Ik heb een tablet type TS 10 , 6 + 64 G in mijn Volvo XC-90 gekocht bij inbouwnavigatie.com in Spijkenisse en op hun aanraden laten inbouwen door hun inbouw station in Rotterdam Zuid vlak bij Tesla.
Ik ben inmiddels 9x terug geweest , 3 stuks module gehad ! altijd vriendelijk geholpen , maar met een sijsteem wat constant vastloopt bij opstarten , start je daarna weer op als de motor draait gaat het wel ALTIJD goed.
Omdat ik vroeger werkplaatchef APK keurmeester geweest ben wel enige kennis.
Ik ontdekte dat als ik contact aanzet , wacht tot de navi is opgestart en dan pas de motor start , de navi het altijd doet.
Start ik de motor , terwijl de navi aan het opstarten is gaat het fout en loopt deze vast.
Ik denk dat de PLUS van de Navi op een draad is aangesloten waarbij veel spanning wegvalt onder het starten, in ieder geval geen stabiele 12 V geeft tijden starten van de motor.
Herkent iemand deze situatie ? en heb je enig idee ? Ik wil vanmiddag met een spanningmeter eens meten wat er met die plus draad gebeurt tijden het starten.
krijg de indruk dat ik het zelf zal moeten oplossen omdat er vanaf de kant van de inbouwer te weinig kennis is.
korte vraag over een foute plusdraad.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
- Locatie: vlaardingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27605
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Valt bij dit model niet van alle plusdraden de spanning flink terug tijdens het starten?
Ze zullen wellicht de 12volt van de aansteker wel hebben gepakt, maar deze valt weg tijdens het starten.
Ze zullen wellicht de 12volt van de aansteker wel hebben gepakt, maar deze valt weg tijdens het starten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Wat Fred zegt, alle spanning zakt in elkaar bij deze modellen als je de motor start. Pas latere Volvo modellen hebben een tweede accu om dit te voorkomen.
Wat je kan doen is een kleine accu met diode er voor plaatsen mits de tablet tablet met drie draden is aangesloten.
+12V voeding
0 Massa
+12V schakeldraad
Als je geen schakeldraad hebt gaat de tablet door de tweede accu niet meer vanzelf uit. Ja, als de accu leeg is.
Mocht er geen schakeldraad tussen zitten en het ding zit hard op de 12V dan kan je iets met een diode en een elco doen. Dat zijn kleine accu's die bijvoorbeeld 5 seconde lang 12V/1A kunnen leveren. Zet je de motor uit, dan zijn ze na een paar seconde ook leeg en gaat de tablet alsnog uit.
Wat je kan doen is een kleine accu met diode er voor plaatsen mits de tablet tablet met drie draden is aangesloten.
+12V voeding
0 Massa
+12V schakeldraad
Als je geen schakeldraad hebt gaat de tablet door de tweede accu niet meer vanzelf uit. Ja, als de accu leeg is.
Mocht er geen schakeldraad tussen zitten en het ding zit hard op de 12V dan kan je iets met een diode en een elco doen. Dat zijn kleine accu's die bijvoorbeeld 5 seconde lang 12V/1A kunnen leveren. Zet je de motor uit, dan zijn ze na een paar seconde ook leeg en gaat de tablet alsnog uit.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5642
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Of je zet er een vertragingsrelais tussen. Maakt dan sowieso niet uit of de spanning inzakt. Relais komt pas op als de volledige 12Volt er op staat. Vertraging van één seconden instellen en je bent van het probleem af. Tablet start dan op na het starten van de auto.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
- Locatie: vlaardingen
Dat is een goeie ! dus de stroom gaat even van de aansteker af als je start, dat zou betekenen dat , onder het opstarten van de NAVI , de stroom even voor 2 sec. onderbreekt, en daarna weer komt, dat zou zeker voor storing en vastlopen kunnen zorgen.
Ik ga er mee aan de slag ! goeie tip !
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5642
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Je kan dan wel de plus aan een andere draad hangen, maar je hebt dan nog steeds hetzelfde euvel. Die zakken nl ook allemaal in...volvo xc90 010 schreef: ↑29.11.2022 - 19:29Dat is een goeie ! dus de stroom gaat even van de aansteker af als je start, dat zou betekenen dat , onder het opstarten van de NAVI , de stroom even voor 2 sec. onderbreekt, en daarna weer komt, dat zou zeker voor storing en vastlopen kunnen zorgen.
Ik ga er mee aan de slag ! goeie tip !
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
- Locatie: vlaardingen
Ik zou dan een PLUS draad moeten pakken VOOR het contactslot, die niet uitgaat bij starten. Mijn accu is net nieuw en van het type GEL , ik kan me niet voorstellen dat de spanning erg zakt. Ik ga een spanningsdraad trekken van voor het contact , ik denk dat ik er dan wel ben.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5642
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Waarom denk je dat ze bij de latere serie een tweede accu hadden toegevoegd....? (zie opmerking van Jelmer)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 4th Gear member
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Met een condensator en een diode moet je al een eind komen lijkt mij.
https://ecomodder.com/forum/showthread. ... 36825.html
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1938786
https://ecomodder.com/forum/showthread. ... 36825.html
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1938786
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Er zijn zat aansluitingen / draden die niet wegvallen bij het starten of hooguit tot ± 10,6 volt.
