All season banden

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1204
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

In de condities zoals Bob die kan hebben zou ik ook zeker voor winterbanden gaan. Maar in NL zijn de CC een prima alternatief en het niet hoeven wisselen en opslaan vind ik een groot voordeel. Scheelt ook kosten als je dit niet zelf kunt regelen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volledig mee eens, op wintersport of wonend in zulke gebieden zijn echte winterbanden wat mij betreft een no-brainer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Glen81
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.01.2022 - 23:18

Sinds het begin van het jaar ben ik in het bezit van mijn V60 T5 en die staat op 18" continental premiumcontact 6. Een winterset heb ik nog niet, maar vermits ik in België woon en nooit op skivakantie ga, hoogstens een keertje langlaufen in de Hoge Venen, denk ik er ook aan om mij een set CrossClimate+ aan te schaffen op 19" velgen. De 18" set kan dan verkocht worden. Ik vraag me alleen af hoe zo'n band zich gedraagt in de zomer bij vb +35°C op zomervakantie....
Mijn echtgenote heeft de CC+ al geruime tijd onder haar Punto en dat werkt heel goed, maar dan spreken we natuurlijk over een wagentje met maar 80pk :-D
2019 V60 Momentum T5
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het zal vast te doen zijn maar hoe hoger de temperaturen hoe groter de verschillen tussen een zomerband en een all season band.
Elke band heeft een temperatuurrange waarin het optimaal kan presteren en je kan je zo indenken dat +35°C niet in de range van een all season band valt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4540
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 11:08 ....hoe groter de verschillen tussen een zomerband en een all season band......
Elke band heeft een temperatuurrange waarin het optimaal kan presteren en....
Ik denk dat dat over die temperatuur range meer een aanname is dan dat dat door bandentesten wordt gestaafd? Of heb je anders een link?
Mij lijkt de temperatuur van de band zelf meer van invloed (en natuurlijk is er een relatie tussen die twee, maar geen idee hoe groot?)

Een CC+ of opvolgers presteren wat mijn jarenlange ervaring betreft prima, ook bij zomerse temperaturen van 30 graden plus. Dat een CC+ anders rijdt dan een Pilot Sport, zeker als je een beetje sportief een mooie bergpas pakt, is evident.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Op https://www.tyrereviews.com wordt er vaak gesproken over een ideale temperatuurrange voor een bepaalde band.
Natuurlijk is de buitentemperatuur een grote input voor de temperatuur van de band zelf, onder normale rijomstandigheden natuurlijk. Bij circuitgebruik zal dat anders zijn.

Daarnaast is er een subjectieve en een objectieve waarneming hoe een band presteert: een CC+ zal subjectief best prima presteren maar als het op harde cijfers aankomt bijv. echt meters meer nodig hebben om stil te staan bij een noodstop.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

