Hardnekkige trilling V50 D5

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

Beste allemaal,

Al een tijdje probeer ik een hardnekkige trilling te achterhalen. Mijn V50 D5 (D5244T8) Geartronic met inmiddels ruim 330.000 km op de teller heeft last van een trilling, die vooral tot uiting komt rond de 100 a 110 km/u.

De trilling is voelbaar in het stuur, maar ook door de hele auto. De bijrijdersstoel schud bijvoorbeeld (licht) zichtbaar en ook via de zitting is de trilling voelbaar. De trilling is voelbaar tussen de 80 en 140 km/h, maar is het meest opvallend rond de 100 à 110 km/u. De trilling lijkt echt snelheidsafhankelijk en niet zozeer afhankelijk van een toerental. De intensiteit verandert niet als bij 100 km/h in de 3e, 4e of 5e versnelling gereden wordt.

Stapsgewijs wat zaken waar ik, of de garage, al naar gekeken heeft:
- Recent zijn de draagarmen/stabilisatorstangen en bussen van de achterzijde vervangen.
- Rondom zijn de banden gebalanceerd.
- Trilling was ook aanwezig bij de 16" winterset, maar wel minder (hogere wang, zachter rubber?)
- Banden meerdere malen opnieuw op moment
- Schokbrekers en toplagers achter zijn rond de 250.000 km vervangen
- Schokbrekers voor zijn rond de 300.000 vervangen, veren (i.v.m. gebroken veer) en veerpootlagers rond de 325.000 km. Alles behoorlijk fris dus.
- Auto is voor en achter perfect uitgelijnd
- Remschijven/blokken allemaal goed/vernieuwd, niet schuin afgesleten, geen vastzittende zuigers, alles goed schoon en pennen in het vet etc.
- Stelschroef handrem iets losser gezet (had het idee dat een van de remmen achter heel licht aanliep), de trilling van achter (zichtbaar in de bijrijdersstoel) lijkt nu wat minder
- Wiellagers zijn volgens de garage goed
- Versnellingsbaksteun en motorsteun aan de distributie zijde zijn vervangen (alleen de kantelsteun t.h.v. de multiriemen niet, die lijkt op het zicht goed te zijn)
- Voorzijde is alles nagelopen door de garage. Geen voelbare speling op draagarmen (rond de 220.000 km vernieuwd), stuurkogels, fuseekogels (recent vernieuwd) etc.
- Aandrijfassen bewegen alleen "links-rechts" (in- en uitschuiven bij de homokineet), geen axiale speling voelbaar. Ook geen last van "klik/klak" geluiden bij wegrijden of lastwisselingen. De as aan de passagierszijde is een keer vervangen, maar het tussenlager niet,

Om de 30.000 km vervang ik alle filters, olie (0W30) etc. De Geartronic is als laatste rond de 270.000 km geflusht, heeft wel wat meer slip dan fabrieks-af en de lock-up werkt wat minder, maar verder geen schakelproblemen. De werking van de bak werking is al jaren onveranderd sinds aanschaf van de auto (bij 150.000 km).

Vandaag heb ik met Vida gekeken naar de verstuivers. De toerentallen tussen de cilinders liggen dicht bij elkaar:
Cilinder 1: 763 rpm
Cilinder 2: 756 rpm
Cilinder 3: 764 rpm
Cilinder 4: 741 rpm
Cilinder 5: 752 rpm
Bij meerdere metingen veranderen de waardes maar minimaal ten opzichte van elkaar.

Bij de brandstofcorrectie zie ik, bij meerdere metingen een patroon dat verstuiver n.r 4 een heel andere waarde heeft dan de overige verstuivers. Die varieert tussen de 2,0 en 2,8 mg/cyc. Als ik echter de instructies van Vida lees, mag die correctie 4 mg/cyc zijn, alvorens een verstuiver direct als "slecht" bestempeld wordt.

Resultaat van één van de metingen:
Cilinder 1: -0,44 mg/cyc
Cilinder 2: -0,22 mg/cyc
Cilinder 3: -0,6 mg/cyc
Cilinder 4: 2,09 mg/cyc
Cilinder 5: -0,82 mg/cyc

Ik heb nog geen meting uitgevoerd van de retourhoeveelheid van de verstuivers. Is dit raadzaam? Zijn er kenners die op basis van bovenstaande meetwaardes al een uitspraak durven te doen over de verstuivers?

Roetfilter lijkt overigens niet vol te zitten en recent ook veel langere snelwegritten op constante snelheid gereden.

