Trillen vanuit de achteras

Plaats reactie
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Omdat mijn auto maar blijft trillen ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak, maar ik kom maar niet verder. Dealer heeft meermaals, waarbij de laatste keer met de Hunter roadforce gebalanceerd, maar toch blijft de auto bij specifieke snelheden en zomerbanden trillen.

Vandaag bij het wisselen van de banden naar de winterset de proef op de som genomen. Eerst alleen linksachter gewisseld en een rondje gereden. Resultaat, trilling is weg. Toen ook rechtsachter naar winter gewisseld, rondje rijden trilling is weg (klinkt logisch want op de winterset trilde hij sowieso niet). Toen toch nog even weer links de zomerband erop, en ook dan is de trilling weg, dat is dan weer niet logisch. Dus mijn conclusie is nu bij twee zomerbanden achter trilt de auto vanaf een kilometer of 47 tot een kilometer 80/85. Maar is een van die banden eraf dan doen hij dat niet meer.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Wat me wel opviel bij het opruimen van de zomerbanden naar de schuur, als ik heel rustig een zetje geef om ze vooruit te rollen begint hij al snel te wiebelen van links naar rechts. Verder zijn mijn winterbanden dezelfde inch, maar 2cm smaller dan de zomerbanden, welke Pirelli Cinturato P7 betreffen.
Ander ding wat me opviel, ik had de handrem in bij de eerste wissel er niet direct op staan en toen viel me op dat het lijkt alsof de remmen heel licht aanlopen, want ik kon het wiel niet geheel vrij ronddraaien. (het zit niet vast, maar volledig los was het ook niet)
V60 d3 gt r-design (facelift)
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Klinkt net of er een bout niet goed vastzat. Eerst wel toen niet erna ook niet zet me aan denken dat er vermoedelijk speling op de bouten zat
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Dat denk ik niet, want met het balanceren zijn natuurlijk alle wielen volledig losgeweest en weer vastgezet (inmiddels dus twee keer gebalanceerd en de wielen van voor naar achter ook al gewisseld): ik zit er haast aan te denken om twee nieuwe banden op de achteras te zetten maar dan ben je zo 250 verder terwijl er nog ruim profiel op zit.
V60 d3 gt r-design (facelift)
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik denk dat je gecupte banden hebt..
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Dat bleek dus inderdaad het geval (cuppen), maar wel alle vier de banden naar de galemiezen: inmiddels zitten er conti premiumcontact 7 banden op , maar de wagen blijft trillen: is er iemand die ervaring heeft met Camberbouten: bij uitlijnen kwam naar voren dat camber maar net binnen de grenzen was; ik wil de wielen wat ‘rechter’ zetten, zeker de achterbanden staan echt best wel op ‘negatief camber’ wat ook met het blote oog zichtbaar lijkt? Ik overweeg Camberbouten te (laten) plaatsen, als ik de instructies op internet zie ziet het er niet ingewikkeld uit, maar ben benieuwd of iemand ze al heeft toegepast (mijn auto heeft rdesign onderstel)
V60 d3 gt r-design (facelift)
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Ik zou liever eerst uitzoeken waarom de uitlijnwaarden zo tegen de grens aan zitten. Mijn eerste gedachte gaat dan uit naar eventuele schade uit het verleden.
Volgens mij moet een auto altijd prima naar zowel + als - uit te lijnen zijn, ofwel fabrieksaf zou de waarde (bij benadering) in het midden moeten zitten.

Zijn de velgen goed gecontroleerd of deze zuiver rond zijn? Dus zowel speling links-rechts als ook controle op een hoogteslag?

Ik heb in het verleden, onder een S60 uit 2000 ook Continentals er onder gehad en was er niet echt blij mee. Grip vond ik tegenvallen alsook de hoeveelheid geluid van die banden (Premium contact 5 als ik me goed herinner). Ikzelf rijdt nu met Michelin Pilot Sport 5 rondom en kan deze van harte aanbevelen. Super grip, stil en super grip, of had ik dat al genoemd? 😎
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Schades weet ik haast zeker dat het niet is: auto is van een ander forumlid geweest: hij gaf aan geen schades te hebben gehad (auto wel via dealer gekocht, per toeval oud eigenaar opgesnort): velgen zijn rond, winterbanden lijken ook wat te cuppen maar wel in mindere mate (smaller en minder kilometers): ik zoek het dus toch in de ophanging/uitlijning… inmiddels wel 180k gelopen, dus inloop olie er binnenkort ook maar eens uit 🙄
V60 d3 gt r-design (facelift)
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Misschien is je velg krom heb ik ook eens gehad. Probeer anders je velg van achteras op je vooras eens
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”