Volvo gestopt met verkoop XC 40 Plug in Hybrid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19488
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vlak La Belgique/België ook niet uit. Die gaan op sommige punten nog veel verder. Die maken het straks voor Diesels nog moeilijker dan Nederland.

Maarre, terug On Topic.
Ik begrijp Niets van het besluit van VOLVO Nederland om de Plug Inn van de XC40 uit de prijslijst te halen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 29.12.2022 - 21:12 Maar, terug On Topic. Ik begrijp Niets van het besluit van VOLVO Nederland om de Plug Inn van de XC40 uit de prijslijst te halen.
Eens. Zelfs het besluit van Volvo, om nu al de puur benzine motoren uit te bannen, vind ik veel te abrupt. De consument is hier nog niet aan toe. En de energiesector, is al helemaal niet berekend om die enorme massale overstap, aan te kunnen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bover schreef: 29.12.2022 - 18:22 Nederland staat vooraan in de rij voor de uitschakeling van fosiele auto s. Mogelijk ook het makkelijkste land daarvoor.. Klein land oppervlakte, goede en makkeleijke infra structuur nuts voorzieningen en plat , relatief homogene bevolking, Bij de top vier volvo minded en gefaciliteerd door de Staat dmv MRB en BPM
Niet helemaal waar: wij zijn wel snel in NL maar Noorwegen ligt voorop en in Duitsland is nu 22% van de nieuwe auto’s een EV. Daar kunnen wij nog niet aan tippen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Noorwegen klopt, in Duitsland is er minder interesse in een EV en lijken de diesels zelfs weer wat beter te verkopen
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hans Eilander schreef: 29.12.2022 - 21:52
V480-S60 schreef: 29.12.2022 - 21:12 Maar, terug On Topic. Ik begrijp Niets van het besluit van VOLVO Nederland om de Plug Inn van de XC40 uit de prijslijst te halen.
Eens. Zelfs het besluit van Volvo, om nu al de puur benzine motoren uit te bannen, vind ik veel te abrupt. De consument is hier nog niet aan toe. En de energiesector, is al helemaal niet berekend om die enorme massale overstap, aan te kunnen.
Stoppen met de ICE as is kan ik wel begrijpen. Die mild en plugin hybrids zijn toch een prima alternatief en niets anders dan een modernere meer efficiënte uitvoering van een de ICE. Dat ze vervolgens ook de PHEV stoppen te leveren in de XC40 vind ik niet te begrijpen je zou verwachten dat dit in NL in iedergeval flinke consequenties gaat hebben qua verkoopcijfers.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

precies, zachte dwang en symboolpolitiek
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19488
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar het lijkt een besluit van Volvo NL. Aangezien ze in Duitsland en België nog wel leverbaar zijn. Tenzij.............. de XC40 over 2 jaar ook einde verhaal is en vervangen gaat worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Life cycle is 8 jaar, 2026 dus
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 30.12.2022 - 16:53 Tenzij................. de XC40 over 2 jaar ook einde verhaal is en vervangen gaat worden.
Dat zou al helemaal geen handige zet zijn. Ze zeggen toch niet voor niks: "Never change the winning team?!" De XC40 is nog steeds een topper in de verkoop.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19488
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

OGA244 schreef: 30.12.2022 - 17:05 Life cycle is 8 jaar, 2026 dus
Daarom ook: Tenzij.........................

