Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb geen ruimte om de radiatoren te verlengen en hoger is visueel niet fraai. Voor mij is het voordeel van de Jaga radiator met DBBH dat ik met dezelfde oppervlakte 2 tot maximaal 3x meer vermogen heb en dus hetzelfde effect kan bereiken: lagere aanvoertemperatuur bij gelijkblijvend (of meer) vermogen als nu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo hoort het dus niet: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... en-van-dak

Let daar op als u zonnepanelen laat plaatsen. Veiligheid voor alles dus geen ladder met een PV-paneel op je nek nemen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Gouwe schreef: 13.11.2022 - 18:56 26 dB(A gewogen) hoor je niet en 30 bijna niet. Beide vallen sowieso weg tegen het gezinsgeluid hier in huis.
Een nadeel van een T33 radiator is de waterinhoud. Het duurt dus heel lang en kost meer energie voordat dat volume is opgewarmd en er sprake is van warmteafgifte. De LT radiator zoals ik aangaf werkt al vanaf een aanvoer van 28 graden. Ik ben dus wel benieuwd waarom meer waterinhoud een voordeel is voor een warmtepomp?
Voor je installatie heb je een bepaalde minimum waterinhoud nodig zodat een automatische ontdooicyclus van de warmtepomp volledig uitgevoerd kan worden. Wanneer je vloerverwarming hebt dan heb je meestal voldoende warmtebuffer maar bij alleen radiatoren kan dat zeker te weinig zijn. Het minimum aantal liter waterinhoud van je installatie staat waarschijnlijk vermeld in de installatiehandleiding. Te weinig waterinhoud van de installatie kan je ook oplossen met een buffervat in serie met de retourleiding naar de warmtepomp.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 14.11.2022 - 16:57 Zo hoort het dus niet: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... en-van-dak

Let daar op als u zonnepanelen laat plaatsen. Veiligheid voor alles dus geen ladder met een PV-paneel op je nek nemen.
Staat nergens in het artikel. Wel dat hij van het dak viel. Niet iets in zijn schoenen schuiven... 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Henielma schreef: 14.11.2022 - 21:31
Gouwe schreef: 13.11.2022 - 18:56 26 dB(A gewogen) hoor je niet en 30 bijna niet. Beide vallen sowieso weg tegen het gezinsgeluid hier in huis.
Een nadeel van een T33 radiator is de waterinhoud. Het duurt dus heel lang en kost meer energie voordat dat volume is opgewarmd en er sprake is van warmteafgifte. De LT radiator zoals ik aangaf werkt al vanaf een aanvoer van 28 graden. Ik ben dus wel benieuwd waarom meer waterinhoud een voordeel is voor een warmtepomp?
Voor je installatie heb je een bepaalde minimum waterinhoud nodig zodat een automatische ontdooicyclus van de warmtepomp volledig uitgevoerd kan worden. Wanneer je vloerverwarming hebt dan heb je meestal voldoende warmtebuffer maar bij alleen radiatoren kan dat zeker te weinig zijn. Het minimum aantal liter waterinhoud van je installatie staat waarschijnlijk vermeld in de installatiehandleiding. Te weinig waterinhoud van de installatie kan je ook oplossen met een buffervat in serie met de retourleiding naar de warmtepomp.
Check.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Urbexpeditie schreef: 14.11.2022 - 22:16
Msuidgeest schreef: 14.11.2022 - 16:57 Zo hoort het dus niet: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... en-van-dak

Let daar op als u zonnepanelen laat plaatsen. Veiligheid voor alles dus geen ladder met een PV-paneel op je nek nemen.
Staat nergens in het artikel. Wel dat hij van het dak viel. Niet iets in zijn schoenen schuiven... 👍🏻
Waar zie jij de valbeveiliging? Of de lift om de panelen mee naar boven te tillen?

Ik werk onder andere in deze branche en weet inmiddels wel wat en waarom er ongelukken gebeuren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zucht....
Lezen en eigen interpretatie 👍🏻

Dat noemen wij hier "De feiten verdraaien"
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik zie wel dat de hele dakgoot weg is, misschien dat de hele dakrandbeveiliging mee naar beneden is gekomen? De arbeidsinspectie zal denk ik wel een onderzoek instellen.

Wij hebben de installateur gisteren gehad voor een adviesgesprek. Hij gaat een aanbieding maken voor 14 panelen en een Daikin lucht/water warmtepomp installatie. Ben benieuwd……
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Emmevi schreef: 15.11.2022 - 18:36 Ik zie wel dat de hele dakgoot weg is, misschien dat de hele dakrandbeveiliging mee naar beneden is gekomen? De arbeidsinspectie zal denk ik wel een onderzoek instellen.

