Erad defect xc90 t8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

Goedemiddag,

Mijn eerste bericht, ondanks dat ik al stiekem veel heb mee gelezen


Helaas hier ook 'slachtoffer' van een defecte erad. Vandaag de auto naar de garage gebracht, hopende nog op iets anders maar helaas.

5 jaar en 1 maand oud, 105.000 km gelopen.

Offerte werd gepresenteerd; € 3200,-

Ik zag en zie meerdere berichten hier en elders dat kosten rond de 2000 euro uit kwamen. Is dit simpelweg een flinke stijging door alle stijgingen van alles?

Heb aangegeven dat ik dit echt niet verwacht van zo'n belangrijk onderdeel. Heel die auto draait in feite om de electromotor. Daar was de monteur het ook mee eens. Schijnbaar vanuit Volvo ook al verlengde garantie op gegeven, want het is bekend. Maar daar val ik alsnog buiten. Ze komen morgen op de offerte terug, na mijn vraag of er niks gedaan kon worden aan de prijs.

Mijn vragen nu; is die prijs reëel?
Ik heb de auto geïmporteerd uit Duitsland. Ik lees overal (en ook op anwb site) dat er gesproken wordt over de wet van conformiteit. Is dat van toepassing om dit aan te kaarten bij de verkopende partij in Duitsland?

Ik overweeg serieus om de auto te verkopen en voor ander merk te gaan. Terwijl het zo fijn rijdt. 😔 Maar best al grote dingen defect geraakt (in de garantie nog) én service in Tilburg is niet je-van-het. Elke keer gaat er wel iets mis.

Overtuig me dat ik volvo moet blijven rijden aub. 😅
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wat de leeftijd van de auto betreft, nog geen 8 jaar oud, zou er nog wel iets mogelijk kunnen zijn: coulance of tegemoet koming.
De achtergrond van erad is mij niet bekend.
Wanneer het defect tot normale slijtage gerekend wordt is de kans klein dat de last gedeeld wordt door Volvo.
Daar staat tegenover dat een reparatie van 3200 euro bij iets meer dan 100.000 km niet normaal is.
Is de kilometerstand gelet op de import achtergrond aantoonbaar?

Soortgelijke klacht met ANWB reactie: https://www.anwb.nl/experts/auto/162/de ... vo-xc90-t8
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 18.10.2022 - 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Coulance is een reële optie om te bespreken met de dealer/importeur.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

WillyWortel2 schreef: 18.10.2022 - 19:28 Wat de leeftijd van de auto betreft, nog geen 8 jaar oud, zou er nog wel iets mogelijk kunnen zijn: coulance of tegemoet koming.
De achtergrond van erad is mij niet bekend.
Wanneer het defect tot normale slijtage gerekend wordt is de kans klein dat de last gedeeld wordt door Volvo.
Daar staat tegenover dat een reparatie van 3200 euro bij iets meer dan 100.000 km niet normaal is.
Is de kilometerstand gelet op de import achtergrond aantoonbaar?

Soortgelijke klacht met ANWB reactie: https://www.anwb.nl/experts/auto/162/de ... vo-xc90-t8
Km stand is reëel. Het was ook een volvo selekt model. Daarom toch nog garantie ondanks in Duitsland aangekocht.

Dat anwb artikel heb ik ook gezien.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als er toch nog garantie is dan is dat mooi geregeld, ik had bij mijn XC90T8 my 15 eerst de erad koppeling stuk en daarna de erad motor. Onze my 2018 V90T8 overigens al 4 jaar en 158 kkms probleemloos.....
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heer_Olivier schreef: 18.10.2022 - 20:02 ...Km stand is reëel. Het was ook een volvo selekt model. Daarom toch nog garantie ondanks in Duitsland aangekocht.
Help me even deze te begrijpen: je hebt de auto zelf gekocht in Duitsland met Volvo Selekt garantie van de Duitse dealer? En is die garantieperiode dan inmiddels verlopen?
En nee een ERAD hoort niet stuk te gaan na 5 jaar en 100K en op basis van de redenatie uit het ANWB artikel zou je op een coulance moeten uitkomen van ergens tussen de 30 en 50%. Bij mij zit de ERAD er al 240K onder zonder problemen.
Wie je moet aanspreken op de non-conformiteit is wel een interessante, in principe is dat normaliter de verkopende partij, maar je zou ook via de NL dealer een beroep kunnen doen op Volvo, in Nederland vertegenwoordigd door de importeur.
En wat betreft het verkopen: ik snap de emotie maar kan voor jou niet bepalen of je er nu zo heel veel mee gaat opschieten en als de huidige dealer niet goed voelt, dan zou ik zeker eens een deur verder kijken.
Succes met het vervolg en houd ons op de hoogte.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

