Eerste indrukken XC40 T2

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Twee maanden gelden mijn Tiguan 2.0 TDI uit 2016 ingeruild voor een jonge XC40 T2 uit 2021. Dieselen was om verschillende redenen niet meer interessant. Elektrisch rijden op dit moment (nog) geen optie, niet alleen vanwege de hogere aanschafprijs maar ook wegens het bezit van een caravan. Hoe bevalt nu zo'n overstap? In positieve zin valt me op dat de Volvo erg comfortabel rijdt en lekker stil is. Voor het eerst een auto met automaat en dat rijdt natuurlijk heerlijk (had ik eerder moeten doen). Waar ik wel tegenaan loop is dat als ik de auto afsluit hij automatisch in de P gaat. Niks mis mee, maar als ik een volgende keer de auto start en naar de D schakel dan kan hij niet anders dan met een flinke schok na het intrappen van het gaspedaal in beweging komen. Heb daar overigens alleen last van bij een koude motor. Bij een warme motor functioneert de kruipstand wél. Ik sprak laatst een kennis die een nieuwe Clio met automaat had aangeschaft en die heeft exact dezelfde ervaring. Bij mijn weten is dit 'ongemak' niet het geval bij de VAG-auto's met DSG. De extra toeters en bellen (zelfs in deze basisuitvoering) dragen bij aan een prettige rij-ervaring/beleving. Ik maak alleen gebruik van de XC40 bij de wat langere ritten > 10 km. Voor de kortere ritten gebruiken we de Up! van vrouwlief. Met een fluwelen voet is dan een benzineverbruik van (gemiddeld) rond de 6.6 liter/100 km haalbaar en ik vind dat meer dan acceptabel en heel netjes voor zo'n relatief zware SUV. De stoelen zitten lekker. Fijn dat je de zitting kunt kantelen! Wat me wel opvalt is dat de lengte van de zitting wat korter aanvoelt dan de zitting van de Tiguan (gek genoeg i.t.t. de specs hierover bij Autoweek). Als je de rugleuning wil verstellen dan zit je al gauw klem met je vingers (te weinig ruimte). Het bedieningsgemak en het menu vind ik veel ingewikkelder en onlogischer dan de Tiguan. Vaak moet ik de App raadplegen waar ik iets kan vinden. Een papieren handleiding kreeg ik er niet bij, zelfs geen verkorte versie. Ik moet dat van het internet halen. Vind dat toch een gemis. Ik mag altijd graag zo'n boekje doorbladeren na aanschaf van mijn nieuwe bolide. Ik begrijp dat allerlei milieu-argumenten hieraan ten grondslag liggen maar waarom krijg ik dan wél een lijvig papieren 'supplement' handleiding? Laatst wilde ik een aantal radio-zenders opzoeken maar dat was alleen maar mogelijk met mijn mobiele telefoon uit. Dan zie je ineens wél het pictogram met de lijst met radiozenders in beeld. Vreemd. Km-stand en verbruik resetten? Die knop zit aan de hendel met de instellingen voor het licht. Huh? De grafieken over het verbruik ogen aardig maar wat ik wil weten is het actuele en exacte verbruik tijdens het rijden zonder dat ik telkens allerlei handelingen moet verrichten om dit te kunnen zien. Op vakantie vind ik het altijd leuk om in het navigatiescherm geïnformeerd te worden over de hoogte. Dat mis ik. Overigens vind ik de kleurenweergave van het navigatiescherm magertjes in vergelijking met de Tiguan. Veel grijs ook als ik links en rechts van de weg weilanden zie. Inzoomen niet met een simpel draaiknopje maar gehannes met je vingers. Motortemperatuur? Onzichtbaar. Kortom: het is allemaal even wennen, zal ook te maken hebben met het feit dat ik verschillende VAG-auto's hiervoor heb gehad en haast blindelings alles kon vinden. Ondanks deze kritische kanttekeningen ben ik toch erg blij met deze XC40. Ik vind het een mooie auto die geweldig comfortabel rijdt. De T2 is qua motor voor mij voldoende. Ben benieuwd naar de ervaringen met de caravan er achter deze zomer. Inmiddels via de post een Volvo-pas ontvangen. Wat is de meerwaarde hiervan als mijn gegevens inmiddels bekend zijn bij de dealer? NB Ben overigens erg benieuwd naar mijn toekomstige ervaringen bij Bluekens in Halsteren. Lees en hoor daar positieve berichten over..
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dag Ab, had je niet de gedachte, om je diesel in te ruilen voor een Tiguan benzine? Afijn, je zit nu dus in de Volvo groep. Ik vind de Tiguan een mooi strakke SUV. Al staan de VAG motoren niet bepaald bekend als zuinig. Vreemd wat je ervaart bij het afsluiten met de automaat, en het starten. Ik zet mijn XC40 altijd in de P na elke rit, en alleen bij harde wind extra op de handrem. Ik trap de rem in, en start de motor. Daarna in de D en de rem los. ik ervaar nooit bokken of stoten. De papieren handleiding van je XC40, zit bovenin een lade, in je dashboardkastje.(als het goed is) Het swipen op het midden display, is even wennen, maar het werkt prima. Je kan alle radiozenders in het lijstje van favorieten, aan of uitvinken. Dagteller, en kun je resetten door de ronde knop van je linker handel, een seconde in te drukken. Om het doorsnee verbruik te resetten, deze knop een paar seconden indrukken. Ook het tijdelijke (continu) verbruik, kun je zo instellen, dat je dit altijd direct kunt aflezen. De kleurstelling van de Navi is inderdaad fantasieloos. Ook zoek je tevergeefs naar een temp.meter, of weergave in welke versnelling de automaat zit, of een fysieke oliepeilstok. Het oliepeil kun je alleen via je midden display aflezen. Een vage kennis van mij, rijdt een T2 met caravan(1700kg), en is zeer tevreden over de prestaties. Je Volvo pas, is voor eventuele hulp bij pech onderweg. En Volvo Bleukens Halsteren, is een zeer goede garage, met zeer aardige mensen, doch aan de rekeningen moet je ff wennen. :-/ :'( Ik wens je veel plezier met je XC40 T2. Het verbruik kun je lezen in het speciale topic.
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 02.01.2023 - 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Beste Hans, bedankt voor je reactie. Ik geloof dat inmiddels een oplossing heb gevonden voor het stoterig wegrijden na koude start. Als ik het P-knopje indruk gaat ie wél in de kruipstand.. Overigens heb ik qua verbruik geen klagen gehad met mijn Tiguan (moeiteloos 1:20 of zuiniger). Wat betreft het instructieboekje: zat er niet bij. Ook niet nadat ik daar om gevraagd had bij Bluekens.
Laatst gewijzigd door AdB1955 op 02.01.2023 - 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

