Worden onze diesels vanaf dit jaar ('23) nog APK-goedgekeurd

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Heren, er bestaan al e.e.a. aan gerelateerde topics over dit onderwerp. De mijne hoeft gelukkig pas tegen het einde van dit jaar weer gekeurd te worden, dus heb nog even de tijd.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is of zo'n euro-4 diesel in goede staat met roetfilter (en egr dicht) nog kans maakt op goedkeuring.
Wellicht aardig om hier de ervaringen eens te verzamelen.
Ook de keuringsresultaten van euro-5 diesels hebben mijn interesse, want als de euro-4 diesels een kansloos verhaal worden, dan wordt dat het (wat mij betreft) geprefereerde alternatief.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5529
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27454
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

pbor schreef: 16.01.2023 - 14:06 Waar ik wel benieuwd naar ben, is of zo'n euro-4 diesel in goede staat met roetfilter (en egr dicht) nog kans maakt op goedkeuring.
In maart of begin april gaat mijn Euro 4 aan de tester.
Echter kan je altijd eens bij een garage vragen of ze jouw auto kunnen meten.

Verder is er inderdaad al een hoop geschreven over dit onderwerp.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40588
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

en voordat we alles hier nog een keer gaan opschrijven ...

Graag alleen praktijkervaringen in dit topic
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Zoals ik al zei, er loopt idd al e.e.a. aan gerelateerde topics over dit onderwerp.
Heb met name een hoop meningen gelezen over het al dan niet verplicht moeten uitvoeren van een deeltjestest bij euro-4 diesels.
Ben nu echter zeer benieuwd hoe de diverse apk-keurders/garages om gaan gaan met de rdw-eisen, en of apk-garages zonder deeltjestellerapparatuur bijvoorbeeld een euro-4 diesel wel mogen keuren.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wanneer het om een auto met Nederlands kenteken gaat en je hebt vrijstelling van de roettoeslag moet de auto gekeurd worden met de deeltjes teller.. Is de uitstoot te groot volgt afkeur.
Dan mag je de RDW verzoeken het verplichte roetfilter uit te schrijven. Daarna betaal je roettoeslag en wordt de auto beoordeeld op de oude methode met de opacimeter.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40588
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

WillyWortel2 schreef: 16.01.2023 - 18:01 Wanneer .............r.
Dat is geen antwoord op de vraag.

TS vraagt om praktijkvoorbeelden.

Graag ON TOPIC blijven en er niet weer van alles bijhalen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5529
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

pbor schreef: 16.01.2023 - 17:45 ....... en of apk-garages zonder deeltjestellerapparatuur bijvoorbeeld een euro-4 diesel wel mogen keuren.
Dat ligt er aan of betreffende euro 4 een roetfilter heeft.
Heeft die deze niet, dan mag mag de garagist gewoon keuren.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

pbor schreef: 16.01.2023 - 14:06 Waar ik wel benieuwd naar ben, is of zo'n euro-4 diesel in goede staat met roetfilter (en egr dicht) nog kans maakt op goedkeuring.
Alles valt of staat met goed onderhoud én het juiste rijpatroon voor het roetfilter.
Mijn euro 4 diesel heeft bijvoorbeeld al een keer een nieuw roetfilterelement gekregen, maar ook een revisieturbo, nieuwe verstuivers en een schoon inlaatspruitstuk.

Er is bij sommigen een kans dat het roetfilter teveel deeltjes doorlaat omdat het gebarsten is. Vele oorzaken daarvan zijn mogelijk.
Voor velen kan de deeltjesteller als eerste middel om werkelijke fijnstofuitstoot te meten, een verrassing vormen dat hun auto toch (groot) onderhoud behoeft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5529
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Feitelijk staan bijna alle antwoorden al in het eerder gelinkte topic
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Klopt.
Ik wilde alleen toevoegen dat sommige mensen aannemen dat hun auto in goed onderhoud is (ook vwb roetuitstoot) maar dat nu juist de deeltjesteller het eerste meetmiddel is om die aanname te bevestigen of te ontkrachten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Zoals Ben ook al heeft herhaald, graag nu de praktijk!
Wat de rdw zegt/voorschrijft is min of meer duidelijk, en de uitleg die er door de diverse personen aan gegeven wordt boeit mij, met alle respect, niet zo veel. En al evenmin alle mogelijke theorieën over juist onderhoud en/of gebruik vd betreffende bolide om een en ander te beïnvloeden.
Ervaringen, goedgekeurd of afgekeurd, en evt. het hoe en waarom daarvan.
Zeer benieuwd.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Waarom neem je de proef op de som niet. Zoek een garage die over de apparatuur beschikt om de deeltjes meting te doen.
Valt jou auto in die categorie dan laat je voor een kleine vergoeding de meting doen.
Eerst warm rijden en zorg ervoor dat de auto niet vlak voor de meting heeft geregenereerd, dat geeft een foutmeting.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Op het volvov70forum zijn ze inmiddels begonnen met het delen van ervaringen.
https://www.volvov70forum.com/euro4-dee ... 601-2.html
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”