Anders wordt het erg lastig om de motor aan te laten slaan.
Meten is weten.
Eric
Eric
Anders wordt het erg lastig om de motor aan te laten slaan.
Meten is weten.
Eric
Eric
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27605
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Verlichting, radio, climate control, sigarettenaansteker vallen allemaal weg tijdens het starten.
Om je tablet nu op de brandstofpomp of startmotor mee te laten liften wordt ook zo wat.
Om je tablet nu op de brandstofpomp of startmotor mee te laten liften wordt ook zo wat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
- Locatie: vlaardingen
beste nede forum leden
ik ben er bijna uit !
het verhaal dat de spanning te veel zakt onder het starten gaat niet op voor mijn XC-90 , ik heb een splinternieuwe GEL droge plaat Accu van Bosch van 90 AH
onder het starten hou ik nog een respectabele 11,3 volt over , dat moet genoeg zijn om een tablet op te starten.
Wat is het punt ; de tablet staat verbonden aan een vaste PLUS , dat is de PLUS die ook de oude radio gebruikt.
de tablet krijgt commando om AAN te gaan middels de vaak ORANJE draad waar alleen stroom op staat als het contact AAN staat.
wat gebeurt er als ik s morgens de XC90 start ......................
het contact gaat AAN ( de tablet start op ) de startmotor draaid ( de stroom gaan van de tablet af ! ) de motor slaat aan ( de tablet krijgt weer opnieuw stroom terwijl nog lang niet klaar met opstarten , en krijgt weer start opdracht )
vervolgens loopt de Tablet vast vanwege stroomonderbreking tijdens het starten van de motor omdat er dan een stroomonderbreking is.
Ik snap dat Volvo deze stand heeft gemaakt want ook de koplampen gaan uit tijdens de start en even later weer aan , dat was in 2005 geen probleem , heden Xenon in mijn koplampen die ook moeten opstarten , lijkt me ook niet ideaal.
Je schakeld alle stroomverbruikers uit om de max. spanning op de startmotor te hebben tijdens de start.
Maar wat is nu de ECHTE oplossing ?
Zitten er op het contact ook aansluitingen die constant spanning geven ook al start je de motor ?
Wat is het toch ideaal middels dit forum hulp te kunnen vragen !
Ik laat weten als alles is opgelost
Gr. Rob
ik ben er bijna uit !
het verhaal dat de spanning te veel zakt onder het starten gaat niet op voor mijn XC-90 , ik heb een splinternieuwe GEL droge plaat Accu van Bosch van 90 AH
onder het starten hou ik nog een respectabele 11,3 volt over , dat moet genoeg zijn om een tablet op te starten.
Wat is het punt ; de tablet staat verbonden aan een vaste PLUS , dat is de PLUS die ook de oude radio gebruikt.
de tablet krijgt commando om AAN te gaan middels de vaak ORANJE draad waar alleen stroom op staat als het contact AAN staat.
wat gebeurt er als ik s morgens de XC90 start ......................
het contact gaat AAN ( de tablet start op ) de startmotor draaid ( de stroom gaan van de tablet af ! ) de motor slaat aan ( de tablet krijgt weer opnieuw stroom terwijl nog lang niet klaar met opstarten , en krijgt weer start opdracht )
vervolgens loopt de Tablet vast vanwege stroomonderbreking tijdens het starten van de motor omdat er dan een stroomonderbreking is.
Ik snap dat Volvo deze stand heeft gemaakt want ook de koplampen gaan uit tijdens de start en even later weer aan , dat was in 2005 geen probleem , heden Xenon in mijn koplampen die ook moeten opstarten , lijkt me ook niet ideaal.
Je schakeld alle stroomverbruikers uit om de max. spanning op de startmotor te hebben tijdens de start.
Maar wat is nu de ECHTE oplossing ?
Zitten er op het contact ook aansluitingen die constant spanning geven ook al start je de motor ?
Wat is het toch ideaal middels dit forum hulp te kunnen vragen !
Ik laat weten als alles is opgelost
Gr. Rob
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Hoi Rob,
Als electronicus heb ik even zitten denken.
Je kunt een tijdrelais zetten parallel aan de continue plus draad en dat relais laten sturen vanuit de geschakelde plus, en de uitgang van dat relais naar de geschakelde plus ingang van je tablet knopen.
Dat moet een relais zijn, wat gelijk opkomt, maar een paar seconden nodig heeft om af te vallen (lees verbreken). Iets van tien seconden zou al voldoende zijn.