En daar we door de klimaatverandering, steeds hogere zomertemperaturen krijgen, en de oude strenge winters praktisch tot het verleden behoren, is het misschien tóch niet zo gek om ipv CC voor zomerbanden te gaan. Mits je bij echt winters weer, je auto niet perse hoeft te gebruiken. (zoals ik.) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4540
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans Eilander schreef: 02.12.2022 - 12:16 En daar we door de klimaatverandering, steeds hogere zomertemperaturen krijgen, en de oude strenge winters praktisch tot het verleden behoren, is het misschien tóch niet zo gek om ipv CC voor zomerbanden te gaan. Mits je bij echt winters weer, je auto niet perse hoeft te gebruiken. (zoals ik.) ;)
Omdat het GEMIDDELD 1 graad warmer is voldoen all season banden nu opeens niet meer Hans? En denk je dat als dat al een probleem zou zijn, fabrikanten daar dan geen rekening mee zouden houden in een volgende versie? Bovendien hebben we hier nog echt geen Zuid-Europese temperaturen hoor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4540
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 11:56 Op https://www.tyrereviews.com wordt er vaak gesproken over een ideale temperatuurrange voor een bepaalde band.
Website ken ik heel goed. Maar is die voor een all season anders dan voor een zomerband? Heb je een link waar die info specifiek wordt gegeven.
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 11:56 Natuurlijk is de buitentemperatuur een grote input voor de temperatuur van de band zelf, onder normale rijomstandigheden natuurlijk. Bij circuitgebruik zal dat anders zijn.
Waarom is dat zo natuurlijk? Ik denk (weet dat niet zeker) dat met name de wrijving een veel grotere impact heeft op de temperatuur van de band dan de omgeving.
M.a.w. woorden het is buiten 20 graden versus 25 graden. Zou de temperatuur van de band dan onder normale rijomstandigheden ook toenemen met 5 graden, of juist meer of misschien minder?
raspaardje schreef: 02.12.2022 - 11:56 ....Daarnaast is er een subjectieve en een objectieve waarneming hoe een band presteert: een CC+ zal subjectief best prima presteren maar als het op harde cijfers aankomt bijv. echt meters meer nodig hebben om stil te staan bij een noodstop.
Dat is maar waar je mee vergelijkt (winter-zomer-all season) en wat de omstandigheden zijn (droog-nat-sneeuw).
Dit is wel een leuk vergelijk tussen de drie verschillende banden soorten: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Blijft een feit dat het goed is en blijft om voordat je e.e.a. aanschaft je te verdiepen in de prestaties van banden en te beseffen wat je onder de auto heb liggen, ze hebben allemaal hun voordelen en beperkingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 02.12.2022 - 13:43 Website ken ik heel goed. Maar is die voor een all season anders dan voor een zomerband? Heb je een link waar die info specifiek wordt gegeven.
Specifieke link heb ik niet. Maar wel als voorbeeld dat testen op een natte baan bij 40 graden andere resultaten laat zien dan testen bij 15 graden en dat de objectieve resultaten van sommige banden daar dan onder lijden.
Een band is een compromis en je kan je voorstellen dat eigenschappen van een band waarop deze goed scoort in de winter dezelfde eigenschappen nadelig uitpakken in testen met temperaturen aan de andere kant van de schaal.
Gouwe schreef: 02.12.2022 - 13:43 Waarom is dat zo natuurlijk? Ik denk (weet dat niet zeker) dat met name de wrijving een veel grotere impact heeft op de temperatuur van de band dan de omgeving.
M.a.w. woorden het is buiten 20 graden versus 25 graden. Zou de temperatuur van de band dan onder normale rijomstandigheden ook toenemen met 5 graden, of juist meer of misschien minder?
Een zomerband voelt in de winter harder dan in de zomer.
Een all season band zal sneller gaan smeren bij hogere temperaturen.
Gouwe schreef: 02.12.2022 - 13:43 Dat is maar waar je mee vergelijkt (winter-zomer-all season) en wat de omstandigheden zijn (droog-nat-sneeuw).
Uiteraard. Ik gebruikte dan oog de vraag van Glen81 voor deze stelling. Hoe presteert een CC+ bij 35 graden in de zomer?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

raspaardje schreef: 02.12.2022 - 14:06 Hoe presteert een CC+ bij 35 graden in de zomer?
Zolang je niet het uiterste van de band vraagt nog altijd prima en beter dan een winterband in de zomer.
Daar hebben ze echt wel rekening mee gehouden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zeker!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 02.12.2022 - 13:21 Omdat het GEMIDDELD 1 graad warmer is voldoen All season banden nu opeens niet meer Hans? En denk je dat als dat al een probleem zou zijn, fabrikanten daar dan geen rekening mee zouden houden in een volgende versie? Bovendien hebben we hier nog echt geen Zuid-Europese temperaturen hoor.
Beste vriend Gouwe, ik beweer echt nergens dat CC/All Season banden plots niet meer zouden voldoen. En ik kijk niet zo naar gemiddeld, en wat de weer-profs beweren. Ik kijk naar de praktijk van de laatste jaren. Geen Elfstedentocht, en dichtgevroren rivieren meer. ( daarmee zeg ik niet, dat dit onmogelijk is) Geen dik pak sneeuw, vanaf november tot eind februari. En zomers word het steeds warmer, met extreme droogte, in vergelijking met vroegere jaren. Dus, daar ik nog wat twijfel om CC,s te nemen, houd ik nog steeds de mogelijkheid open, om eventueel voor Michelin Primacy 4 te gaan of iets dergelijks. Omdat ik bij onverwacht bizar winterweer, mijn auto gewoon kan laten staan. Dat is wat ik probeer te zeggen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Hans dat zijn persoonlijke overwegingen die je maakt en die gaan over de keuze welke band het beste bij je auto XC40 past mt jouw als bestuurder en je rijgedrag en bereik. Dan kan ik me met jouw argumenten voorstellen dat je ronduit kiest voor een zomerband, immers je hebt geen noodzaak meer in de winter verplicht uit huis te gaan zoals je schrijft.