Het is een heel vreemde move.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

mga1600 schreef: 30.12.2022 - 14:23
Bover schreef: 29.12.2022 - 18:22 Nederland staat vooraan in de rij voor de uitschakeling van fosiele auto s. Mogelijk ook het makkelijkste land daarvoor.. Klein land oppervlakte, goede en makkeleijke infra structuur nuts voorzieningen en plat , relatief homogene bevolking, Bij de top vier volvo minded en gefaciliteerd door de Staat dmv MRB en BPM
Niet helemaal waar: wij zijn wel snel in NL maar Noorwegen ligt voorop en in Duitsland is nu 22% van de nieuwe auto’s een EV. Daar kunnen wij nog niet aan tippen.
Jeetje dat zijn zeker andere cijfers inderdaad....Zo zie je maar...... THX
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: 30.12.2022 - 16:34
Hans Eilander schreef: 29.12.2022 - 21:52
V480-S60 schreef: 29.12.2022 - 21:12 Maar, terug On Topic. Ik begrijp Niets van het besluit van VOLVO Nederland om de Plug Inn van de XC40 uit de prijslijst te halen.
Eens. Zelfs het besluit van Volvo, om nu al de puur benzine motoren uit te bannen, vind ik veel te abrupt. De consument is hier nog niet aan toe. En de energiesector, is al helemaal niet berekend om die enorme massale overstap, aan te kunnen.
Stoppen met de ICE as is kan ik wel begrijpen. Die mild en plugin hybrids zijn toch een prima alternatief en niets anders dan een modernere meer efficiënte uitvoering van een de ICE. Dat ze vervolgens ook de PHEV stoppen te leveren in de XC40 vind ik niet te begrijpen je zou verwachten dat dit in NL in iedergeval flinke consequenties gaat hebben qua verkoopcijfers.
Tja Niels, ik snap niet waarom ze de XC40 PHEV geen grotere accu geven als de Lynk & Co 01. Dan zouden alle PHEV’s van Volvo een Long Range zijn. Via CbV begreep ik dat ze alle mild Hybrid en PHEV modellen willen uitfaseren op korte termijn. Mogelijk is dat een van de redenen om te stoppen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo heeft reeds een EV met n "grote" actieradius , Lynk&co niet
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 02.01.2023 - 20:46 Volvo heeft reeds een EV met n "grote" actieradius , Lynk&co niet
Dát bedoel ik. Wil je een beresterke EV, neem je de XC40 Twin Engine, de P8. Bloedsnel, en veel mooier dan de Lynk & Co. Zit je wat krapper bij kas, dan ga je voor de XC40 Single Engine de P6. Nog steeds een prima alternatief. Sommigen zijn zelfs meer tevreden met de P6, dan met een P8. ;) Maar als ze vanaf 2030 alleen nog elektrisch willen produceren, had ik het uit fraseren van de benzine, en Mild Hybrid, en PIH, in 2028 vroeg genoeg gevonden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4696
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Nou krap bij kas zou voor mij niet de belangrijkste oorzaak zijn om voor de single engine te kiezen…
Het enige significante verschil tussen de twin engine en de single engine is de veel snellere acceleratie van de eerste. Maar of dat verschil me nou ruim € 10.000,— waard zou zijn🤔
Het bereik tussen beide versies is minimaal dus dat is het grote prijsverschil sowieso niet waard.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Theo V70 schreef: 02.01.2023 - 22:45 Nou krap bij kas zou voor mij niet de belangrijkste oorzaak zijn om voor de single engine te kiezen…Het enige significante verschil tussen de twin engine en de single engine is de veel snellere acceleratie van de eerste. Maar of dat verschil me nou ruim € 10.000,— waard zou zijn. Het bereik tussen beide versies is minimaal dus dat is het grote prijsverschil sowieso niet waard.
Klopt. Nog afgezien van het prijsverschil, zou ik persoonlijk voor de Single Engine, de P6 gaan. Al komt er voor mij voorlopig echt geen EV. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Vandaag een monteur gesproken die een XC40 PIH krijgt in mei, hij is per heden niet meer te bestellen en de laatste rolt in juni van de band.
De monteur is caravan bezitter en was blij met de personeelsconditie waarbij hij op een heel gezonde manier van zijn V40 D2 af kon en een nagelnieuwe XC40 recharge mocht aanschaffen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Theo V70 schreef: 02.01.2023 - 22:45 Nou krap bij kas zou voor mij niet de belangrijkste oorzaak zijn om voor de single engine te kiezen…
Het enige significante verschil tussen de twin engine en de single engine is de veel snellere acceleratie van de eerste. Maar of dat verschil me nou ruim € 10.000,— waard zou zijn🤔
Het bereik tussen beide versies is minimaal dus dat is het grote prijsverschil sowieso niet waard.
Dat verschil in vermogen vind ik niet het grootste verschil wat je merkt als je in beide (P6 en P8) rijdt: de P6 ( de huidige voorwielaangedreven variant tenminste) breekt aan de voorkant snel uit als je een beetje pittig rijdt - dat vond ik echt oppassen geblazen! Ook gauw wielspin. De P8 rijdt juist als een skelter: hij doet (dankzij de constante 4-wiel aandrijving) precies wat je ‘m vraagt, nooit wielspin en een volkomen neutraal stuur karakter. Ik ben het wel eens dat de 408 Pk en 660 Nm van de P8 best overdreven veel is, maar die wegligging 4 wiel aandrijving deed het bij mij! Als er een variant met 4wd en 300 PK zou zijn is dat natuurlijk ook prima.
Straks als de single engines overgaan op RWD zal het rijden daarmee vast en zeker beter worden - maar dat is voor de standaard range single pas tegen het eind van het jaar. Ook de P8 gaat over op een andere configuratie waarbij het eigenlijk niet meer constante 4wd is maar AWD met de focus op RWD waarbij de FWD alleen wordt bijgezet als dat nodig is qua tractie. Ik ben nog niet overtuigd dat dat net zo lekker zal rijden als de huidige, maar dat hoeft ook niet omdat ik deze week mijn nieuwe C40 P8 volgens het oude concept afgeleverd krijg…..
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

