Donderdag zijn de winterbanden weer onder mijn XC40P8 (2020) gezet.
Wat opviel, was dat de achterbanden sneller slijten dan de voorbanden. Zowel bij de winterbanden als de zomerbanden.
Een echte verklaring kon de monteur mij ook niet geven.
Zou de elektromotor voor alleen bijspringen als er veel vermogen gevraagd wordt? Of als de achterwielen geen grip hebben?
Daarnaast vroeg de monteur mij of ik altijd met one-pedal drive reed. En dat doe ik.
De remschijven voor waren al behoorlijk aangeroest. Hij adviseerde mij om een poos one-pedal drive niet te gebruiken, omdat dan de voorste remschijven meer gebruikt zouden worden. Vooral bij het (laatste) tot stolstand brengen van de auto.
Slijtage banden P8
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Eén van de redenen dat ik one pedal afraad maar aan de andere kant… .
Als je je volvo altijd 100% oplaad gebruik je sowieso tot de accu 90/95% de gewone remmen.
Met anticiperen en uitrollen gebruik je geen stroom en rijdt je meer km's op de accu.
Eric
Als je je volvo altijd 100% oplaad gebruik je sowieso tot de accu 90/95% de gewone remmen.
Met anticiperen en uitrollen gebruik je geen stroom en rijdt je meer km's op de accu.
Eric
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 21.10.2017 - 09:27
De elektromotoren van een XC40P8 t/m MY23 hebben een 50/50 verdeling. Beide motoren leveren ieder 204 pk en werken synchroon. Ik vermoed dat hier het probleem ligt. De achterste banden compenseren (soms) voor een mindere tractie van de banden op de vooras. Met een grotere slijtage van de achterbanden tot gevolg.
Volvo heeft problemen met de tractie van de banden op de vooras door een gebrek aan gewicht op deze as. Bij de single motor P6 ontstaan trillingen bij 103 km/h, heb je last van torque steer en kunnen de wielen (soms) moeilijk omgaan met het hoge koppel. Volvo compenseert bij de P6 de bandenslijtage door een elektronische limit. Het vermogen wordt geleidelijker vrij gegeven. Bij de P8 ws niet.
Volvo heeft problemen met de tractie van de banden op de vooras door een gebrek aan gewicht op deze as. Bij de single motor P6 ontstaan trillingen bij 103 km/h, heb je last van torque steer en kunnen de wielen (soms) moeilijk omgaan met het hoge koppel. Volvo compenseert bij de P6 de bandenslijtage door een elektronische limit. Het vermogen wordt geleidelijker vrij gegeven. Bij de P8 ws niet.
Xc40 Recharge Pure Electric Plus, My23
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8171
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Omdat de ACC de remschijven achter gebruikt, of wat is daar de reden van?henkchroom schreef: ↑27.11.2022 - 18:00De remschijven voor waren al behoorlijk aangeroest. Hij adviseerde mij om een poos one-pedal drive niet te gebruiken, omdat dan de voorste remschijven meer gebruikt zouden worden. Vooral bij het (laatste) tot stolstand brengen van de auto.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Ik laad slechts bij uitzondering tot 100% op. Alleen als ik de extra 30 km nodig heb om weer thuis te komen.erichendri schreef: ↑27.11.2022 - 21:52 Als je je volvo altijd 100% oplaad gebruik je sowieso tot de accu 90/95% de gewone remmen.
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Het heeft meer te maken met de laatste meters bij het stil gaan staan volgens mij. In one-pedal worden de voorste remschijven dan niet gebruikt.JeroenSpock schreef: ↑28.11.2022 - 00:12 Omdat de ACC de remschijven achter gebruikt, of wat is daar de reden van?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8171
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
One pedal gebruikt gewoon de remschijven? Hopelijk is dat wel uit te schakelen.
Afremmen op de elektromotor prima, maar remschijven (alle 4) horen gewoon achter het rempedaal...
Afremmen op de elektromotor prima, maar remschijven (alle 4) horen gewoon achter het rempedaal...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Dan vraag ik mij af, hoe de remschijven-voor zo verroest kunnen zijn.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Paar keer enthousiast remmen moet voldoende zijn om ze weer schoon te krijgen.