Het andere punt is inderdaad de objectieve criteria rondom de prestaties van een band. Als de stelling klopt dat een vierseizon CC een compromis is tussen winter en zomerband, dan komt de vraag op wat maakt dat je wilt kiezen voor een compromis als de winterband niet meer noodzakelijk zou zijn in Nederland. ( daar heb ik geen antwoord op )

En misschien is de compromis uitkomst van ieders overwegingen wel dat je kiest voor een CC band in Nederland omdat je niet voor winter verrassingen wilt komen te staan en ook daarmee "uber die grenze" kan rijden zonder risico 's.
Het mag zoals eerder beweerd wel gezegd worden dat de CC vierseizoen band steeds beter wordt, maar ik heb er nog nooit voor gekozen ook niet in Nederland. Gewoon winterband en zomerband op twee sets gereden. Compromiloos het beste van alle twee...:)

Het gaat mij wat ver om allemaal uit te pluizen maar hier staan in de overzichten analyse winters Nederland wel veel zachte winters vermeld
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... erzichten/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans Eilander schreef: 02.12.2022 - 15:28
Gouwe schreef: 02.12.2022 - 13:21 Omdat het GEMIDDELD 1 graad warmer is voldoen All season banden nu opeens niet meer Hans? En denk je dat als dat al een probleem zou zijn, fabrikanten daar dan geen rekening mee zouden houden in een volgende versie? Bovendien hebben we hier nog echt geen Zuid-Europese temperaturen hoor.
Beste vriend Gouwe, ik beweer echt nergens dat CC/All Season banden plots niet meer zouden voldoen. En ik kijk niet zo naar gemiddeld, en wat de weer-profs beweren. Ik kijk naar de praktijk van de laatste jaren. Geen Elfstedentocht, en dichtgevroren rivieren meer. ( daarmee zeg ik niet, dat dit onmogelijk is) Geen dik pak sneeuw, vanaf november tot eind februari. En zomers word het steeds warmer, met extreme droogte, in vergelijking met vroegere jaren. Dus, daar ik nog wat twijfel om CC,s te nemen, houd ik nog steeds de mogelijkheid open, om eventueel voor Michelin Primacy 4 te gaan of iets dergelijks. Omdat ik bij onverwacht bizar winterweer, mijn auto gewoon kan laten staan. Dat is wat ik probeer te zeggen. ;)
Vorig jaar op het kanaal voor de deur kunnen schaatsen en dat was de afgelopen 10 jaar niet meer mogelijk, dus pas op wat je zegt :bandit:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4540
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

3 jaar geleden hier nog op het Veluwe randmeer geschaatst, heerlijk! En ik geloof nog steeds dat ik een keer de elfstedentocht ga meemaken in mijn leven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja ja schaatsen net genoeg om vet eraf te schaatsen... :lol: en ook .... er was een paar dagen ijs maar geen elfstedentocht, er viel inderdaad een beetje sneeuw ,maar weer net te weinig voor echte lange winter. Ach overal verandert het klimaat toch. In 63 liep ik de Maas over bij Maastricht naar school...vroehrerrrrrrr ha ha

Ik woon nu in een gebied dat tot +/- 2003 gegarandeerd november-maart sneeuw had en bijbehorende skipiste en vooral langlaufen...darna werd voorzichtig minder..

Nu is industrie doodgebloed en de afgelopen twee jaar goede sneeuw winters gehad en daarvoor twee jaar weer geen sneeuw garantie..niemand die het nog weet , dus dan is die vierseizoenen band in Nederland een goede keuze, immers je weet niet wat je gaat tegenkomen in de winter op de weg...:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het rode beest staat op winterschoenen. Dat kwam toevallig zo uit.
Paar honderd kilometer mee gereden met Conti winterbanden. Geen enkel probleem mee.
Het setje zomer banden, Michelins, ligt inmiddels klaar.
Ik blijf voorlopig zomer en winterbanden wisselen.

De V70 diesel staat op Michelin CC banden.
Dat blijft voorlopig zo.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”