Adaptive van de ACC uitzetten

AvdH
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.11.2022 - 08:53

Goedemorgen, sinds een paar weken in het bezit van een mooie C40, op wat kleine punten na een goed rijdende auto.
nu zou ik alleen graag de Adaptive van de Adaptive Cruise Control uit willen zetten.
Weet een van jullie of deze optie beschikbaar komt op de C40?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3416
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ben wel benieuwd naar waarom je het zou willen en of je weet dat je de volgafstand ook kan aanpassen?
Ik vond het eerst ook "vervelend" maar ben er aan gaan wennen en vind het nu een prettige veiligheid verhogende voorziening.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
AvdH
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.11.2022 - 08:53

Rijdend op de A1 richting Amsterdam, 6 banen breed, ik rij op de tweede baan. 105 km/u op de ACC.
Vanaf het pompstation komt een auto ook de snelweg op en deze kruist mijn baan op weg naar de 3e rijbaan.
Deze auto rijd dezelfde snelheid, zo niet sneller.

De ACC reageert door hard te remmen tot 85km/u waardoor de auto achter mij bijna op mijn auto klapt.
Vervolgens (omdat de baan inmiddels weer vrij is) weer veel te versnellen, en weer hard af te remmen omdat deze te veel versnelt heeft

Door dit onvoorspelbare gedrag ben ik het vertrouwen in de ACC helemaal kwijt, en zou de adaptieve graag willen kunnen uitschakelen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3416
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

AvdH schreef: 23.11.2022 - 12:01 Rijdend op de A1 richting Amsterdam, 6 banen breed, ik rij op de tweede baan. 105 km/u op de ACC.
Vanaf het pompstation komt een auto ook de snelweg op en deze kruist mijn baan op weg naar de 3e rijbaan.
Deze auto rijd dezelfde snelheid, zo niet sneller.

De ACC reageert door hard te remmen tot 85km/u waardoor de auto achter mij bijna op mijn auto klapt.
Vervolgens (omdat de baan inmiddels weer vrij is) weer veel te versnellen, en weer hard af te remmen omdat deze te veel versnelt heeft

Door dit onvoorspelbare gedrag ben ik het vertrouwen in de ACC helemaal kwijt, en zou de adaptieve graag willen kunnen uitschakelen.
Helder verhaal. Heb je al gekeken naar de instelling van de volgafstand?
Mogelijk staat deze bij jou op zijn verst. Ik heb hem op 1 streepje staan op de snelweg en dat maakt dat de ACC een stuk rustiger reageert.
Hoe je e.e.a. in moet stellen en of je überhaupt ACC definitief kunt uitschakelen weet ik niet, heb geen AOS in mijn auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 18677
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met het sensus in de V90 kun je in het scherm CC aan tikken waardoor het actieve niet meer actief is, je hebt dan gewoon CC.
Wellicht dat het met de nieuwere versies niet meer kan omdat ACC volgens Volvo wel heel veilig is maar met heel veel verkeer dus toch niet zo veilig.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 23193
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij onze XC40Recharge My 23 is het aleen nog ACC, is niet meer om te zetten naar CC.
Tijdelijk CbV XC40 Recharge Ultimate 2022
In bestelling: XC60 T6 Recharge Ultimate my 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
C70 Cabriolet 2.0T Rica Stage 1 2004
240 Turbo 1981
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 18677
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja dan ben je klaar...afstand op minimaal is dan het advies.
Overigens zijn dit wel grote dingen, hoezo kun je niet meer switchen naar gewone Crusie Control?
Hier in het noorden is acc prima bruikbaar maar kan mij voorstellen dat het niet overal het geval is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3416
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gaat voor mij in het Westen ook prima hoor. Voor mij was het in het begin ook wennen en je kunt nog steeds zelf met het voetje het gedrag van de ACC overrulen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 7171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Heeft dat systeem geen eigen zekering? Zo ja, er uit met dat ding en hopen dat CC en ACC nog gescheiden zijn.
Ik vind het ook bijzonder zenuwachtige systemen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sunnyfunny
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Met het nieuwe systeem inderdaad alleen adaptive Cruise control of speed limit waarbij de snelheid automatisch aangepast kan worden op de verkeersbordherkenning....
Geen normale CC, helaas, kwam ik deze week ook achter, toch een gemis. De Automatische stuurhulp heb ik opgegeven, die blijft uit, wellicht een keer in een ellen lange file weer aanzetten. Of er moet een weer een shortcut via de stuurbediening komen. Ook het symbool voor aan of uit mag weer terug naar groen voor mij, dat valt meer op (vorige week in de regen geen stuurhulp door het zicht, maar die indicatie is heel summier, vandaar het besluit het even te laten voor wat het is)
De adaptive cruise control op 1 streepje gaat al snel vertragen, bijvoorbeeld als je een voorganger nadert. Uiteindelijk kan je door een beetje gas bij te geven het een en ander ondervangen. Met een normale CC moet je toch ook vaak een beetje "spelen" in druk verkeer.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 7171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

