binnenthermostaat reageert niet airco blijft continu werken

Plaats reactie
bakk
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.08.2014 - 15:28
Locatie: Zaandam

De ventilatie blijf koude lucht geven ondank dat ik de airco uitzet.
Heel af en toe werkt het wel dan staat hij een tijd op bv 22 graden en lijkt wel of er dan uiteindelijk een klep opengaat.

Is dit een kwestie van de verwarming thermostaat (Climaat control)vernieuwen of denk ik te simpel?
Iemand een idee?
Wil hem wel naar de Volvo dealer brengen maar het blijkt dat deze 200% rekenen van wat Volvo voorschrijft als prijzen voor bv een kleine of grote beurt.
Bizar dat de dealer het dubbele kan rekenen van de advies prijs van Volvo NL.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Met de thermostaat heeft het niets te maken. Dan zou het namelijk ook niet af en toe wel goed werken.

Of het is gewoon warmer dan 22 graden in de auto of er is iets mis met één van de sensoren/kleppen. De buitentemperatuur klopt wel die op je DIM staat? Verder is dit iets waar je eigenlijk eerst eens voor moet gaan uitlezen. Wellicht geeft de auto een fout op een sensor of klep. Daarnaast kun je de kachelkleppen nog eens (laten) kalibreren, wellicht helpt het. Uiteraard wel op eigen risico.

Wat zei de dealer toen je vroeg naar de opbouw van de factuur, die hoger uitviel dan voorgeschreven was?
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Misschien is de sensor in je dashboard verstopt waardoor de binnentemperatuur niet goed wordt gemeten. Dat zijn die kleine gleufjes ergens in het midden van je dashboard.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
bakk
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.08.2014 - 15:28
Locatie: Zaandam

volvo440special schreef: 06.10.2022 - 04:03 Met de thermostaat heeft het niets te maken. Dan zou het namelijk ook niet af en toe wel goed werken.

Of het is gewoon warmer dan 22 graden in de auto of er is iets mis met één van de sensoren/kleppen.

De buitentemperatuur klopt wel die op je DIM staat? dat klopt wel ja.

Verder is dit iets waar je eigenlijk eerst eens voor moet gaan uitlezen. Wellicht geeft de auto een fout op een sensor of klep. Daarnaast kun je de kachelkleppen nog eens (laten) kalibreren, wellicht helpt het. Uiteraard wel op eigen risico.

Wat zei de dealer toen je vroeg naar de opbouw van de factuur, die hoger uitviel dan voorgeschreven was?
ze hebben hun eigen tarieven het is een adviesprijs van Volvo nl.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk niet dat de airco continu blijft werken maar dat er iets mis is met de verwarming, Je zegt het zelf ook al, het blijft koud ook als je de airco uitzet.
Het kan aan de thermostaat liggen, maar dan zou je motor ook niet goed warm worden, het kan aan de regelkleppen in de HVAC unit liggen, er zit ergens lucht in het verwarmingssysteem, etc.
Misschien is het handig als je ook even vermeldt wat voor een auto je rijdt?
En wat betreft een dubbel zo hoge prijs voor een beurt? Ja het zijn Volvo adviesprijzen maar nee ik geloof niet dat een dealer daar 200% van afwijkt. Vergelijk je wel appels met appels is dan mijn eerste gedachte.
Waar heb je die adviesprijs vandaan? "Vroeger" stonden die nog op de website van Volvo Nederland, sinds enige tijd niet meer, dus ben wel benieuwd.
Als je idd uit de buurt van Zaandam komt en je de dealer niet wil sponsoren kun je ook eens bij Nordicar in Heerhugowaard kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Als je de temperastuur op HI zet, krijg je dan wel warmte?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
bakk
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.08.2014 - 15:28
Locatie: Zaandam

Hallo, het is wisselvallig nu werkt hij wel althans warmte krijg ik maar echt warmte is verder niet te regelen, of heet of soms koud airco aan of uit maakt niet uit hij reageert gewoon niet.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

De sensoren in de auto nakijken. Een midden in het dashboard. Voorzichtig schoonmaken door een stofzuiger erop te zetten kan helpen, niet pulken met iets in de gaatjes, er zit een weerstandsdraad achter. Bij de bestuurderskant zit onder het dashbpard ook nog een temperatuursensor, die wil ook wel eens opgeven.

Verder kun je met VIDA de kleppen een keer calibreren en eventueel de actieve waarden van de sensoren uitlezen, dan weet je al meer.

Een van onze oude volvo's een XC70 had vaak een heel ritueel met allerlei klepperende klepjes na het starten die je dan hoorde, daar hoorde je er ook wel eens blijven rammelen als of de aansturing niet helemaal lekker was. een keer de temperatuur even heel hoog zetten en op manueel overschakelen en dan terug naar auto loste het probleem dan op.
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”