Vermogen valt weg - 940GL (B230FB) uit '92

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
baardaap
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13.11.2022 - 13:02

TL;DR: Hulp met diagnose uitvallende motor. Ontsteking of brandstoftoevoer?

Tijdens een reis naar de noordelijke provincies afgelopen week viel het vermogen weg bij optrekken stoplicht, oprijden snelweg. De eerste 30km reed de auto prima. Ik stopte bij een pomp om te tanken en zag vuil in de tankopening, Ik heb dit zo goed mogelijk geprobeerd schoon te maken. Maar een kleine hoeveelheid, die direct op de klep aan het einde van de opening zat, viel toch in de tank. De hoeveelheid vuil was niet groter dan een walnoot, waarschijnlijk minder.

De auto reed daarna prima totdat ik Haarlem inreed, zo'n 15km verder. Bij het optrekken bij een stoplicht kreeg ik niet het volle vermogen. De motor bokte/haperde. Ietsje later viel het vermogen volledig weg en stopte ik even langs de kant. Starten was geen probleem en de motor draaide stationair prima. Stationair wat gas geven, gaf geen problem, geen stotteren of inhouden. Ik reed verder tot onze tussenstop in Haarlem, waar de auto zo'n drie uur stil stond.

Toen we onze weg vervolgden en Haarlem uitreden, ging dit niet van harte. Het was te doen maar niet plezierig. Bij het optrekken naar de snelweg in de derde versnelling, was er ineens geen vermogen meer, alsof de motor niet voldoende brandstof kreeg. Ik dacht aan het vuil in de tankopening. Zou er toch iets verstopt zijn geraakt? Tegelijkertijd zou de brandstoffilter dit moeten voorkomen, tenzij deze ook helemaal verstopt is.

Het lukte uiteindelijk met plankgas in de derde bij een tankstation te komen. De auto wilde niet harder dan zo'n 30km/h. Toen maar de ANWB gebeld. Die heeft de verdeelkap eraf gehaald en schoon gemaakt. Er zat wat water aan de buitenkant en het was iets vochtig aan de binnenkant. Het regende die dag nog al hard en langdurig. Maar het hielp niet. Er werd nog met een rubberen hamer tegen de brandstofpomp getikt, maar ook dit verbeterde het stationair draaien niet. Op een gegeven moment viel de motor zelfs direct na het starten uit, alsof er geen brandstof de motor bereikte.

De auto werd toen weggesleept en wij vervolgden onze reis met een huurauto. Een paar dagen later werd onze auto bij de garage gebracht, alwaar de motor gewoon weer zonder problemen liep. Klein rondje gereden en geen inhouden bij gas geven. Ze hebben hem bij de garage nog warm laten draaien om te kijken of het probleem terug zou komen, maar de motor bleef zonder problemen draaien. Advies van de garage is om de bobine en/of the ontstekingsmodule te vervangen. Ik zou zelf beginnen bij de brandstoffilter, maar ik ben geen expert. Ik heb wel de foutcodes uitgelezen en er stonden twee fouten in mbt brandstofsysteem (pos. 2): 1-2-1 (LMM signaal) en 1-1-3 (brandstofmengsel). Beiden zijn te verklaren door de ingrepen van de ANWB. De luchtfilter is open geweest en er is wat starthulp in de luchtinlaat gespoten. Na het wissen van de fouten en het starten van de motor staan geen nieuwe fouten in het OBD. Ik heb daarna nog niet gereden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een second opinion mbt mogelijke oorzaken van het probleem. Ook hoor ik graag wat ik mogelijk nog zou kunnen (laten) testen om een beter idee te krijgen waar het probleem zit alvorens onderdelen te gaan vervangen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik zou eerst beginnen met het brandstoffilter. Lijkt mij het meest logische.
En even brandstofdruk meten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Dekortste
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.10.2022 - 20:42

Wat nog zou kunnen is de drukregelaar op de brandstof rail gewoon preventief vervangen samen met het filter.

Overigens verlies je ook veel vermogen als je bougies kabels zijn beste tijd hebben gehad want dan slaat hij over en komt de volledige spanning niet meer bij de bougies, ook moeten al die kunststof klemmen en kammetjes er tussen en op zitten.

Verder mocht dit weer voorkomen kun je een volledige reset proberen en dan moet je de + pool 10 minuten los halen van de accu dan reset je alles van de auto maar let hierbij wel op eventuele radio codes die je opnieuw moet invullen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Misschien is het handig iets over het onderhoud aan de motor te schrijven. Zijn de bougies en de ontstekingsdelen zoals bougiekabels en verdelerkap regelmatig vervangen? Dat geldt ook voor het brandstoffilter.

Het probleem ontstond bij stevig regenachtig weer. Toen de auto enkele dagen later bij de garage werd gestart was het waarschijnlijk droog.
U wilt het brandstoffilter vervangen werd dat niet periodiek gedaan?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
baardaap
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13.11.2022 - 13:02

Sorry voor mijn vertraagde reactie. Van de berichten van WillyWortel2 heb ik helaas geen notificatie ontvangen. Ik zal zo even naar mij instellingen kijken.

Ik heb de garage het brandstoffilter laten vervangen gezien ik dit niet makkelijk zelf kan doen (geen brug, cq. ruimte om op te krikken). Sindsdien heeft de auto still gestaan. Ik heb wel een gebruikte bobine en ontstekingsmodule besteld. Gisteren, na het vervangen van het brandstoffilter, voor het eerst gereden met de auto. Een rondje van zo'n 200km, snelweg en binnenwegen. Geen vuiltje aan de lucht. Optrekken en rijden ging zoals gebruikelijk.

Wat betreft het onderhoud: ik heb nog niet alle papieren erop nagekeken, maar zo ver ik weet is het brandstoffilter nooit vervangen. Volgens Haynes zou dit om de 50k km moeten. In dit geval had er in de periode, dat ik de auto in bezit heb, het filter minstens één keer vervangen moeten worden. Volgens de monteur zag het filter er niet best uit. Ik heb hem zelf niet gezien.

De bougiekabels zijn in orde. Geen scheuren of andere beschadigingen in de isolatie. Dit is volgens mij ook door de ANWB gecontroleerd. De verdelerkap is ook door de ANWB nagekeken. Deze werd eraf gehaald, goed schoongemaakt en zonder de zwarte isolatie/bescherming aan de buitenkant weer teruggeplaatst. Er zat ten tijde van de panne een beetje water boven op. Ik vermoed dat dit kwam door het openen van de motorkap in de regen. Aan de binnenkant was ie een klein beetje vochtig.

Tijdens de beknopte testrit bij de garage was het inderdaad droog. Gezien de auto nu weer rijdt en ik van plan ben deze binnenkort te verkopen, denk ik dat ik het even laat voor wat het is. Er zijn wel twee andere mankementen bijgekomen:
  1. Ventilator slaat snel aan en blijft draaien
  2. Portiek rechts achter valt niet in het slot
Maar voor deze punten kan ik, als ik er niet uitkom, wellicht beter een nieuw onderwerp starten.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”