sunnyfunny schreef: 23.11.2022 - 23:27Met een normale CC moet je toch ook vaak een beetje "spelen" in druk verkeer.
Dat is waar, maar dat kan ik met die 2 sensoren boven mijn neus beter dan de ACC computer met al die camera's en radar. Erg subtiel vind ik dat nou niet bepaald, en 10 auto's vooruit kijken doet 'ie ook niet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3065
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het in de C40 uit wilt. Rijdt zelf XC40 en de ACC is echt r*k vergeleken bij eerdere Volvo's (Dit is de 5e met ACC). Onder oude software versies ging het nog wel, maar nu gebeurd het zo vaak dat de auto begint te remmen voor de auto in de baan naast je dat het niet meer leuk is (vooral op onverlichte snelwegen).

De beste stand op 100km is twee streepjes en op 130 één anders reageert de auto heel bruusk wanneer een andere auto in het detectiebereik komt.

De enige andere optie is idd de instelling naar speed-limiter. Het is allemaal software, dus daar is zonder met de hand bits te gaan flippen niets aan te veranderen.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ik ben juist wel tevreden over de ACC op mijn XC40. Je moet niet vergeten dat het een hulpsysteem is. Je moet gewoon zelf blijven opletten en de automatische systemen corrigeren waar nodig. Ik heb zelf mijn rechtervoet altijd lichtjes op het gaspedaal staan, zodat ik onterechte ingrepen van de ACC meteen kan opvangen.

Remmen voor een auto in de andere baan lijkt mij meer een functie van Collision Avoidance dan van ACC. Ik merk dat de auto remt als een auto of vrachtwagen wat naar links zwerft als ik aan het inhalen ben.
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
Volvo XC40 P8 MY21

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 18677
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lancer schreef: 24.11.2022 - 07:55 Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het in de C40 uit wilt. Rijdt zelf XC40 en de ACC is echt r*k vergeleken bij eerdere Volvo's (Dit is de 5e met ACC). Onder oude software versies ging het nog wel, maar nu gebeurd het zo vaak dat de auto begint te remmen voor de auto in de baan naast je dat het niet meer leuk is (vooral op onverlichte snelwegen).

De beste stand op 100km is twee streepjes en op 130 één anders reageert de auto heel bruusk wanneer een andere auto in het detectiebereik komt.

De enige andere optie is idd de instelling naar speed-limiter. Het is allemaal software, dus daar is zonder met de hand bits te gaan flippen niets aan te veranderen.
Die 2 streepjes PA heb ik altijd op de snelweg, ook in Dld waar ik doorgaans iets harder rijd PA niet kan gebruiken maar ACC wel.
Binnendoor wel altijd volle bak afstand zeker in het donker waar ik adaptief grootlicht aan heb, mensen voor mij reageren niet heel goed op het felle led dimlicht en merk dat afstand houden het beste werkt.
Heel bijzonder dat het niet meer kan om over te schakelen op CC.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Emmevi
3rd Gear member
Berichten: 439
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Dus als ik het goed begrijp dan zet een aantal van jullie de ACC/PA bij hogere snelheid zo dat je juist dichter op de bumper van de voorligger zit?
Mij is altijd geleerd dat je bij een hogere snelheid juist meer afstand moet houden. Je wordt zo als bestuurder toch wel heel afhankelijk van software wat blijkbaar al niet geweldig werkt omdat er “work arounds” bedacht moeten worden.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
6th Gear member
Berichten: 4123
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid West

