vochtig interieur

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

Beste Volvo rijders,

Ik heb soms enorm beslagen ramen (natuurlijk met de laatste dagen wat erger), en vroeg me af of er soms afvoerkanalen verstopt zitten.
Als ik eenmaal rij dan blijven de ramen schoon, maar 's ochtends is het vaak weer raak.
Zijn er punten die ik zelf kan controleren? Eventueel de afvoer van de airco? En waar zitten die punten?
Ik kan geen natte plekken ontdekken onder de matten.
De luchtcirculatie staat altijd op extern, maar hoe kan ik controleren of dat wel werkt?

Mijn auto: XC70 uit 2002

Alle tips zijn welkom
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja:
De motorruimte bladeren bij de circulatie openingen controleren onder de kap en een lekkage in de radiateur kachel en is je Airco gevuld met vloeistof
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Hallo, ik plaats in de winter altijd een vochtvreter in mijn auto, je zult verbaasd staan hoeveel vocht er wordt opgevangen!
Aad
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Heb je een open dak ? dan zouden de afvoer kanaal bij de A stijl los kunnen liggen te hoogte van het dasboard.
Zijn je matten of eronder nat, of in de kofferbak lekkage ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ten eerste even een rondje poetsen met glassex mocht dat lang geleden zijn wordt altijd iets vettig . Is het wel weg nadat de verwarming/airco aan heeft gestaan ? Zoja ga ik er vanuit dat ze werken. De recirculatiestand werkt hiervoor sneller het is na een tijdje binnen minder vochtig dan buiten. Je zou onder je dashboard een paar kleppen moeten kunnen horen draaien en/of luchtstroom horen veranderen zeker als je ventilator vooraf eerst voluit zet. Tevens blaast hij intern harder.

Verder zou je nog deur/kofferbak rubbers kunnen checken
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

Dank voor alle tips zover.
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

Bover schreef: 15.01.2023 - 12:25 Tja:
De motorruimte bladeren bij de circulatie openingen controleren onder de kap en een lekkage in de radiateur kachel en is je Airco gevuld met vloeistof
Hoe bedoel je met is de airco gevuld met vloeistof? De airco wordt koud op warme dagen.
Met vochtige weer, doet de airco ook z'n werk, alleen lijkt het probleem daarna groter. Kan er vocht in de airco blijven zitten?
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

redracer schreef: 15.01.2023 - 19:34 Ten eerste even een rondje poetsen met glassex mocht dat lang geleden zijn wordt altijd iets vettig . Is het wel weg nadat de verwarming/airco aan heeft gestaan ? Zoja ga ik er vanuit dat ze werken. De recirculatiestand werkt hiervoor sneller het is na een tijdje binnen minder vochtig dan buiten. Je zou onder je dashboard een paar kleppen moeten kunnen horen draaien en/of luchtstroom horen veranderen zeker als je ventilator vooraf eerst voluit zet. Tevens blaast hij intern harder.

Verder zou je nog deur/kofferbak rubbers kunnen checken
Ik had de voorruit idd met glassex gereinigd. Toch zijn ze vaak al beslagen voordat ik start.
Ik zal eens goed luisteren naar het veranderen van de luchtstroom bij omschakelen naar de interne circulatie
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

snorremans schreef: 15.01.2023 - 13:52 Heb je een open dak ? dan zouden de afvoer kanaal bij de A stijl los kunnen liggen te hoogte van het dasboard.
Zijn je matten of eronder nat, of in de kofferbak lekkage ?
ik heb een schuifdak. Waar lopen die afvoer kanalen dan precies? Ik heb niet zo'n zin om lukraak het dashbord open te halen.
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DeZwaan schreef: 15.01.2023 - 21:19 Kan er vocht in de airco blijven zitten?
Niet in de airco, maar wel in de behuizing van / op de verdamper, zeker als daar de afvoeren van verstopt zijn.
Verder is het zo dat als de airco gas verloren heeft, hij het nog wel doet in de zomer maar mogelijk niet meer in de winter omdat deze dan door de lage druk beveiliging wordt uitgeschakeld.
Sowieso doet een airco bij temperaturen onder de 4 graden om die reden niets, maar als de airco te weinig koudemiddel bevat ligt die minimum temperatuur dus hoger.
Verdere verdachte is het interieur filter. Die moet ook regelmatig worden vervangen. Alles om ervoor te zorgen dat er voldoende verse lucht in de auto kan komen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

Gouwe schreef: 16.01.2023 - 09:42
DeZwaan schreef: 15.01.2023 - 21:19 Kan er vocht in de airco blijven zitten?
Niet in de airco, maar wel in de behuizing van / op de verdamper, zeker als daar de afvoeren van verstopt zijn.
Verder is het zo dat als de airco gas verloren heeft, hij het nog wel doet in de zomer maar mogelijk niet meer in de winter omdat deze dan door de lage druk beveiliging wordt uitgeschakeld.
Sowieso doet een airco bij temperaturen onder de 4 graden om die reden niets, maar als de airco te weinig koudemiddel bevat ligt die minimum temperatuur dus hoger.
Verdere verdachte is het interieur filter. Die moet ook regelmatig worden vervangen. Alles om ervoor te zorgen dat er voldoende verse lucht in de auto kan komen.
Waar zit die afvoer van de airco dan precies?
Kan ik daar vanonder de auto bij, of moet er iets weg genomen worden? en wat dan precies?
XC70 2.5T (2002)
Gebruikersavatar
DeZwaan
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
Locatie: Westzaan

DeZwaan schreef: 15.01.2023 - 21:22
redracer schreef: 15.01.2023 - 19:34 Ten eerste even een rondje poetsen met glassex mocht dat lang geleden zijn wordt altijd iets vettig . Is het wel weg nadat de verwarming/airco aan heeft gestaan ? Zoja ga ik er vanuit dat ze werken. De recirculatiestand werkt hiervoor sneller het is na een tijdje binnen minder vochtig dan buiten. Je zou onder je dashboard een paar kleppen moeten kunnen horen draaien en/of luchtstroom horen veranderen zeker als je ventilator vooraf eerst voluit zet. Tevens blaast hij intern harder.

Verder zou je nog deur/kofferbak rubbers kunnen checken
Ik had de voorruit idd met glassex gereinigd. Toch zijn ze vaak al beslagen voordat ik start.
Ik zal eens goed luisteren naar het veranderen van de luchtstroom bij omschakelen naar de interne circulatie
Ik hoor duidelijk een verandering in geluid en ventilator snelheid zodra ik het knopje van de re-circulatie indruk. Dat lijkt dus te werken.
XC70 2.5T (2002)
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”