Op de cruise control lijkt er sporadisch een klein hikje te zijn, verder draait de motor soepel en krachtig. Auto stuurt en rijdt ook strak. Stangetje van de wervelklep ligt er toevallig weer eens af (actiepunt... zucht), maar ook met goed functionerende wervelklep was de trilling al aanwezig.

Ik ben benieuwd naar (en dankbaar voor) jullie reacties!
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Misschien een keer de banden laten trimmen om ze perfect rond te krijgen.

Een gewone garage kan dit niet, je moest daarvoor naar een specialist die zo'n apparaat heeft.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Toch die onderste motorsteun eens checken , die zakken in waardoor aandrijfas er scheef in komt te staan . Naafbouten goed vast ? Naaf zelf niet krom ?
Sport
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 28.04.2022 - 11:19
Contacteer:

Wielen laten balanceren terwijl deze onder de wagen blijven zitten.
De assen en dergelijke worden dan mee gebalanceerd?
v50 2.4i 2006
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

Dank voor jullie reacties!

Omdat de trillingen zich bij zowel de 17" zomerbanden als de 16" winterbanden voordoen, lijkt de band/velg combinatie geen invloed te hebben.

De naafbouten zijn op moment aangetrokken, nogmaals gecontroleerd en deze zijn niet hergebruikt. Bij het wisselen van de wielen besteed ik altijd zorg aan het reinigen van de naaf. Ik gebruik hiervoor vaak een zachte staalborstel op de boormachine (zo'n tolletje). Hetzelfde geldt voor de naafgaten van de velgen. De combinatie wordt dus altijd schoon gemonteerd. Achteraf bedenk ik me dat ook zo'n zachte borstel op de boormachine misschien zorgt voor een minder aansluitend naafgat van de velg, omdat de reiniging misschien wel te agressief is? Heeft iemand een tip hoe je de naaf zelf kan controleren op onbalans of dat deze krom is?

Bij de V50 D5 is de onderste steun een kantelsteun. Een foto van deze staat in de bijlage. Die lijkt mij geen invloed te hebben op het inzakken van het blok, of denk ik dan te kort door de bocht? De prijs van de motorsteunen viel me overigens vies tegen, ook after-market merken. Wat zijn die krengen duur! Voorheen had ik een S60 D5 met de vacuüm gestuurde motorsteunen, maar die van de V50 doen qua prijs niet onder. De kantelsteun wil ik dan ook niet direct (mogelijk onnodig) vervangen. De andere (dragende) steunen waren zichtbaar (na demontage) slechter.

Wielen balanceren onder de auto heb ik zeker over nagedacht. Voor mijn gevoel blijft het alleen een beetje een lapmiddel (de oorzaak wordt niet weggenomen) en het maakt een wielwissel wat lastiger. De wielen leg ik zo'n beetje om de 10.000 km van voor naar achter om cuppen etc. tegen te gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Omdat er enig verschil is tussen de winterwielen en de zomerwielen denk ik toch aan balanceerproblemen.
Dat wordt versterkt door de snelheid waarbij het euvel optreedt.

Leg het probleem eens voor bij een vestiging van van oudsher bekende bandenbedrijven zoals euromaster of profile.
Balanceerapparaten staan vaak afgesteld op een foutmarge van 5 of zelfs 10 gram. Dat kan naar 1 gram veranderd worden.

Laat de schokbrekers en de toplagers controleren.

Houd vol, het moet op te lossen zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

De update heeft even op zich laten wachten, maar ik ben er uit:

De laatste tijd hoorde ik ook vaak een aanlopend geluid, de eerste seconde bij het wegrijden/optrekken. Ook leek de achterzijde toch wat geremd te worden.

Vandaag heb ik aan de achterzijde de schijven en blokken losgehaald. Alles goed gereinigd en opnieuw gemonteerd met ATE remvet i.p.v. kopervet. De zuigers waren nog steeds schoon en gangbaar, maar…. De kabel van de handrem zat aan beide kanten door roest/vuil bijna vast. Om de stalen kabel zit een dunne beschermhuls, die op de uiteinden is gaan scheuren. Gecombineerd met vuil en roest, zorgde dat er voor dat de handrem heel licht aangetrokken werd ter hoogte van het veermechanisne op de klauwen zelf. Ook het draaiende gedeelte onder veer van de parkeerrem goed gereinigd en gangbaar gemaakt. Dat laatste zal het meeste verschil hebben gemaakt.

Na wat gerommel met de stelschroef onder de handrem zelf, leek het even minder te zijn, maar niet volledig weg. Achteraf goed verklaarbaar.

Al met al: nu weer een heerlijk rijdende D5 😊
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mooi dat het opgelost is, dat geeft voldoening.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”