Gouwe schreef: 19.10.2022 - 08:32
Heer_Olivier schreef: 18.10.2022 - 20:02 ...Km stand is reëel. Het was ook een volvo selekt model. Daarom toch nog garantie ondanks in Duitsland aangekocht.
Help me even deze te begrijpen: je hebt de auto zelf gekocht in Duitsland met Volvo Selekt garantie van de Duitse dealer? En is die garantieperiode dan inmiddels verlopen?
Ja klopt helemaal. Gekocht in 2020, net voor corona uitbarstte. Het jaar erop met nog 1 maand te gaan besloot mijn gehele stuurkolom het niet meer te doen (geen richtingaanwijzers/ruitenwissers etc). Ook weer 1800 euro, maar gelukkig dus garantie.

Vanuit duitsland wordt de auto (selekt modellen) standaard dan mee verkocht met een jaar garantie (die verzekering koop je indirect zelf eigenlijk)... daarmee kun je in heel Europa aanspraak maken op garantie. Ik meen te herinneren dat zij werken met Car Garantie. Dat deed Volvo Nederland voorheen ook, maar hadden besloten het zelf beter te kunnen, aldus een medewerker van Volvo Nederland die ik destijds gesproken had.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Heer_Olivier, je hebt een PM ...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

Kleine update:

1. rechtsbijstand erbij gehaald voor advies. Het lijkt inderdaad op een niet conform product. Het is niet wat je er van verwacht. Stap 1 is autoverkoper in Duitsland aanspreken hier op, kijken wat hier voor reactie uit komt. Mijn duits is helaas niet goed, maar heb mijn auto destijds via DasImport laten importeren> Service van A t/m Z. En ook nu zijn ze niet de moeilijkste om even de verkoper hiervoor te benaderen.

2. Tevens Volvo Nederland gemaild of er nou echt niks mogelijk is. Met als argumenten: tegenvallende verwachtingen (non-conformiteit), internet staat vol met dit probleem, de al toegegeven extra verlengde garantie tegenwoordig op het ERAD-systeem. Voorbeelden aangehaald dat bijvoorbeeld VW destijds ook problemen had met DSG-versnellingsbakken en uit coulance de klanten alleen arbeid lieten betalen en niet de onderdelen. Dat noem ik zelf nogal coulant.

3: Dealer heeft me ook terug gebeld en konden een korting van 200 euro geven............... vanuit de dealer zelf aangeboden en niks vanuit Volvo in dit geval..

Wordt vervolgd.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mooi gebaar van de dealer.

Bij dit soort kwesties is de verkoper de partij die je moet aanspreken.
Gevoelsmatig ligt de bal deels op de helft van Volvo.
Non conformiteit is vrij hard, je zit nog drie jaar van de acht jaar grens af.

Of het VW aanbod zo genereus was betwijfel ik. Het aantal uren is aanzienlijk tenzij er een ruil versnellingsbak wordt gemonteerd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Heer_Olivier
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.07.2021 - 10:20

Nieuwe update, aan alle kanten heb ik lopen rommelen en herrie gemaakt.

Op advies van een lid hier een Volvo-specialist benaderd, kon mij helpen voor rond de 2500 euro. Stuk goedkoper al dan bij de dealer.

Importeerbedrijf (Das Import) die mij destijds heeft geholpen met importeren van de Volvo heeft contact opgezocht met de duitse auto verkoper. Die gaf al gelijk aan dat het enige wat zij konden doen in een coulance regeling aanvragen bij Volvo DU. Moet de auto wel voor naar Duitsland. Niet heel handig. Niks meer dan lof voor Das Import overigens...nemen alle zorgen uit handen en 2 jaar na dato helpen ze je ook nog ontzettend goed. Volgende auto, als ik ga importeren weer, komt ook weer via hen.

Volvo Nederland ook benaderd na laatste contact met mijn autodealer hier. Die heeft de dealer weer benaderd, want er waren nogal wat onwaarheden verteld door de dealer. Hebben -denk ik- hierdoor op hun kop gekregen en uiteindelijk werd mij door Volvo NL verteld dat de dealer nog eens goed naar de offerte zou kijken en er op terug komen. 2 weken later nog geen contact...dus weer Volvo NL maar gebeld. Dag later hing de dealer aan de lijn; ze hebben nu wel een coulance aanvraag gedaan met een korting van 30% die nu wordt gegeven. 3200 euro wordt nu afgerond 2200 euro reparatie.

