V60 lease: doen of niet?

wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Lijkt me echt bizar!

En hoe leg je dit dan uit, want teksten op overheid sites zijn niet heel duidelijk?

Case:
Iemand werkt 20km van huis en krijgt 21ct onbelast aan reiskosten vergoeding (die 21ct mag nu overigens al)
Valt die volgens jouw in die regeling? Of is woon/werk weer anders.

Case:
Iemand die incidenteel zijn auto zakelijk gebruikt.
Bv mijn vrouw heeft eens in de twee weken een afspraak voor een opname buiten de werklocatie en gaat met haar prive auto/private lease.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat ik zeg. Ik ben het nog aan het uitzoeken. Ik kan er dus nog weinig over zeggen hoe dit verder uitgewerkt moet worden.
Het enige wat "vast staat" is dat voor bedrijven met 100plus werknemers een CO2 emissieplafond gaat gelden per 2026 (ingaande de wijziging in 2023) voor bedrijfsgebonden (ook betaalde woon-werk) kilometers.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

V480-S60 kan geen enkele bron laten zien waar zaken concreet zijn uitgewerkt.
Oftewel, dit staat in de kinderschoenen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

V480-S60 schreef: 24.10.2022 - 09:51 Het enige wat "vast staat" is dat voor bedrijven met 100plus werknemers een CO2 emissieplafond gaat gelden per 2026 (ingaande de wijziging in 2023) voor bedrijfsgebonden (ook betaalde woon-werk) kilometers.
Lekker concreet dus. NOT....
Hoe kan je dan op basis hiervan al het vorige noemen? :-/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

21 cent vergoeding per km en dan nog belast?
daar kom je toch nie uit de kosten mee?
of is dit voor woon - werk?
in België is de regeling gebaseerd (voor zakelijke verplaatsingen toch, geen woon-werk) op de vergoeding dat overheidspersoneel ontvangt voor werkverplaatsingen(zie https://fedweb.belgium.be/nl/verloning_ ... reiskosten) wel beperkt tot 24.000km/ jaar indien je meer km /jaar rijdt, dan is het best om een degressief toe te passen in de vergoeding(bij mijn vorige werkgever was er 1500km/maand aan deze tarief, volgende 1000km 5 cent/km minder dan de tarief en alles boven de 2500km/maand was 10 cent onder de tarief & belastingsvrij
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja de regel dat we vanaf 2026 alleen nog elektrisch kunnen rijden bij bedrijven groter dan iets van 100 is me bekend.
De meeste grote bedrijven doen het nu al, zeker bouwbedrijven, anders kunnen ze in NL niet eens bouwen ivm de stikstof.
Het wagenpark vervuild namelijk meer dan de bouw zelf...........

@philken,
Bij ons bedrijf is de 21ct belast, ze bruteren dit van je mobiliteitsbudget. (als je geen mobiliteitsbudget hebt is het gewoon netto)
Dus stel ik heb 1000 euro bruto en rijd 1000km per maand voor de zaak.

Dan krijg ik
210 euro netto,
Plus (1000 bruto - 210) = 790 bruto

met 21ct kom je inderdaad niet mee uit, maar omdat je geen bijtelling hebt en nog een behoorlijk bruto bedrag zoals in mijn voorbeeld op de vorige pagina kan je wel uitkomen.
Je kan dan ook kiezen wat je wilt.

Maar ik neem 10 zonnepanelen extra, de komende 2 jaar nog volle teruggaaf.
Die heb ik dan zo terug verdiend met een Hybrid en dus heb ik de zonnepanelen gefinancierd met mijn auto.
Dus ja, dat is maar net of je persoon vind dat het dan niet uitkomt.........
Die panelen heb je in NL nu in twee jaar terugverdiend.

Ook hier weer hoe reken je en wat vind je persoonlijk belangrijk.
Ik zou best bv een Volvo abonnement willen, daar kan je na drie maanden vanaf en dan maandelijks je betaald circa 100 meer, maar 0 risico.
Je moet voor jezelf bepalen wat doorslaggevende zaken zijn.

Ik zou nooit 40 of 50K aftikken voor een auto in mijn situatie.
Waarom niet? Dan betaal ik wel een deel van mijn hypotheek af dat scheelt met dan 500 netto per maand (ik heb een deel van mijn hypotheek maar op 12 jaar looptijd staan)
Dan bespaar ik er de komende 12 jaar 500 per maand en heb ik het twee keer verdiend.

Je moet wat verder denken dan je auto, als het puur financieel is.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De werkgever in NL kan meer dan 19 cent/km geven maar alles boven de 19 cent wordt wel belast.
In 2023 wordt dat bedrag 21 cent/km.

Dus gebaseerd bovenstaand voorbeeld:
"Dus stel ik heb 1000 euro bruto en rijd 1000km per maand voor de zaak.

Dan krijg je in 2022: 190 euro netto en 810 euro bruto (1000-190).
Dan zou je in 2023 kunnen krijgen: 210 euro netto en 790 euro bruto (1000-210).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

wasbeer2006 schreef: 24.10.2022 - 12:10 Ja de regel dat we vanaf 2026 alleen nog elektrisch kunnen rijden bij bedrijven groter dan iets van 100 is me bekend.
De meeste grote bedrijven doen het nu al, zeker bouwbedrijven, anders kunnen ze in NL niet eens bouwen ivm de stikstof.
Het wagenpark vervuild namelijk meer dan de bouw zelf...........