mga1600 schreef: 03.01.2023 - 13:29
Theo V70 schreef: 02.01.2023 - 22:45 Nou krap bij kas zou voor mij niet de belangrijkste oorzaak zijn om voor de single engine te kiezen…
Het enige significante verschil tussen de twin engine en de single engine is de veel snellere acceleratie van de eerste. Maar of dat verschil me nou ruim € 10.000,— waard zou zijn🤔
Het bereik tussen beide versies is minimaal dus dat is het grote prijsverschil sowieso niet waard.
Dat verschil in vermogen vind ik niet het grootste verschil wat je merkt als je in beide (P6 en P8) rijdt: de P6 ( de huidige voorwielaangedreven variant tenminste) breekt aan de voorkant snel uit als je een beetje pittig rijdt - dat vond ik echt oppassen geblazen! Ook gauw wielspin. De P8 rijdt juist als een skelter: hij doet (dankzij de constante 4-wiel aandrijving) precies wat je ‘m vraagt, nooit wielspin en een volkomen neutraal stuur karakter. Ik ben het wel eens dat de 408 Pk en 660 Nm van de P8 best overdreven veel is, maar die wegligging 4 wiel aandrijving deed het bij mij! Als er een variant met 4wd en 300 PK zou zijn is dat natuurlijk ook prima.
Straks als de single engines overgaan op RWD zal het rijden daarmee vast en zeker beter worden - maar dat is voor de standaard range single pas tegen het eind van het jaar. Ook de P8 gaat over op een andere configuratie waarbij het eigenlijk niet meer constante 4wd is maar AWD met de focus op RWD waarbij de FWD alleen wordt bijgezet als dat nodig is qua tractie. Ik ben nog niet overtuigd dat dat net zo lekker zal rijden als de huidige, maar dat hoeft ook niet omdat ik deze week mijn nieuwe C40 P8 volgens het oude concept afgeleverd krijg…..
De nieuwe Polestar 2 Performance met 350kW is ook een RWD biased AWD systeem, omdat de ERAD achter sterker is dan de ERAD aan de voorkant.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “XC40”