Nieuwe banden XC90

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Outlook
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.11.2022 - 13:51

Hallo, ik ben nieuw hier en bezit sinds kort een XC90 D5 (2018) R-Design en ben op zoek naar advies.

Graag wil ik overstappen op All Weather (winterband certificering) banden. Ik kijk nu naar de Michelin Cross Climate

De banden voor moeten in elk geval worden vervangen maar achter zit nog minimaal 4mm.

Vragen:
Zijn All Weather banden aan te raden?
Kan ik alleen de voorbanden vervangen of moet ik alle vier de banden vervangen?

Alvast dank
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb zelf 45K de Cross Climate SUV onder de XC90 T8 gehad. Nadeel van die band i.c.m. de wagen vond ik het cuppen en de te hoge slijtage. Meerdere bandenboeren waren van mening dat het profiel van de CC i.c.m. het wagengewicht geen goede combi is.
Wel vreemd aangezien mijn D6 van toch ook ruim 1850kg probleemloos 60K op dezelfde band deed.
Ik ben zelf onlangs overgestapt naar deze band: PIRELLI SCORPION VERDE ALL SEASON SF2. Ik wilde het gewoon eens proberen.
Tot nu toe (5K) bevallen ze nog beter dan de Michelin. Meer stuurprecisie vooral en (nog) niet gecupt dus stil.
En ja goede all season banden zijn voor het NL klimaat naar mijn mening prima en ook voor een uitstapje naar de wintersport voldoe je in ieder geval aan de wetgeving.
Achter en voor los van elkaar wisselen: geen idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Gewoon 4 stuks monteren, zijn best brede banden dus ook bij 4mm gevoeliger voor aquaplanning bij regen.
Daarbij hebben verschillende banden invloed op het rijgedrag.
Daarna het advies om ze bij elke beurt te wisselen met voor/achter.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”