AdB1955 schreef: 02.01.2023 - 13:39 Beste Hans, bedankt voor je reactie. Misschien dat het stoterig wegrijden te maken heeft met het feit dat mijn oprit licht hellend is?
Nee Ab, dat zou volgens mij niets uit moeten maken. ik zou dit eens voorleggen aan de dealer.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Heb toch maar even gebeld met hoofdkantoor Bluekens in Breda. Dat de handleiding er niet bij zat kan voorkomen. Kon het lijvige boekwerk van 4 cm dik desgewenst wel nabestellen. Kosten: zo'n 50 euro!! Dat was me iets te gortig. Dus dan maar via het display of de App de nodige info opzoeken.. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

AdB1955 schreef: 02.01.2023 - 14:09 Heb toch maar even gebeld met hoofdkantoor Bluekens in Breda. Dat de handleiding er niet bij zat kan voorkomen. Kon het lijvige boekwerk van 4 cm dik desgewenst wel nabestellen. Kosten: zo'n 50 euro!! Dat was me iets te gortig. Dus dan maar via het display of de App de nodige info opzoeken.. :)
Ab, heb je al heel goed in het dashboardkastje gekeken? De lade met de handleiding zit namelijk strak bovenin het kastje. Je ziet het snel over het hoofd. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Zet de automatische handrem gewoon af. Is dat probleem zo verholpen. Met het knopje achter de handremknop...
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Plaats reactie

Terug naar “XC40”