Contact gehad met juridische bijstand. Gaf aan dat dit toch wel een redelijk voorstel was, kans dat we er meer uit halen is niet heel goed. Dus heb zojuist afspraak maar ingepland bij de dealer..... met enige tegenzin, maar utieindelijk blijf ik een Nederlander en denk ik aan elke euro! :) Ik ga wel overstappen na deze reparatie naar de volvo-specialist...prettiger gevoel bij deze man al na 1 telefonisch contact.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor het updaten. Pas door de gleuf en vooral weer gaan genieten straks van je XC90.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Inmiddels nog steeds probleemloos aan het rijden met mijn xc90 t8 uit 2016.
Ik volg de erad discussie ook op het xc60 t8 gebied en maak mij toch wel zorgen. Mijn vorige xc90 ( 18 jaar in gereden) heeft eigenlijk nooit extreem dure reparaties gehad. Denk dat de piek een rekening van 2000 was.
Gaan rekeningen van 5-6000 euro bij deze nexgen auto’s de standaard worden? En dat na 6-8 jaar?en dat iedere keer?
Je zou denken dat een elektrische motor minder storings/onderhouds gevoelig is. Minder complex,minder bewegende delen. Als vervanging van een elektro motor een “ normaal” iets gaat worden dan dient de prijs ervan fors lager te worden.
Ik weet niet hoe de betrouwbaarheid van de andere premium merken is op dit gebied maar ik denk dat de komende 5 jaar er wel veel duidelijk zal worden.
Ik denk met weemoed aan mijn 2.5t motor terug ;-)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

trim schreef: 10.01.2023 - 22:25 ...Gaan rekeningen van 5-6000 euro bij deze nexgen auto’s de standaard worden? En dat na 6-8 jaar?en dat iedere keer?...
Vind dit wel heel erg doemdenken hoor. Heb mijn 2016 T8 nu bijna 4 jaar, bijna zelf 80K gereden en nu 245 op de klok. Naast regulier onderhoud (olie, filters en banden) en een lekkend pano dak (kosten rond de 300 euro) heb ik er nog geen enkele reparatie aan gehad. Ik heb het al vaker gezegd: mijn goedkoopste Volvo ooit. Ik denk ook wel eens met weemoed aan mijn XC90 D5 MY07 terug, blijft een klassieke prachtbak en een heerlijke sound van de D5, maar om de kosten mis ik hem echt niet: meer dan 10 cent per kilometer, mijn duurste Volvo ooit :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Hoi Gouwe, het is zeker niet als doemdenken bedoeld.
Maar feit blijft dat wij, de auto consument, in een relatief nieuw tijdperk zijn aangekomen. Over 5-10 jaar weten wij de echte levensduur van dit soort auto’s.

Ik kijk graag naar het programma klokje rond. Altijd mooi om te zien hoe Volvo’s 300/400.000 km aantikken zonder te dramatische ingrepen.
Ik heb altijd tweedehands gereden en 150.000 km op een goed blok schrok mij Iig niet af.

Vwb hybride
Ik maakte mij , bij de hybride auto’s , het meeste druk over het batterij pakket. De vervangingskosten daarvan zijn absurd. De betrouwbaarheid van de erad ga ik in de gaten houden. Ik zou het Iig bijzonder jammer vinden dat dit soort auto’s na 10-12 ( of dus soms eerder)jaar serieuze dure ingrepen nodig hebben om rijdend te blijven.

De tijd zal het leren en ik hoop natuurlijk dat het tegendeel wordt bewezen.
Mijn huidige beurten vallen mij overigens ook mee.