@philken,
Bij ons bedrijf is de 21ct belast, ze bruteren dit van je mobiliteitsbudget. (als je geen mobiliteitsbudget hebt is het gewoon netto)
Dus stel ik heb 1000 euro bruto en rijd 1000km per maand voor de zaak.

Dan krijg ik
210 euro netto,
Plus (1000 bruto - 210) = 790 bruto

met 21ct kom je inderdaad niet mee uit, maar omdat je geen bijtelling hebt en nog een behoorlijk bruto bedrag zoals in mijn voorbeeld op de vorige pagina kan je wel uitkomen.
Je kan dan ook kiezen wat je wilt.

Maar ik neem 10 zonnepanelen extra, de komende 2 jaar nog volle teruggaaf.
Die heb ik dan zo terug verdiend met een Hybrid en dus heb ik de zonnepanelen gefinancierd met mijn auto.
Dus ja, dat is maar net of je persoon vind dat het dan niet uitkomt.........
Die panelen heb je in NL nu in twee jaar terugverdiend.

Ook hier weer hoe reken je en wat vind je persoonlijk belangrijk.
Ik zou best bv een Volvo abonnement willen, daar kan je na drie maanden vanaf en dan maandelijks je betaald circa 100 meer, maar 0 risico.
Je moet voor jezelf bepalen wat doorslaggevende zaken zijn.

Ik zou nooit 40 of 50K aftikken voor een auto in mijn situatie.
Waarom niet? Dan betaal ik wel een deel van mijn hypotheek af dat scheelt met dan 500 netto per maand (ik heb een deel van mijn hypotheek maar op 12 jaar looptijd staan)
Dan bespaar ik er de komende 12 jaar 500 per maand en heb ik het twee keer verdiend.

Je moet wat verder denken dan je auto, als het puur financieel is.
nu begrijp ik de 21 cent al wat beter

qua zonnepanelen: bij ons heb je enkel een premie voor plaatsing, berekend volgens de opbrengst op je panelen(max 1500€ premie dit jaar, volgend jaar nog 750€ max) en dan kan je ze terugverdienen volgens de KWHprijs dat je uitspaart, in mijn geval(en met de huidige prijzen) 2.5 à 3 jaar terugverdientijd(begin dit jaar nog 7 jaar terugverdientijd toen ik ze besteld heb) in B doe je het meeste profijt indien je je opgewekte electriciteit direct zelf verbruikt, wat je op het net steekt, heb je maar +/-35% rendement(jouw verkoopprijs = +/-35% van wat je zelf betaalt)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja bij ons gaat dat ook gebeuren. Maar tot 31-12-2024 is in NL nog volledig salderen tot 0
alles wat je terugleverd is met een variabel of normaal contract niet veel meer.
De Kw/h prijs in NL is momenteel tussen de 70 en 90ct.

Daarom is ook elke keuze op dit moment een moment opname.
Je bent nu per kilometer ongeveer evenveel kwijt aan benzine dan aan stroom.
Een jaar terug wat dat nog heel anders!
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Vroeger was het allemaal zoveel makkelijker :-D . Zeker toen het zgn. cafetaria-model nog was toegestaan. Dan werd je mobiliteitsvergoeding gewoon bruto-salaris, waardoor je met een privé auto ook nog eens een hogere hypotheek rond kon krijgen. Leuke bijkomstigheid als je net op zoek was naar een huis en je leasecontract afliep, hielp erg mee in de keuze tussen privé of lease.

Ik snap wel dat de belastingen steeds verder omhoog en ingewikkelder moeten, want er zijn ook steeds meer ambtenaren nodig om alles nog te kunnen doorgronden en al dan niet met terugwerkende kracht voor ieder werkend individu door te rekenen en onderzoeken...

De auto is zo'n prachtige melkkoe voor onze overheid, daar vind ik ook van alles van... Ik heb m'n auto's zakelijk gekocht, en betaal dus ook gewoon bijtelling. Maar daarnaast betaal je (althans, de BV dan) dus ook nog weer eens BTW-forfait over de catalogusprijs (incl. alle belastingen!) voor je privé kilometers, ongeacht hoe oud je auto is. Dat laatste is zeker met young-timers wel een flinke adder onder het gras nog weer.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goh waar is de tijd dat je "gewoon een auto van de zaak reed" zonder al die voor mij ingewikkelde berekeningen. Het vereist nogal wat kennis van zaken om de goede keuzes te maken fiscaal of voor milieu . Mooi wel dat zonnepanelen je auto volledig van brandstof kunnen voorzien.
Al het rekenwerk staat of valt met een betrouwbare regelgeving en op voorwaarde dat deze niet aangetast wordt door de overheid gedurende de aangegane looptijd en het wel of niet schommelen van de eenheidsprijzen van o.a. zoals opgewekte electra en subside zonnepanelen. Maar ja een prive persoon of zakelijk BV is al een heel verschil in deze....

Tja het lijkt me inderdaad ( altijd) zeer verstandig om met beschikbare liquiditeit de hypotheek af te lossen te maken zoals Wasbeer oppert dan dat geld rechtstreeks in een auto te stoppen...:)...is al aan het verdampen als je nieuw de garage uit rijdt....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”