inbegrepen is, of is het normaal dat de dealer, als ik daar (nav deze discussie) inderdaad actief om verzoek (zoals vanmorgen in mijn geval, want dat zouden ze anders inderdaad niet meegenomen hebben), daar nog een extra bedrag voor in rekening brengt? Heb wel extra betaald, maar voelt alsof het gewoon bij deze interventie inbegrepen zou moeten zijn.....
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vrees dat dit bij 9 van de 10 werkplaatsen zo gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Stier03
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.12.2021 - 19:49

Dit is een bekend probleem bij dit bouwjaar, heb een V70 van Mei 2015. 2 jaar geleden het zelfde probleem toen is de cilinder bij het pedaal vervangen. Afgelopen Dec begon het weer, eerst geprobeerd om te ontluchten en dat bleek te helpen tot 3 weken geleden. pedaal helemaal op de grond Dus koppeling en hydrologisch druklager vervangen dan denk je klaar en alles gehad. 13 Maart koppelingspedaal weer helemaal op de bodem, auto weggehaald door de ANWB. bij de garage zijn ze op onderzoek uitgegaan en wat bleek de aansluiting bij het koppelingspedaal zwete, het O ringetje in de cilinder van het koppelingspedaal zat niet goed (door een volvo specialist gemonteerd). O ring vervangen en tot nu (nog) geen probleem. Hopelijk kunnen we lekker km maken.
Stier03
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.12.2021 - 19:49

Ruspek schreef: 06.04.2021 - 20:18 zou wel zuur zijn voor een auto met net 160k ervaring.......Net de EGR, EGR koeler, dekselpakkig en nog wat laten vervangen was ook al ruim 1500

drukgever pedaal: waar zit die? en hoe te controleren / vervangen? wat zijn daar de kosten van?
Zou het helpen om systeem door te spoelen met schone remolie?
De EGR dicht laten zetten, scheelt een hoop narigheid.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”