Ik ga dat eens uitproberen met 2 streepjes bij 100 km/u. ik heb altijd 4-5 streepjes, en heb inderdaad het gevoel dat de ACC overgevoelig reageert op een auto voor me, die links of rechts af wil slaan. En PA gebruik in werkelijk nooit, net als Lane Keep Assist, en S/S.
Volvo XC T2 Business Pro automaat.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 18677
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Emmevi schreef: 24.11.2022 - 10:15 Dus als ik het goed begrijp dan zet een aantal van jullie de ACC/PA bij hogere snelheid zo dat je juist dichter op de bumper van de voorligger zit?
Mij is altijd geleerd dat je bij een hogere snelheid juist meer afstand moet houden. Je wordt zo als bestuurder toch wel heel afhankelijk van software wat blijkbaar al niet geweldig werkt omdat er “work arounds” bedacht moeten worden.
Geheel juist, bij 2 streepjes remt hij niet als een malle op 150meter achter het object wat hij ziet maar loopt er rustig op toe.
Neemt bij 50 meter rustig snelheid terug en gaat dan volgen op 20 tot 30 meter, wat ik vaak doe als het dan druk word op links is nog een streep extra afstand, zodoende hebben druktemakers achter mij voldoende tijd om te reageren wanneer ze op de telefoon zitten en mocht het verkeerd gaan zit ik niet in de sandwich.
Wanneer er veel drukte makers zijn zorg ik gewoon dat ik er helemaal niet tussen zit.
Op 80 wegen met 84 op de acc heb ik wel volle bak omdat hij dan goed afstand houd, tijdig remt en eigenlijk heel soepel met het verkeer mee gaat, net als op 100 wegen door de provincie, zoek dan vaak een vrachtwagen op en ga daar met maximum afstand achter zitten..
Het is geen harde waarheid, je kunt gewoon met het systeem spelen, ik gebruik het altijd en overal, zelfs in de stad.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 3670
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

De afstand die ACC houdt is ook adaptief : ongeacht het aantal ingestelde streepjes, zal naarmate de snelheid toeneemt, ook de volgafstand toenemen. Daarom dat op de autostrade één streepje het prettigst is. Wat ik ook wel eens doe op de autostrade is de drive selector op Eco zetten, dat geeft een wat rustiger rijgedrag omdat de ACC dan wat bedaagder reageert (werkt enkel prettig wanneer het niet te druk is, en het optrekken na vertragen gaat ook wat slomer).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3416
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik hem me ooit bij de V60 D6 door de docent van Pro Drive laten vertellen dat elk streepje gelijk is aan 5 seconden.
En een goede tip (weet niet of dat bij AOS ook zo is): binnen in de rand van je snelheidsmeter wordt de snelheid van je voorligger weergegeven (teruglopende balk). Is dat verschil heel groot dan kun je daar dus op anticiperen door eerder naar links te gaan of zelf even met het voetje bij te gassen...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
6th Gear member
Berichten: 4693
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 24.11.2022 - 15:44 Ik hem me ooit bij de V60 D6 door de docent van Pro Drive laten vertellen dat elk streepje gelijk is aan 5 seconden.
En een goede tip (weet niet of dat bij AOS ook zo is): binnen in de rand van je snelheidsmeter wordt de snelheid van je voorligger weergegeven (teruglopende balk). Is dat verschil heel groot dan kun je daar dus op anticiperen door eerder naar links te gaan of zelf even met het voetje bij te gassen...
5 seconden per streepje kan niet waar zijn dan zou je er altijd heeeeel ver achter tijden ongeveer een seconde per streepje kan ik geloven
Plaats reactie

Terug naar “C40”