Adaptive van de ACC uitzetten

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als China al de grootste fabrikant van chips zou zijn (wat volgens mij niet zo is) dan maken ze die chips op NL machines (ASML) en zegt dat helemaal niets maar dan ook niets over de software die op die chips staat en waar die geprogrammeerd wordt en onder wiens regie en verantwoordelijkheid. Hou nou eens op met je China verhaal aub.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Adaptive van de ACC uitzetten was het topic en ik begrijp nu dat het afhangt welke uitvoering je in bezit hebt...Sommige volvo kunnen het wel en anderen niet..
De ACC op de zeer bochtige wegen..radar ziet even niet de voorgaander en accelereert en remt abrubt door de haarspeld want daar is die weer...

Ik snap dat goed want systeem ziet geen voorganger meer...Ik ben tevreden over ACC systeem op de grote baan en in stadsverkeer. Gewoon fijn en veilig rijden.
De wens om Adaptieve te kunnen uitschakelen wel te CC zou ik hier in bergverkeer wel prettig vinden...Maar al met al als je de systemen als "hulp" beoordeelt rij je erg 'preventief veilig' in Volvo.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Bover schreef: 04.12.2022 - 16:48De wens om Adaptieve te kunnen uitschakelen wel te CC zou ik hier in bergverkeer wel prettig vinden...Maar al met al als je de systemen als "hulp" beoordeelt rij je erg 'preventief veilig' in Volvo.
Ik meen dat dat met jouw auto moet kunnen Bob.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dan moet ik brochure xc70 nogmaals naslaan om te kijken “hoe”
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Acc met stuurhulp gisteren op de a1 gebruikt, lange bochten neemt hij soms wel en soms niet netjes (lees hij gaat rechtdoor tot aan de lijn, en dat vind de bijrijder niet fijn) Stuurhulp is een stuk beter bv op de rechterbaan, met een linkerbocht, zodat je een doorgetrokken streep rechts hebt. Andersom, rechterbaan met een rechter bocht, moet hij anticiperen op de stippellijn aan de linker kant. Valt mijn op dat hij die niet lekker volgt. Dus echt een hulpmiddel en redelijk te gebruiken op een rechte weg. Het snel aan en uitzetten zou dus fijn zijn. Nu dan maar Cruise control helemaal aan of uit.
De ACC kan je wel met het gaspedaal een beetje manipuleren. Nog geen ervaring met een abrupte remactie en de mogelijkheid deze met het gaspedaal te ondervangen, maar volgens mij kan dat ook.
Als je gas bij geeft, terwijl de ACC zou willen afremmen, dan zie je het 2e auto symbool van de ACC vóór je verdwijnen, ook de afstandsstreepjes worden volgens mij "dim". Je kan dus zien of de ACC met een voorganger rekening houd, er komt een 2e auto symbool te staan. En de snelheidsmeter geeft een witte rand met de snelheid van de voorganger. Dit heeft Sensus volgens mij ook, en is dus bij het Google systeem ook aanwezig.
Bij Volvo heb ik de wens om snel te kunnen schakelen neergelegd. Hopelijk zullen veel gebruikers dit doen, en niet alleen op het forum hun mening geven. Ik weet niet of Volvo hier namelijk mee leest.
Vind het super dat ik kan navigeren op Google, en ondertussen via Apple CarPlay met flitsmeister aan de meldingen via de speakers ontvang, of meekijken op het middenscherm.. Google is niet ideaal voor last minute file ontwijken, heb ik het gevoel. Of mis ik hier iets?
Jammer dat je via het stuur niets kan bedienen van Apple CarPlay, behalve via voice commands. kort drukken is Google Ass. lang indrukken is SIRI, dat is dan wel weer leuk bedacht. Maar ik ben niet zo van voice commands, met anderen in de auto is het een rare bezigheid, en alleen reizend onderbreekt het mijn telefoongesprek of luisteren naar de muziek wordt onderbroken.......
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Bover schreef: 05.12.2022 - 13:23 Dan moet ik brochure xc70 nogmaals naslaan om te kijken “hoe”
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... e-wisselen

Komt erop neer dat je wat langer moet drukken op de knop op je stuur om te wisselen tussen ACC en CC.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fulaks dank je
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is dus wel "een dingetje" waar je op moet letten als je ACC uitschakelt. Op mijn Scania en Volvo FH (+10 jaar terug) was toen ook nog geen ACC, maar wél CC. Dan houdt de auto altijd de ingegeven snelheid aan, óok bij het sterk afremmen van je voorganger, of....als je achter het stuur in slaap valt. :sleep:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Hans Eilander schreef: 05.12.2022 - 16:30 Dat is dus wel "een dingetje" waar je op moet letten als je ACC uitschakelt. Op mijn Scania en Volvo FH (+10 jaar terug) was toen ook nog geen ACC, maar wél CC. Dan houdt de auto altijd de ingegeven snelheid aan, óok bij het sterk afremmen van je voorganger, of....als je achter het stuur in slaap valt. :sleep:
De wissel tussen ACC en CC geeft een ander symbooltje in het dashboard, dus je hebt een visuele controle welke snelheidsregelaar actief is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Fulaks schreef: 05.12.2022 - 17:36 De wissel tussen ACC en CC geeft een ander symbooltje in het dashboard, dus je hebt een visuele controle welke snelheidsregelaar actief is.
Dat weet ik, maar dat is nu. Vroeger was dat niet het geval. En bij het uitschakelen van ACC, is dat gevaar van eerder genoemde feiten, nog steeds aanwezig. (ondanks dat symbool) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