Wij hebben de installateur gisteren gehad voor een adviesgesprek. Hij gaat een aanbieding maken voor 14 panelen en een Daikin lucht/water warmtepomp installatie. Ben benieuwd……
Dat zou heel goed kunnen.
Als je de foto inzoomt dan zie je de valconstructie ook beneden op de grond liggen. Deel ervan hangt nog in de lucht net boven het kozijn.

(Dat is wat anders dan dat men (eerder) domweg een mening geeft en het invult wat er gebeurd is)

Het is al tragiskt genoeg voor het slachtoffer.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 15.11.2022 - 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die dakrandbeveiliging is vaak een wassen neus. Slapste deel van een huis is de dakgootconstructie en daar ga je dan met een soort hefboom een heel hekwerk aan hangen wat de schoklast van een vallend persoon op moet vangen. Dat werkt alleen in sprookjes.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Jelmer de Jong schreef: 15.11.2022 - 19:07 Die dakrandbeveiliging is vaak een wassen neus. Slapste deel van een huis is de dakgootconstructie en daar ga je dan met een soort hefboom een heel hekwerk aan hangen wat de schoklast van een vallend persoon op moet vangen. Dat werkt alleen in sprookjes.
Klopt. Ben geregeld voor mijn werk betrokken geweest met dergelijke onderzoeken.
Het beste is ouderwets steiger bouwen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Precies en dat is niet hier gedaan.

Ik heb nog foto's van een zonnepanelenboer die bij onze achterburen aan het werk waren. Iets met gympies, geen valbeveiliging, ladder op met een zonnepaneel. Zeg het maar.

Natuurlijk is het erg genoeg maar veiligheid voor alles. Dit kan veeeel veiliger als je een steiger opbouwt en spullen vervoert met een lift. Maar ook hier zie ik dat niet gedaan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mooi verhaal Mark. Not!

Ik ga er verder niet meer op reageren.
(terug naar het topic)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inmiddels ben ik mij alvast een beetje aan 't oriënteren hoe de aankomende warmtepomp te plaatsen. Op advies van diverse kanten, ook hier, toch maar buiten achter het huis en niet op de garage. Maar er moet dan wel een betonnen voet komen om dat zware ding op te plaatsen.

Ik heb nog een aantal dikke stoeptegels van 60 bij 60 bij 5 cm maar die wil ik eerst op nat beton plaatsen: zo komen ze een beetje goed vast te zitten en daarop zou dan 3 stuks "rails" moeten komen voor de voetjes van de warmtepomp. Later komt er nog een tafel overheen om wat planten op te zetten. Zo staat de warmtepomp niet direct in de regen en kan ik volgens Daikin ook zorgen voor een beetje windgeleiding.

Model wat ik besteld heb: EDLA09D3W1 + BUH.

Prijs is niet actueel. https://www.wasco.nl/artikel/daikin-alt ... nt/7865534
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Msuidgeest schreef: 16.11.2022 - 21:12 Op advies van diverse kanten, ook hier, toch maar buiten achter het huis en niet op de garage.
Wat is de reden voor achter het huis ipv op de garage? Bij ons is het in eerste instantie de bedoeling om hem aan de achterzijde vh huis op het platdak van de bijkeuken te plaatsen (flink aantal meters tot de erfgrens om eventuele reflectie van geluid te voorkomen)
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zoiets Mark?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Machinekamer in aanbouw, best nog complex zo’n aardwarmtepomp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Emmevi, de warmtepomp weegt 145 kg. Daar zou het dak wel tegen kunnen maar dat dak is niet veel meer dan balken op 60 cm met daaroverheen splinterhout met bitumen. Ergens voelt dat niet stevig en ik las hier iets over resonantie van hout. Daar had ik nog niet over nagedacht dus een stevige ondergrond is dan wel wenselijk.
Vervolgens kan ik achter de garage direct het huis in met de leidingen, weliswaar zeer waarschijnlijk door de kruipruimte terwijl boven op de garage toch een kleine 3 meter buiten tegen de gevel omhoog moet naar de plaats van de cv-ketel binnen op zolder om daar op de bestaande leidingen aan te sluiten.

@DB200, dit ziet er met die steiger veiliger uit dan dat ongeval waar ik eerder aan refereerde.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Oke, stevigheid van het platdak is rekenschap mee gehouden, eventuele resonantie zal ik in vervolggesprek eens ter sprake brengen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

145 kg op een dak? Da's geen kattepis, daken worden uitgerekend op een variabele belasting (dus wat je er op kunt zetten) van 50 kg/m2. Ik denk niet dat die pomp 3 m2 is....
Nu kun je plaatselijk best wel wat meer neer zetten maar met zulk soort gewichten zou ik toch echt uit kijken. Uiteindelijk valt er zo nu en dan wel eens wat regen, bladeren (verstoppen de afvoer) of sneeuw op dat dak en dat valt ook onder die 50 kg/m2.
Sowieso zou ik hem dan op een paar balken zetten om het gewicht flink te spreiden.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”