Groet Trim
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Van dit soort zaken wordt een mensch niet vrolijk :(
Het is te hopen dat het niet op grote schaal gaat gebeuren. Overigens, zoals al eens eerder ter sprake gekomen, er zijn inmiddels wel een aantal bedrijven die defecte cellen van het accupakket kunnen vervangen. Een compleet nieuw pakket zou dan niet nodig zijn...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Mijn v60d6 van 2013 doet het prima.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Joelvlashof
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.06.2022 - 15:35
Contacteer:

Helaas hier ook de erad moeten vervangen, defect geraakt na 200.000km reparatie 5400:( lig er nog wakker van! het motiveerde mij om deze reparatie toch te laten uitvoeren omdat volvo garantie voor het leven kent op reparaties niet slijtende onderdelen sinds 2020. dus remblokken en banden ect snap ik wel...nu hoor ik dus vandaag dat de erad een slijtend onderdeel is via een van de verkopers van Roosmalen Volvo..ik boos natuurlijk want het is toch een cruciaal onderdeel? klopt dit? wij tikken nu bijna de 20K aan reparaties en onderhoud.....had toch echt beter een cayenne kunnen rijden:P was goedkoper geweest haha. nja nacht merrie auto.. wel 6x volvo on call moeten bellen, vaak met motor problemen langs de kant gestaan...maar nu voor het eerst weer wel 7 maanden zonder gezeur kunnen blijven rijden.. maar wat ik vraag na mijn klaag zang, wat valt er nou onder die garantie voor het leven. ik ga zowiezo volvo nederland morgen bellen.

Groetjes Joel
Gebruikersavatar
Joelvlashof
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.06.2022 - 15:35
Contacteer:

BraboFrits schreef: 11.01.2023 - 13:05 Van dit soort zaken wordt een mensch niet vrolijk :(
Het is te hopen dat het niet op grote schaal gaat gebeuren. Overigens, zoals al eens eerder ter sprake gekomen, er zijn inmiddels wel een aantal bedrijven die defecte cellen van het accupakket kunnen vervangen. Een compleet nieuw pakket zou dan niet nodig zijn...
Gouwe schreef: 11.01.2023 - 08:11
trim schreef: 10.01.2023 - 22:25 ...Gaan rekeningen van 5-6000 euro bij deze nexgen auto’s de standaard worden? En dat na 6-8 jaar?en dat iedere keer?...
Vind dit wel heel erg doemdenken hoor. Heb mijn 2016 T8 nu bijna 4 jaar, bijna zelf 80K gereden en nu 245 op de klok. Naast regulier onderhoud (olie, filters en banden) en een lekkend pano dak (kosten rond de 300 euro) heb ik er nog geen enkele reparatie aan gehad. Ik heb het al vaker gezegd: mijn goedkoopste Volvo ooit. Ik denk ook wel eens met weemoed aan mijn XC90 D5 MY07 terug, blijft een klassieke prachtbak en een heerlijke sound van de D5, maar om de kosten mis ik hem echt niet: meer dan 10 cent per kilometer, mijn duurste Volvo ooit :-)
Echt? ik merk dat mijn bereik echt kleiner begint te worden en een nieuw pakket kost al gauw 20K
Gebruikersavatar
Joelvlashof
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.06.2022 - 15:35
Contacteer:

trim schreef: 10.01.2023 - 22:25 Inmiddels nog steeds probleemloos aan het rijden met mijn xc90 t8 uit 2016.
Ik volg de erad discussie ook op het xc60 t8 gebied en maak mij toch wel zorgen. Mijn vorige xc90 ( 18 jaar in gereden) heeft eigenlijk nooit extreem dure reparaties gehad. Denk dat de piek een rekening van 2000 was.
Gaan rekeningen van 5-6000 euro bij deze nexgen auto’s de standaard worden? En dat na 6-8 jaar?en dat iedere keer?
Je zou denken dat een elektrische motor minder storings/onderhouds gevoelig is. Minder complex,minder bewegende delen. Als vervanging van een elektro motor een “ normaal” iets gaat worden dan dient de prijs ervan fors lager te worden.
Ik weet niet hoe de betrouwbaarheid van de andere premium merken is op dit gebied maar ik denk dat de komende 5 jaar er wel veel duidelijk zal worden.
Ik denk met weemoed aan mijn 2.5t motor terug ;-)
ik hoop dat je een spaarpot hebt, mijn volvo xc90 t8 was goed voor 13K aan reparaties in 2022.
naast de ERAD:
-standkachel
-luchtvering
-koppakking
-ventielblok luchtvering
-compressor lucht vering
-omvormer erad
-draagarmen
-Db riem
-electrische achterklep 1 arm stuk
-onderhoud 2.0

wel fijn dat niet alles in 1 keer kwam, je had de kans om een maandje bij te komen voor de volgende klapper...maandag ochtend productie ben ik bang.
Reparaties zijn wel fantastisch uitgevoerd door de mannen van Volvo Roosmalen in Veldhoven. ondanks een te kort aan monteurs...toppertjes daar.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”