Goedemiddag,
Afgelopen tijd de aandrijfassen en alle 3 de motorsteunen vervangen aan de C70 vanwege trillingen. De trillingen zijn verholpen, maar ik ervaar dat de auto toch met name bij de 30 km soort van schudden doornheg chassis. Wat me ook opviel is dat wanneer ik schakel naar de 1e versnelling vanuit stilstand (handbak) met name bij koude start een soort bonk geluid te horen is. Vanmorgen even de auto opgekrikt en aan 1 zijde en op een steunas gezet omdat ik de transmissie wilde peilen, die ik overigens niet kon vinden. Wat wel opviel was een olielekkage onder de versnellingsbak.
Ik ben al bij meerdere monteurs geweest, maar die konden niks vinden, het zat tussen mijn oren , maar ik weet na 3 jaar wel hoe de auto moet rijden en aanvoelen. Ik weet gewoon dat er iets niet klopt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn, hopelijk niet de gehele bak want de auto schakelt verder gewoon goed op de bonk na in de eerste versnelling.
Zie link voor het filmpje:
https://we.tl/t-NlzGs7hAyQ
Olielekkage versnellingsbak.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Olie peilen gaat je niet lukken. De versnellingsbak wordt gevuld tot de oile uit het vulgat stroomt. Dan is de bak gevuld.
Vuldop verwijderen en met een vinger in het vulgat voelen of er voldoende olie in de bak zit.
Oliepeil controleren kan alleen wanneer de auto horizontaal staat, aan een kant opkrikken gaat hem niet worden.
Vuldop verwijderen en met een vinger in het vulgat voelen of er voldoende olie in de bak zit.
Oliepeil controleren kan alleen wanneer de auto horizontaal staat, aan een kant opkrikken gaat hem niet worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Hmm oké ik zag namelijk het onderstaande filmpje op YouTube, maar dan zal dit wel betrekking hebben op een automaat of een diesel?WillyWortel2 schreef: ↑27.11.2022 - 18:52 Olie peilen gaat je niet lukken. De versnellingsbak wordt gevuld tot de oile uit het vulgat stroomt. Dan is de bak gevuld.
Vuldop verwijderen en met een vinger in het vulgat voelen of er voldoende olie in de bak zit.
Oliepeil controleren kan alleen wanneer de auto horizontaal staat, aan een kant opkrikken gaat hem niet worden.
- Benno van Ham
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15
Automaat denk ik. Die hadden een peilstok om met lopende motor het niveau te bepalen. handbak kun je volgens mij niet peilen. er zal wel een vuldop te vinden zijn dus aftappen en hervullen om te kijken naar de kleur van de olie is iets wat je zou kunnen doen. Verder zegt je gevoel je dat het uit de bak komt maar er zijn ook een aantal rubbers vervangen. Misschien zat de klonk er al lang in maar werd die gecamoufleerd door de slappere rubbers.
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Ben vandaag bij iemand geweest en het knak geluid bij achteruit komt zeker van de rechtse aandrijfas die ik onlangs heb vervangen door een imitatie weliswaar van het merk “maxgear”, bewust voor een Europees merk gekozen. Er zit veel speling op de rechtse as waardoor het schudden ook mogelijk komt. Olielekkage is gereinigd en morgen maar eens kijken of er weer wat lekt. Nu maar op zoek naar een originele aandrijfas, want een imitatie durf ik niet meer aan.
Ik heb een filmpje van de speling op de as gemaakt. Wellicht interessant.
https://we.tl/t-2TQ91QOKIw
Andere ideeën zijn natuurlijk welkom.
Ik heb een filmpje van de speling op de as gemaakt. Wellicht interessant.
https://we.tl/t-2TQ91QOKIw
Andere ideeën zijn natuurlijk welkom.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
"Maxgear" en "Ridex" zijn van die huismerkjes van Autodoc als ik me niet vergis, en die stukken lijken me allemaal uit een grote container uit China te komen met dan gewoon een mooi doosje eromheen.
Die onderdelen laat ik graag links liggen.
ik geloof zelfs dat het mede door die merken/onderdelen is dat Autodoc een slechtere naam krijgt.
GKN is momenteel de OEM supplieer voor Volvo steekassen.
Als alternatief zou ik SKF wel durven overwegen, dat is toch wel een veel bekendere naam.
Die onderdelen laat ik graag links liggen.
ik geloof zelfs dat het mede door die merken/onderdelen is dat Autodoc een slechtere naam krijgt.
GKN is momenteel de OEM supplieer voor Volvo steekassen.
Als alternatief zou ik SKF wel durven overwegen, dat is toch wel een veel bekendere naam.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27503
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Huismerk weet ik niet, maar het zijn wel de budgetmerken.
Ook bij Autodoc is er kwaliteit de koop alleen moet je wel even verder zoeken dan hun eigen aanbevelingen.
Ook bij Autodoc is er kwaliteit de koop alleen moet je wel even verder zoeken dan hun eigen aanbevelingen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Hmm dat vermoeden had ik ook wel, denk dat ze het doen voorkomen dat het in Polen wordt geproduceerd. Deze gaat in ieder geval terug naar de leverancier. Ik heb ook contact opgenomen met een revisiebedrijf om de originele as te laten reviseren mits dit wel betaalbaar is.NicoV40 schreef: ↑06.12.2022 - 08:19 "Maxgear" en "Ridex" zijn van die huismerkjes van Autodoc als ik me niet vergis, en die stukken lijken me allemaal uit een grote container uit China te komen met dan gewoon een mooi doosje eromheen.
Die onderdelen laat ik graag links liggen.
ik geloof zelfs dat het mede door die merken/onderdelen is dat Autodoc een slechtere naam krijgt.
GKN is momenteel de OEM supplieer voor Volvo steekassen.
Als alternatief zou ik SKF wel durven overwegen, dat is toch wel een veel bekendere naam.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Nou vandaag naar een specialist geweest en helaas ligt het aan de versnellingsbak en niet aan de aandrijfassen. Revisie is prijzig, dus zal waarschijnlijk een andere tweedehandse bak worden. Andere opties zijn er niet denk ik?