Wanneert ATF olie (transmissie) verversen?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Ik lees dat het toch wel belngrijk is om de ATF olie te vervangen op een gegeven moment.
Wanneer is dat moment?

Kan ik de olie zelf bekijken op e.o.a manier en welke symptomen zijn er als dit nodig is?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Over het algemeen wordt aangeraden dit iedere 80 tot 100.000 kilometer te doen.
Zelf de olie bekijken is al enige tijd onmogelijk omdat de peilstok voor de automaatbak ontbreekt.

Eventuele symptomen zijn bonken met schakelen of meer slip in de bak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Volvo dealer neemt dit niet standaard mee bij een bepaalde beurt?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Was het maar waar, dat zou ellende kunnen schelen voor de volgende eigenaar.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Op moment dat je de schakelbak hoort ben je feitelijk te laat. Rij je zonder trekhaak dan is 100.000km een mooie stand. Als je tuning erin hebt of ook met caravan rijdt zou ik zoals Fred zegt 80K aanhouden zejer niet later.

Ik heb met mijn V70 D5 elke 75-100.000km gespoeld en wel 5 keer geflusd bij GS Powerflush in Uden, hij komt ook aan de deur bij je en er zijn er nog meer zoals TPR in de Randstad. Mijn bak ging goed tot de verkoop bij 527.000
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Bover schreef: 07.11.2022 - 12:32 Op moment dat je de schakelbak hoort ben je feitelijk te laat. Rij je zonder trekhaak dan is 100.000km een mooie stand. Als je tuning erin hebt of ook met caravan rijdt zou ik zoals Fred zegt 80K aanhouden zejer niet later.

Ik heb met mijn V70 D5 elke 75-100.000km gespoeld en wel 5 keer geflusd bij GS Powerflush in Uden, hij komt ook aan de deur bij je en er zijn er nog meer zoals TPR in de Randstad. Mijn bak ging goed tot de verkoop bij 527.000
Wat is het verschil tussen spoelen en flushen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Flushen, ook wel powerflushen genaamd is dat je met een speciale spoelmachine, vaak i.c.m. een reinigingsmiddel de volledige inhoud van de automaat, dus incl. leidingen en omvormer meerdere keren spoelt met nieuwe olie. Op die manier en op voorwaarde dat het goed gebeurt haal je de oude olie en vervuiling nagenoeg helemaal uit de bak. Met de drain en fill methode haal je er eerst een paar liter uit, vul je bij met nieuwe, laat je de motor/bak even werken en dat hele proces herhaal je dan een aantal keer achter elkaar. Voor mij is het nadeel dat je minder vervuiling uit de bak haalt en dus meer oude olie in de bak houdt. Mijn aanname is dat je met een drain en fill een kortere interval moet aanhouden voor een volgende verversing.

En automaatolie verversen is geen standaard onderhoud volgens Volvo, maar mijn dealer biedt het wel optioneel aan (o.b.v. powerflush methode). Ik persoonlijk ga alleen naar de specialist hiervoor, naast de juiste olie is ook het hanteren van de juiste methode belangrijk voor het juiste resultaat is mijn persoonlijke ervaring.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Ik ben het helemaal eens met Gouwe.
Ik heb ook diverse keren mijn automaat van mijn V70 en mijn huidige CX70 laten flushen bij Volservice en TPR.
Het is het behoud van de bak. En inderdaad de Volvo dealer komt de laatste tijd met het verversen van de ATF olie in hun programma. Daarvoor werd er gezegd dat het longlife olie was en dus niet ververst behoefde te worden. Daar zijn ze inmiddels van teruggekomen. Gelukkig maar.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20621
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb zelf een paar keer drain and fill gedaan en tegelijkertijd ook het oliefilter vervangen. Dat vond ik wel zo belangrijk ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

GerardV70 schreef: 08.11.2022 - 20:00 Ik ben het helemaal eens met Gouwe.
Ik heb ook diverse keren mijn automaat van mijn V70 en mijn huidige CX70 laten flushen bij Volservice en TPR.
Het is het behoud van de bak. En inderdaad de Volvo dealer komt de laatste tijd met het verversen van de ATF olie in hun programma. Daarvoor werd er gezegd dat het longlife olie was en dus niet ververst behoefde te worden. Daar zijn ze inmiddels van teruggekomen. Gelukkig maar.
Ik denk eerder dat Volvo zag dat anderen de markt veroverden met flushem .
GS Poweflush Uden was de pionier met Powerflush en heeft de apparaten verder ontwikkeld en 'in de markt gezet, en nu biedt Volvo het wel aan, datzelfde is gebeurd met tuning..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”