ik snap wel het gevaar van teveel verschillende "modussen" in de CC. Er zullen genoeg mensen (niet de liefhebber zoals hier op het forum ;) verbaast zijn als de auto opeens de weg af rijd, terwijl ze dachten met stuurhulp te rijden. Oeps, even pijltje naar links gedrukt en niet op het symbooltje gelet. Het gros vd gebruikers wereldwijd zit niet te wachten op fine tuning van diverse zaken. Prima, maar bied de mogelijkheid dan in het menu aan om het wel of niet via het stuurwiel te kunnen bedienen. De kwaliteit van de stuurhulp vind ik nog niet voldoende voor het gros van de gebruikers wereldwijd ook bij regen of ander omstandigheden verdwijnt het "stuurtje" en moet je zonder verdere waarschuwing zelf aan het roer staan..... Ik kan mij nog herinneren dat een kennis van een jongtimer met V8 naar een Tesla overstapte vanwege de auto pilot. dan kon hij zijn e-mail lezen tijdens het rijden! Ik heb wat filmpjes bekeken over de kwaliteit van de autopilot, die vast beter is dan de Volvo, maar zeker niet geschikt om blind op te vertrouwen. 80% van de tijd echter wel, en daar zit wel een gevaar. Ik vrees dat we allemaal testrijders geworden zijn van de BIG DATA.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Daarom kleven er aan al die hulpmiddelen, net zo goed grote nadelen. De bestuurder gaat steeds meer achterover leunen, en vertrouwen op al die zgn hulpmiddelen, zoals het deels autonoom rijden. Daarom zie je ook het aantal ongevallen niet afnemen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik lees dit topic met enige verbazing…
We rijden al zo'n 12 jaar verschillende Volvo's met ACC (daarvoor ook zonder).
Je moet enige tijd aan het systeem wennen.
Ik mag me een redelijke ervaringsdeskundige noemen na die jaren.
En ik moet zeggen dat er qua werking en ingrepen niet erg veel is gewijzigd, wel wat geoptimaliseerd.
Ik zet hem meestal direct op de ACC, ook in de stad (behalve in woonwijken met drempels etc)
In onze laatste Volvo zit ook Pilot Assist, die zet ik meestal alleen op lange rechte stukken aan.
Ik vind de P.A. nog in de kinderschoenen staan... moet nog heel veel aan opgekrikt worden wil je echt autonoom kunnen rijden. En dat kost weer veel extra €€€.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou ja op trucks zijn ze al een stapje verder dacht ik ...maar ik kan na verschillende experimenten alleen maar ACC rijden en geen enkele mogelijkheid krijg ik de CC aan het werk. Ben blij met de ACC...
Is mijn bolide ook van 2012 dus mogelijk was toen nog niet mogelijk...ik doe het ermee....ACC is op de lange strek is heerlijk en de nieuwere versies zijn nog verfijnder mogelijk
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
AvdH
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.11.2022 - 08:53

ik ben inmiddels 5K km verder, en blijf mij verbazen en ergeren over het onvoorspelbare gedrag van de ACC in de C40.

Afgelopen weekend vrienden mee die ACC helemaal te gek vinden, maar deze vonden het onvoorspelbare gedrag van de ACC ook verbazend.
Met als duidelijkste voorbeeld: Inhalen op een 4 baans weg, vlak voor het inhalen hard gaan afremmen terwijl er geen auto voor mij reed.
En ik weet het is een rij hulp systeem, een druk op het pedaal etc etc, maar comfortabel rijden is het zeker niet

Kan dit te maken hebben met het afstellen van camera's? Dat deze te ver naar rechts staan of te breed kijken, waardoor dit verkeerd beoordeeld wordt?

eerder las ik: Bij Volvo heb ik de wens om snel te kunnen schakelen neergelegd.
Waar kan ik dit bij Volvo aanmelden?

Mvg,
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

AvdH schreef: 20.12.2022 - 13:19
Waar kan ik dit bij Volvo aanmelden?
Volvo Cars Nederland? https://www.volvocars.com/nl/l/hulp-en-support/contact/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “EC40”