Dit is wat bij mij zo even op komt, als gemakkelijkste oplossing.
Ik ga even op zoek naar het juiste relais.
Edit:
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.genius-electrics.nl/winkel/ ... nstelbaar/
Als electronicus heb ik even zitten denken.
Je kunt een tijdrelais zetten parallel aan de continue plus draad en dat relais laten sturen vanuit de geschakelde plus, en de uitgang van dat relais naar de geschakelde plus ingang van je tablet knopen.
Dat moet een relais zijn, wat gelijk opkomt, maar een paar seconden nodig heeft om af te vallen (lees verbreken). Iets van tien seconden zou al voldoende zijn.
Dit is wat bij mij zo even op komt, als gemakkelijkste oplossing.
Ik ga even op zoek naar het juiste relais.
Edit:
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.genius-electrics.nl/winkel/ ... nstelbaar/
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5642
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat is wat ik eerder al schreefRinootje schreef: ↑01.12.2022 - 13:22 Hoi Rob,
Als electronicus heb ik even zitten denken.
Je kunt een tijdrelais zetten parallel aan de continue plus draad en dat relais laten sturen vanuit de geschakelde plus, en de uitgang van dat relais naar de geschakelde plus ingang van je tablet knopen.
Dat moet een relais zijn, wat gelijk opkomt, maar een paar seconden nodig heeft om af te vallen (lees verbreken). Iets van tien seconden zou al voldoende zijn.
Dit is wat bij mij zo even op komt, als gemakkelijkste oplossing.
Ik ga even op zoek naar het juiste relais.
Edit:
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.genius-electrics.nl/winkel/ ... nstelbaar/
Urbexpeditie schreef: ↑29.11.2022 - 18:14 Of je zet er een vertragingsrelais tussen. Maakt dan sowieso niet uit of de spanning inzakt. Relais komt pas op als de volledige 12Volt er op staat. Vertraging van één seconden instellen en je bent van het probleem af. Tablet start dan op na het starten van de auto.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5642
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Zal je uit de droom helpen:volvo xc90 010 schreef: ↑01.12.2022 - 13:01 beste nede forum leden
ik ben er bijna uit !
het verhaal dat de spanning te veel zakt onder het starten gaat niet op voor mijn XC-90 , ik heb een splinternieuwe GEL droge plaat Accu van Bosch van 90 AH
Maakt geen fluit uit. De startstroom zakt. Dat is wat anders dan de startspanning!
Niet de boel door elkaar halen.
Tijdens het starten wordt er te veel stroom getrokken uit de bron. Dan maakt het ook niet uit of je voor of na het contact een vaste + pakt.
Enige wat je er tegen kan doen is het tablet of vertraagd opstarten middels relais (zie eerdere opmerkingen van Rinootje en mij) of zoals Jelmer opmerkt, een tweede accu er achter zetten met een sper. Maar dat is best een dure oplossing.
Dit laatste heeft Volvo bij de latere versies XC90 als oplossing gebruikt. En niet een draadje VOOR het contact
Zal je uitleggen waarom: De startmotor staat direct geschakeld aan de accu (startrelais) . Zodra je gaat starten heeft de startmotor een directe verbinding met de accu en trekt (bijna) alle stroom weg welk beschikbaar is. Alles wat inrelevant is, zoals verlichting, radio enz, krijgt hierdoor geen stroom (Ampere) De spanning (Volt) zal misschien ietsjes zakken, maar dat is zo weinig dat het geen invloed heeft.
De startstroom wat een accu in piek kan leveren is niet voor niets zo hoog. (Een accu van 90 Amp/uur kan een koudstart vermogen van 800 Amp geven)
Wat Rinootje terecht opmerkt:
Een vertraging middels een relais is het meest effectief.
Omdat een relais nagenoeg geen stroom verbruikt en voldoende spanning krijgt, komt het relais op, vertraagt het opstarten van de tablet door de voeding te onderbreken. Na enkele seconden valt het relais af en krijgt het tablet de benodigde voeding.
Het relais blijft wel werken tijdens het starten van de auto omdat het spoeltje (intern) zo weinig stroom verbruikt.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Startmotor staat altijd direct aan de accu, het startrelais wordt aangestuurd door je contactslot bij starten.
Startstroom valt best mee, vaak zat gemeten en ligt tussen de 150A tot 250A, afhankelijk van type motor (benzine of diesel)
Het opgang brengen van de motor kost het meest maar zodra de motor ronddraait zakt het in.
Startspanning zakt naar ±10,3 volt bij een goede accu.
Accu in ruste is ongeveer 12,6 volt.
Eric
Startstroom valt best mee, vaak zat gemeten en ligt tussen de 150A tot 250A, afhankelijk van type motor (benzine of diesel)
Het opgang brengen van de motor kost het meest maar zodra de motor ronddraait zakt het in.
Startspanning zakt naar ±10,3 volt bij een goede accu.
Accu in ruste is ongeveer 12,6 volt.
Eric